Hoi
Ik ben sinds dit jaar effectief gestart met imkeren en heb al mijn eerste fout begaan: bezig blijven in de winter.
Ik was vergeten waswafels op mijn ramen in te smelten en vanaf het moment dat ik ramen nodig had om in mijn kasten te steken vond ik mijn waswafels natuurlijk niet meer.
Ik heb een blok was hier liggen, maar geen manier om dus mijn eigen wafels te maken. En de waswafels van de lokale winkels zijn geen goede kwaliteit.
Nu zag ik hier op dit forum verschillende imkers die zelf hun wafel machine hebben gemaakt en wil dit ook wel proberen.
Ik heb echter een vraagje: waarom silicoon ipv iets harder zoals bv epoxy?
Mvg,
Nahbyr
Waswafels zelf maken met epoxy of silicoon?
Moderator: Hans van der Post.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Waswafels zelf maken met epoxy of silicoon?
Ik vermoed dat het materiaalgebruik te maken heeft met het los krijgen van de wafel, maar ik maak mijn eigen kunstraat niet dus weet het niet zeker. Misschien een stukje voedselveiligheid ook?
Overigens zou ik je aanraden om gewoon die kunstraat in de winkel te halen, dat scheelt je enorm veel tijd en werk. Zelf maken zou ik pas doen als je ruim de tijd hebt (geen tijdsdruk als nu) en een eigen wascirculatie op gang hebt gebracht. Zo noem je dat je nu een blok was hebt liggen maar ook dat je dit jaar pas bent gestart, ik vermoed dat je na je eerste keer wafels maken tóch moet kiezen voor óf natuurbouw of de kunstraat uit de winkel, omdat je zonder was komt te zitten.
Overigens zou ik je aanraden om gewoon die kunstraat in de winkel te halen, dat scheelt je enorm veel tijd en werk. Zelf maken zou ik pas doen als je ruim de tijd hebt (geen tijdsdruk als nu) en een eigen wascirculatie op gang hebt gebracht. Zo noem je dat je nu een blok was hebt liggen maar ook dat je dit jaar pas bent gestart, ik vermoed dat je na je eerste keer wafels maken tóch moet kiezen voor óf natuurbouw of de kunstraat uit de winkel, omdat je zonder was komt te zitten.
-
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
bij Temu (chineese webschop) kan je de silicone pers mallen voor waswafels bestellen , voor dat geld kan je za zelf niet maken.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Dat had ik nog niet eerder gezien, dat is inderdaad geen geld. Heb je hier ervaring mee? De eerste die ik zie, lijkt verkeerd. Alle cellen recht boven elkaar en veels te hoge cellen (63mm). De volgende is weer te klein (~47mm). Uitlijning voor en achterkant lijkt ook niet goed. Iemand al eens geprobeerd?