nieuwe raampjes inhangen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2017
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
nieuwe raampjes inhangen
Twee weken geleden kreeg ik tot mijn verrassing een zwerm in mijn lege kast. Ik denk een voorzwerm. Ze doen het goed en ik zie veel broed. Bevruchte koningin dus aanwezig. Ik begon met zeven raampjes maar wil het uitbreiden met onbebouwde BK raampjes. Waar kan ik die het beste plaatsen, aan de zijkant of juist in het midden van de kast?
-
- Imker sinds: 2018
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
- Contacteer:
Re: nieuwe raampjes inhangen
Ik zou beginnen met alle raampjes aan de zijkanten. Dat doe ik vaak. Afhankelijk van de grootte van het broednest hang ik vaak nog een leeg raam in het midden van het broednest. Altijd 1 tegelijk. Mogelijk herhaal ik dat dan een of twee weken later weer.
-
- Imker sinds: 2020
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Even de aanname dat de ramen voorzien zijn van startraat. Bij een jong volk hang ik de ramen altijd tegen het broednest aan, dus aan de zijkant. Dan groeit het broednest met het volk mee, en is er geen gat midden in het volk wat lastig warm gehouden wordt.
Bij grotere volken plaats ik de ramen wel in het midden van het broednest. Dan worden ze net wat beter uitgebouwd is mijn beleving. Dat probleem zal vast minder zijn als je 5.4mm (standaard maat) cellen gebruikt in plaats van 5.1mm zoals ik op mijn volken heb.
Bij grotere volken plaats ik de ramen wel in het midden van het broednest. Dan worden ze net wat beter uitgebouwd is mijn beleving. Dat probleem zal vast minder zijn als je 5.4mm (standaard maat) cellen gebruikt in plaats van 5.1mm zoals ik op mijn volken heb.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Ik heb altijd geleerd om nooit het broednest te onderbreken, nieuwe raampjes tegen het broednest aan.