Goedendag,
Wij hebben zo'n beetje als enigste in de straat er voor gekozen om de voortuin bijvriendelijk te maken.
De achtertuin ook wel grotendeels.
Maar achter willen we ook wel een mooie tuin hebben.
Voornamelijk planten met blauw en paarse bloemen.
En achter zien we regelmatigal bijen en hommels komen.
Nog niet veel.
Zie regelmatig 2 bijen en 1 hommel.
Waarschijnlijk wel steeds de zelfde.
De voortuin is op het noorden dus heb daar diverse soorten en kleuren schaduwplanten geplant en gezaaid.
En daar heb ik een paar vragen over.
Heeft het nut om hier een bijenhotel op te hangen?
Kan ik eventueel holle bamboe stokken schuin in de grond steken langs de muur?
En wat kan ik anders doen om de bij en hommel ook een schuil/nestelplaats te kunnen bieden in een schaduwrijke tuin?
Ik had dus een bijenhotel gekocht en las later dat die niet in de schaduw kan.
Dus die hangt nu aan de schuur met opening richting oosten en veel zon.
Vanaf de ochtend tot de zon voorbij het zuiden is.
Maar wil er toch voor ook 1 plaatsen.
En anders hang ik er gewoon 1 aan de overkant waar het wel zonnig is aan een boom.
Alleen weet niet of buurtbewoners die laten hangen.
Sowieso wil ik de gemeente vragen of ze aan de overkant zo'n weide kunnen maken met een bijen/insectenhotel.
Daar staan nu met regelmaat auto's op het gras of doen honden hun behoefte daar.
Laat de gemeente er dan maar wat nuttigs mee doen.
En zo heb ik er ook plezier van.
Had hierover al een maand terug bericht gestuurd maar nog geen reactie.
Dus wat betreft bloemen weet ik wel wat ik moet doen.
Maar voor de rest zou ik toch graag tips willen hebben.
Vr.gr.
Martin
Bijvriendelijke tuin
Moderator: Hans van der Post.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Bijvriendelijke tuin
Hallo Martin, wat een leuk idee. Besef wel; de ene bij is de andere niet, zeker als je praat over het verschaffen van nestgelegenheid. Maar als je graag nestgelegenheid wilt verschaffen aan (wilde) bijen, kan ik je het boek "gasten van bijenhotels" van harte aanbevelen: https://www.bestuivers.nl/publicaties/g ... ijenhotels. Dit boek is via de link gratis te lezen. Lees bijvoorbeeld eens hoofdstuk 6.5.1 over het toepassen van bamboe, al is geheel hoofdstuk 6 interessant voor allerlei manieren om wilde bijen te helpen.
Heeft het nut om een bijenhotel op te hangen? Zeker, waarom niet? Al is het alleen om zelf naar te kijken en van te leren. Wie weet wordt het hotel erg succesvol en help je de lokale bijenstand een beetje. Dat hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van het hotel en de locatie.
Kan ik eventueel holle bamboe stokken schuin in de grond steken langs de muur? Ik denk dat het qua vocht een probleem kan worden, in het eerder genoemde boek heb je wat effectievere manieren om bamboe te gebruiken.
Wat kun je nog meer doen? Niet alles te netjes willen. Als je het hebt, stukken zand open houden voor zandbijen, of kijken hoe je de hommel kunt helpen (bijvoorbeeld een plantenpot op zijn kop). Maar er staan nog veel meer tips in Gasten van Bijenhotels.
Heeft het nut om een bijenhotel op te hangen? Zeker, waarom niet? Al is het alleen om zelf naar te kijken en van te leren. Wie weet wordt het hotel erg succesvol en help je de lokale bijenstand een beetje. Dat hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van het hotel en de locatie.
Kan ik eventueel holle bamboe stokken schuin in de grond steken langs de muur? Ik denk dat het qua vocht een probleem kan worden, in het eerder genoemde boek heb je wat effectievere manieren om bamboe te gebruiken.
Wat kun je nog meer doen? Niet alles te netjes willen. Als je het hebt, stukken zand open houden voor zandbijen, of kijken hoe je de hommel kunt helpen (bijvoorbeeld een plantenpot op zijn kop). Maar er staan nog veel meer tips in Gasten van Bijenhotels.
Re: Bijvriendelijke tuin
Bedankt voor de reactie,
En het wordt zeker niet te netjes.
Een wilde kleurig geheel wordt het en met open stukken ertussen.
Maar moet dat dan echt zand zijn of zoals er nu ligt tuinaarde?
Ik heb nog zand liggen aan de andere kant in de tuin.
Daar komt een kliko ombouw en de bedoeling was om daar een stuk zand vrij te houden.
Hoe diep moet dat dan zijn?
Of juist een berg zand maken?
Dacht zelf ik maak een stenen bak (soort van zandbak) die van boven afgesloten is en aan 1 zijkant open en daar bovenop een bijenhotel plaatsen.
Kan niet iets doen met open bovenkant.
Wil er geen kattenbak van maken.
Als het toch kan een hotel in de schaduw.
Dan maar zoiets maken.
Ik had gelezen dat het vooral in de ochtend zonnig moet zijn om de vleugels te drogen.
En hoe langer de dagen zijn dan komt wr wel steeds meer een strookje zon vroeg in de ochtend en laat in de avond.
Ik zou zeker dat hoofdstuk doorlezen om meer te weten te komen over toepassen van bamboe.
En bijen in het algemeen
Hoop dat ik er veel bruikbare tips uit kan halen.
En zo'n plantenkop op zijn kop is een goed idee.
Had dat wel eerder gezien maar niet aangedacht.
Dat zijn toch die stenen met zo'n gat in de bodem?
Gr.
Martin
En het wordt zeker niet te netjes.
Een wilde kleurig geheel wordt het en met open stukken ertussen.
Maar moet dat dan echt zand zijn of zoals er nu ligt tuinaarde?
Ik heb nog zand liggen aan de andere kant in de tuin.
Daar komt een kliko ombouw en de bedoeling was om daar een stuk zand vrij te houden.
Hoe diep moet dat dan zijn?
Of juist een berg zand maken?
Dacht zelf ik maak een stenen bak (soort van zandbak) die van boven afgesloten is en aan 1 zijkant open en daar bovenop een bijenhotel plaatsen.
Kan niet iets doen met open bovenkant.
Wil er geen kattenbak van maken.
Als het toch kan een hotel in de schaduw.
Dan maar zoiets maken.
Ik had gelezen dat het vooral in de ochtend zonnig moet zijn om de vleugels te drogen.
En hoe langer de dagen zijn dan komt wr wel steeds meer een strookje zon vroeg in de ochtend en laat in de avond.
Ik zou zeker dat hoofdstuk doorlezen om meer te weten te komen over toepassen van bamboe.
En bijen in het algemeen
Hoop dat ik er veel bruikbare tips uit kan halen.
En zo'n plantenkop op zijn kop is een goed idee.
Had dat wel eerder gezien maar niet aangedacht.
Dat zijn toch die stenen met zo'n gat in de bodem?
Gr.
Martin