Grensoverschrijdende studiedag te Finsterwolde

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Grensoverschrijdende studiedag te Finsterwolde

Bericht door Wim Joosten »

De vertegenwoordigers van Kreisimkerverband Leer en de Projectgroep NoN-Bijeen organiseren opnieuw een grensoverschrijdende studiedag met de thema’s:

IMKEREN MET VERSCHILLENDE BIJENRASSEN
en
PRODUCTIE, VERZORGING EN AFZET VAN HONING.

Graag nodigen we u uit op zaterdag 17 februari 2007 in:
zalencentrum De Pyramide,
Dorpshuisweg 6,
9684 EC Finsterwolde (dicht bij Winschoten),

De zaal is open vanaf 9.30 uur, het programma loopt van 10 - 16.15 uur.

Zie ook: [url="http://members.home.nl/wijo/nonbijeen/Uitnodiging_Finsterwolde.pdf"]Finsterwolde[/url]
Hier is een uitgebreidere beschrijving te lezen en hoe men zich kan opgeven (bij mij dus [:)], het liefst via email).

Met vriendelijke groet,
Wim Joosten,
secr. [url="http://members.home.nl/wijo/nonbijeen.htm"]NoN-Bijeen[/url]
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Grensoverschrijdende studiedag te Finsterwolde

Bericht door Wim Joosten »

Bij deze dan een kort verslagje mijnerzijds.
In totaal waren er 95 personen aanwezig op deze dag. Het merendeel bestond uit Nederlanders. Het Duitse deel was wat uitgedund doordat er in Oldenburg ook nog een activiteit voor imkers gepland stond. Op zich jammer, maar daar ligt voor NoN-Bijeen weer een schone taak weggelegd om in de regio tot een betere afstemming onderling te komen over activiteiten enzovoorts.
In een apart zaaltje was het echtpaar Postma als depothouder van de NBV aanwezig om allerlei imkerartikelen te verkopen. Zij waren tevreden over de verkoop.
De koffie en thee stonden voor een ieder klaar en in de middagpauze was er een lunch.
Het was leuk om te zien dat er ook allerlei bezoekers van het bijenforum aanwezig waren op deze dag. Mensen, die anders alleen op het forum ziet, kom je nu in levende lijve tegen.
Ik kreeg veel positieve reacties van zowel Nederlandse als Duitse zijde. Ook kwamen er mensen bij me met ideeën over onderwerpen voor een volgende keer. Dat vond ik leuk en dat geeft weer inspiratie voor een volgende dag.

Als sprekers waren aanwezig: Hartmut Manning, voorzitter Kreisimkerverband Leer; Gosse van der Velde, eilandbevruchtingsstation Ameland; Gerrit Freije, eilandteeltstation Schiermonnikoog; Job van Praagh, onderzoeker bij het Duitse bijeninstituut in Celle; Jan Kruit, bijenstand De Driehoek; Jeroen Krabbendam, onderzoeker van de stichting Duurzame bij; Klaas Sluiman, van de Bijzaak
Afhankelijk van wie aan het woord was, werd het thema in het Duits, Nederlands, of in het Gronings gehouden. Hans gaf al aan dat Gronings tot aan Denemarken verstaan wordt. Er waren echter ook een aantal deelnemers, die uit Midden-Nederland kwamen en deze moesten het toch hebben van de tekst van de overheadprojector.

Hartmut vertelde over het ontstaan van het Einheitsglas en Einheitsetiketter voor de Duitse honing. In 1892 ontstonden de eerste eisen, binnen de Duitse imkergemeenschap, om tot een eenheidsetiket te komen. Later is er ook een eenheidspot voor de honing ontwikkeld. Pot, deksel, en etiket werden voorzien van allerlei kenmerken. De pot moest ook voldoen aan allerlei hygiënische, gebruikers- en milieuvriendelijke voorwaarden.
De Duitse ImkerBund waarborgt op deze manier de kwaliteit van de honing. Wanneer een imker zijn honing niet daaraan voldoet, mag deze zijn honing niet in deze potten verkopen.
Op de potten staat ook statiegeld.

Gosse van der Velde vertelde over het teelt- en bevruchtingsstation Ameland. Op dit eiland worden Buckfastkoninginnen geteeld. Voor bevruchting mogen alle koninginnen opgestuurd worden. Het komt voor dat er Carnicakoninginnen opgestuurd worden. Deze worden dan bevrucht door Buckfastdarren.
Alle imkers hebben toegang. Ameland heeft klandizie uit Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland.
Verder spreekt e.e.a. voor zichzelf.

Gerrit Freije vertelde over het teeltstation Schiermonnikoog. Het is op dit eiland niet mogelijk om je eigen koninginnen te laten bevruchten. Wel kun je er koninginnen bestellen. Deze worden dan per post of per trein verzonden.

Job van Praagh had een presentatie over kenmerken van veel gebruikte bijenrassen en de gevolgen voor het werken met de volken.
Job begon over het ontstaan van de geografische rassen van Apis Mellifera L. Hij legde uit hoe het kwam dat de Carnica een zo’n snelle ontwikkeling in het voorjaar heeft en waarom de Carnicakoningin stopt met broedaanzet wanneer het slecht weer wordt. Geografisch gezien was dit voor de Carnica de meest effectieve wijze om in stand te blijven. In de Sloveense bergen breekt ineens het voorjaar aan en dan moet het allemaal snel gebeuren. Wanneer het dan slecht weer werd, betekende dit dat de drachtperiode voorbij was en dat de winter voor de deur stond.
Dit gold ook voor de Ligustica en waarom deze bij niet geschikt is voor een land met langere winters. Geografisch gezien is deze bij gewend dat er het hele jaar door voedsel te vinden is, en dat er na een paar koude dagen
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Hallo allemaal,
Een juist verslag, Wim.
Ook ik vond het leuk om met diverse forumleden kennis te maken.
Daarnaast om weer oude bekenden te ontmoeten.
Verschillende onderwerpen waren al wel bekend, o.a. door internet.
Andere onderwerpen zijn door mij onderschat, zoals het verhaal van de Duurzame Bij.
Ik wil een compliment maken voor de verzorging van deze dag.
's Morgens goed ontvangen, 's middags een goede lunch en na afloop een map met de besproken onderwerpen.
Vaak zit ik te luisteren en maak de wereld aan aantekeningen. Ik wist van de map en heb ontspannen kunnen luisteren naar elke spreker.
Deze dag (met andere onderwerpen en sprekers) is voor herhaling vatbaar..............
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Johan Borgeld
Contacteer:

Bericht door Johan Borgeld »

Hallo Allemaal,
Het was een leerzame dag met boeiende presentaties. Leuke contacten opgedaan en naturlijk weer oude bekenden ontmoet. Mijn dank voor Non bijeen

Johan Borgeld
Plaats reactie