Ik ben benieuwd naar jullie advies!
Situatie:
Simplexkast met 1 broedkamer en 1 honingkamer.
Tijdens de inspectie gisteren heb ik één dop gezien. Uiteraard heb ik de hele kast gecontroleerd, maar het bleef bij die ene dop. Het leek op een speeldop met een eitje erin.
Alle 10 de ramen zitten bomvol, waarvan zeker 8 ramen volledig bezet zijn met broed.
Mijn vraag:
Is het verstandig om nu een tweede broedkamer te plaatsen? De honingkamer is momenteel halfvol, en ik wil de honingopbrengst niet stilleggen door het bijplaatsen van een extra broedbak.
Of kan ik beter nog even wachten en zaterdag over een week een veger maken? Dan zou ik op vrijdag de doppen kunnen breken.
Wat zouden jullie in dit geval aanraden?
Kunstzwerm of broedkamer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Re: Kunstzwerm of broedkamer
Je wilt de honingopbrengst niet stoppen: door het bijplaatsen van een broedkamer zul je de honingopbrengst niet stoppen, als ze gaan zwermen stop je zeker de opbrengst. Door ruimte te geven vertraag je het zwermen.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Je noemt het over het niet stilleggen van de honingopbrengst, maar aan de andere kant moet je het volk remmen in verband met de aanstaande zwerm. Dit is tegenstrijdig, dus een ideale oplossing zal er misschien niet zijn.
Wat vindt je zelf belangrijk? Ik ben persoonlijk geen fan van twee broedkamers, maar met de juiste bijen en de juiste omgeving kan dat fantastisch werken natuurlijk. Dus was je dit al van plan, of is het een noodmaatregel? Aan de andere kant weet ik niet of nú ruimte geven nog voldoende de zwermstemming af remt, een belegde moerdop betekent natuurlijk dat het vijf voor twaalf is en op dit moment ruimte geven kan ook al te laat zijn.
Even rekenen hoor met je veger, als je gister alle doppen hebt weggehaald, dan zou je dat vrijdag weer doen (5 dagen na controle), en dan 8 dagen later een veger maken? Misschien heb ik het verkeerd begrepen met zaterdag over een week. Maar als het mooi weer wordt, dan heb je wel een hele grote kans dat ze vóór die 8 dagen al vertrokken zijn. En dan negeer ik het risico van het over het hoofd zien van een belegde dop, iets wat ook best kan gebeuren. Ik zou er in ieder geval van uit gaan dat je met belegde doppen minstens iedere 6 dagen even doppen controleert.
Dus tjah, wat er verstandig is, hangt helemaal van je eigen imker methode en wensen af. Wat ik zelf zou doen als ik je vraag even helemaal negeer, is het volk afremmen door een raam gesloten broed te doneren aan een zwakker/kleiner volk, ze een nieuw raam te laten uitbouwen en dan toch maar iedere 6 dagen kijken of deze afremming voldoende was om de zwermstemming wat in te perken. Of misschien zou ik ze een leeg uitgebouwd raam geven zodat de moer kan doorleggen, als ik deze had. Mogelijk herhalen als er op dag 6 veel doppen belegd zijn. Op termijn remt dit de zwermstemming en geeft het (denk ik) de meeste opbrengst, maar is wel intensief met controleren en ook foutgevoelig.
Wat vindt je zelf belangrijk? Ik ben persoonlijk geen fan van twee broedkamers, maar met de juiste bijen en de juiste omgeving kan dat fantastisch werken natuurlijk. Dus was je dit al van plan, of is het een noodmaatregel? Aan de andere kant weet ik niet of nú ruimte geven nog voldoende de zwermstemming af remt, een belegde moerdop betekent natuurlijk dat het vijf voor twaalf is en op dit moment ruimte geven kan ook al te laat zijn.
