Honingslinger

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
HermanBB
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Honingslinger

Bericht door HermanBB »

Is er iemand die ervaring heeft met het elektrisch maken van een honingslinger, ik heb een prachtige mooi handslinger, maar door een schouderprobleem kan ik die niet meer gebruiken, nu wil ik er graag een motor opzetten, om een goede elektromotor te kopen valt nog niet mee, niemand heeft die op voorraad, is er iemand die hier ervaring mee heeft, zo'n Imgut elektromotor heeft mijn voorkeur.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Honingslinger

Bericht door Eddy Geurtsen »

Beste Herman,
Voor de gemiddelde knutselaar is het geen moeilijke klus om de handslinger om te bouwen naar elektrisch. Het mechanisme van de handbediening moet er natuurlijk af, dat is met het losdraaien van een paar boutjes snel gedaan. Daarna is het zaak om de as van de elektramotor precies boven de slingeras te plaatsen. De schetsplaat waar de elektramotor op gemonteerd is, moet dan met enkele bouten weer op de 'balk' of 'strip' bevestigd worden waar eerst het handslinger-mechanisme op vast zat. Vaak kun je de bestaande boutgaten weer benutten, of je moet misschien twee nieuwe gaten boren, hetzij in de 'slingerbalk', of in de schetsplaat.
Door de gaten iets ovaal te vijlen, kun je nog gemakkelijker iets schuiven zodat de slingeras mooi in het verlengde van de motor-as komt.
Het laatste wat dan nog moet gebeuren is, de verbinding tussen motor en slingeras realiseren. Dat is meestal in hoogte verstelbaar.
Ik heb dit klusje tweemaal geklaard, op twee verschillende slingers, succes ermee!
Hartelijke groet, Eddy
Plaats reactie