Even rekenen hoor met je veger, als je gister alle doppen hebt weggehaald, dan zou je dat vrijdag weer doen (5 dagen na controle), en dan 8 dagen later een veger maken? Misschien heb ik het verkeerd begrepen met zaterdag over een week. Maar als het mooi weer wordt, dan heb je wel een hele grote kans dat ze vóór die 8 dagen al vertrokken zijn. En dan negeer ik het risico van het over het hoofd zien van een belegde dop, iets wat ook best kan gebeuren. Ik zou er in ieder geval van uit gaan dat je met belegde doppen minstens iedere 6 dagen even doppen controleert.
Dus tjah, wat er verstandig is, hangt helemaal van je eigen imker methode en wensen af. Wat ik zelf zou doen als ik je vraag even helemaal negeer, is het volk afremmen door een raam gesloten broed te doneren aan een zwakker/kleiner volk, ze een nieuw raam te laten uitbouwen en dan toch maar iedere 6 dagen kijken of deze afremming voldoende was om de zwermstemming wat in te perken. Of misschien zou ik ze een leeg uitgebouwd raam geven zodat de moer kan doorleggen, als ik deze had. Mogelijk herhalen als er op dag 6 veel doppen belegd zijn. Op termijn remt dit de zwermstemming en geeft het (denk ik) de meeste opbrengst, maar is wel intensief met controleren en ook foutgevoelig.
-
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hi,
Waarom niet de tweede BK plaatsen onder de eerste BK?
Bijen kunnen dan ongestoord hun honing opslaan in de HK.
En de bijen kunnen zelf beslissen of ze de tweede BK innemen.
Één belegde dop zegt niet zo veel. Het zou ook een wisselcel kunnen zijn. Of een speeldopje dat toevallig net belegd was.
Ik zou ruimte geven en de zwermdrift monitoren door wekelijks te inspecteren.
Gr,
Elio
Waarom niet de tweede BK plaatsen onder de eerste BK?
Bijen kunnen dan ongestoord hun honing opslaan in de HK.
En de bijen kunnen zelf beslissen of ze de tweede BK innemen.
Één belegde dop zegt niet zo veel. Het zou ook een wisselcel kunnen zijn. Of een speeldopje dat toevallig net belegd was.
Ik zou ruimte geven en de zwermdrift monitoren door wekelijks te inspecteren.
Gr,
Elio
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast en Bastaard
- Contacteer:
Ik heb afgelopen vrijdagochtend een raam vervangen en een kunstraat ingehangen om extra ruimte te geven.
Deze was maandag al helemaal uitgebouwd en vol gelegd. Het leek inderdaad meer op een speeldop dan op een Koningendop.
Ik heb geen bijenvolk in de buurt van mijn bijen stand dus een broedraam omhangen naar een zwakker volk wordt lastig.
De keuze is dan of ik de nieuwe broedkamer gewoon onder het volk zet en kijk hoe snel ze deze in gebruik nemen. Of dat ik een aantal uitgebouwde naar onder verplaats zodat in beide BK uitgebouwde ramen zitten en de bijen sneller gebruik maken van beide bakken.
Wat doen jullie hier normaal?
Deze was maandag al helemaal uitgebouwd en vol gelegd. Het leek inderdaad meer op een speeldop dan op een Koningendop.
Ik heb geen bijenvolk in de buurt van mijn bijen stand dus een broedraam omhangen naar een zwakker volk wordt lastig.
De keuze is dan of ik de nieuwe broedkamer gewoon onder het volk zet en kijk hoe snel ze deze in gebruik nemen. Of dat ik een aantal uitgebouwde naar onder verplaats zodat in beide BK uitgebouwde ramen zitten en de bijen sneller gebruik maken van beide bakken.
Wat doen jullie hier normaal?
- Fish
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Als je er toch voor kiest om een bak toe te voegen, zou ik het broednest te allen tijde aaneengesloten houden. Als je toevallig uitgebouwde, niet bebroede ramen hebt dan kun je die wel onderin plaatsen.
- harry
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
- Contacteer:
Gewoon een vegertje maken.
Honing halen gaat dan gewoon door.
Veel bijen lopen uit en hoeven geen broed te verzorgen.
Dus met een beetje geluk extra veel honing.
Honing halen gaat dan gewoon door.
Veel bijen lopen uit en hoeven geen broed te verzorgen.
Dus met een beetje geluk extra veel honing.