bijen, bloemen en meststoffen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Ambrosius
Contacteer:

bijen, bloemen en meststoffen

Bericht door Ambrosius »

klopt het dat u uw bloemen, heesters, bomen zo weinig mogelijk moet bemesten, zo zullen de bloemen meer inspanningen doen om insecten zoals bijen te lokken voor hun bestuiving?

Heb dat eens in een boek gelezen, en ik zou er kunnen inkomen, door te denken dat de bloemen meer aantrekken door geuren, kleuren om zo te kunnen overleven op een arme grond, terwijl bij veel meststoffen ze veel minder inspanningen moeten doen, er zijn toch veel bloemen (dankzij bijvoorbeeld de ideale meststof voor bloemen)
de vos roger
Contacteer:

Re: bijen, bloemen en meststoffen

Bericht door de vos roger »

Zou ik niet zo durven beweren,want de ene meststof is de andere niet.
Maar teveel stikstof is zeker nefast voor de bloemzetting,want alles gaat dan meestal naar het blad van de plant.Mijn planten krijgen ieder jaar een goede kompostgift en daar doen ze het uitstekend mee.

roger
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Zelf zit ik op het zand en als er niet jaarlijks wat gemest wordt groeit er heel weinig.
Een spierige borage met drie bladen en 1 bloemetje is niet leuk om te zien, en vele heesters en bomen hebben ook wat extra nodig om te groeien en bloeien.
zonregeditor
Contacteer:

Bericht door zonregeditor »

Ik kan me niet echt vinden in de stelling Ambrosius, (of ik mis een stuk context misschien).
Ik zit ook op zand en zonder mest komt er van veel planten niks terecht.

Elke plant heeft mijns insziens zo zijn eigen eisen aan mest ,voedindsstoffen , als er veel mest in de grond zit zie je hier meteen brandnetels en distels groeien op schralere plekken groeien weer andere planten. Zure grond geeft weer andere planten dan basische grond, door de verschillende beschikbaarheid van meststoffen.

Een plant zo weinig mogelijk mest geven kan een vorm van ondervoeding zijn, de plant zal misschien zijn best gaan doen om nog voort te planten maar kan misschien met de beschikbare hoeveelheid mest maar 1 bloem produceren, wat heb je aan een enkele bloem?

Ik probeer voor elke plant zoveel mogelijk in zijn eigen behoeften
te voorzien, zodat ze uitbundig groeien en bloeien. Ik heb voor groenten tabellen van wat ze opnemen in een seizoen, dit zal voor bloemen ook wel beschikbaar zijn.
De dahlias bijvoorbeeld waar je het eerder over had doen het hier alleen met een flinke lading mest erbij.
Maar ik probeer natuurlijk ook wel planten te zoeken die van nature
zonder bijmesten goed groeien op de aanwezige grond,(scheelt weer werk).
groet
peter
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

Ik heb mij misschien slecht uitgedrukt,maar ik heb veel bloemen/heesters/bomen, geef veel meststoffen, blijkt o.a. ook uit de netels, maar zie bijna nooit van mijn bijen, op de herfstframbozen, sedums, appel- en kersenbomen na; en nochtans scoren ze allen zeer goed op de tabellen met nectar- en stuifmeel, de bijen vliegen liever in de buurt....

Bij Roger lukt alles, zijn bijen zitten op zijn bloemen; wat heeft Roger dat ik niet heb? [;)]Of geef ik ze teveel meststoffen?
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ik zie dat bij mij in de tuin ook. Zelfs de hedera wordt voorbij gevlogen, terwijl deze dan wel volop door andere insecten wordt bevlogen. Een enkel bijtje kan ik af en toe ontdekken maar dat is dan ook alles. Kennelijk hebben de bijen dan elders iets beters ontdekt.
Niet alle bloemen worden de hele dag door bezocht, daar zit ook verschil in. En staat de plant wel of niet in het zonlicht...

Met vriendelijke groet,
Wim
zonregeditor
Contacteer:

ja bij mij hetzelfde beeld maar ik denk inderdaad (idd) ook dat ze dan
een andere dracht hebben die interessanter is, of zou het ook
de mezen kunnen zijn?

Een uitzondering waren de dahlias : die bloeiden al de hele zomer vorig jaar zonder ooit 1 bij erop te zien....
De bijen hingen als een baard aan de vliegplank.. wat was er mis met mijn
dahlias??Luiheid?
Uiteindelijk bleek het de extreme hitte en droogte te zijn en toen brak een vochtigere periode aan en sindsdien werden ze de hele dag door bevlogen.( Volgende keer krijgen ze dus wel water:) )
groet
peter
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Peter het heeft soms ook met de hoeveelheid van de soort te maken.
Als het aanbod groot is per soort vliegen de bijen er meestal wel op.
Ik had bij mij in de tuin een paar struikjes lavendel staan,geen bij die daar aandacht voor had,alleen hommels.Een paar jaar terug heeft een buur een grote border aangelegd afgezoomd met lavendel zo'n dertig meter lengte.Ik zag vorige zomer de bijen daarop zitten,en ook bij mij werden de paar struikjes dan bevlogen na jaren er geen bij te hebben opgezien.

roger
zonregeditor
Contacteer:

Geinig Roger, dat duidt dus ook op een vorm van " iets leren " (of leren waarderen ) wat elders aan de orde kwam.

Ik was overigens ook tot de conclusie gekomen dat te weinig van 1 soort niet veel bevlogen werd, maar ik vraag me wel af waarom.

als beginnend imker rijzen hierbij de volgende gedachten op:
ik neem aan dat de bijen "economisch" handelende wezens zijn, ofwel
maximaal resultaat willen zien met zo min mogelijk inspanning en risicos.
dus ik dacht dat een reden kan zijn dat ze niet op een kleine hoeveelheid dracht vliegen dat ze het te link vinden (mezen/spinnen) , maar door jouw verhaal zou het ook kunnen zijn dat ze bij een nieuwe plant weer een nieuwe routine moeten aanleren van oogsten of iets dergelijks...

ben benieuw of als de buurman zijn border weer weghaald of de bijen
dan ook helemaal geen lavendel meer willen.

ik zag overigens wel dat later in het jaar/begin herfst en nu in het voorjaar ook de kleinere clubjes bloemen bevlogen worden.

groet
peter
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Speurbijen zoeken dagelijks de bloemenmarkt af en berichten haar bevindingen naar huis middels de bekende dans. Hoe feller de dans, hoe groter de kans, dat haalbijen op dit beste aanbod ingaan: tot de criteria behoren: afstand - quantiteit van het aanbod - qualiteit van het aanbod ( het suikergehalte van de nectar - bekendheid met het bestuivingsmechanisme van de bloem (dit laatse is een reden tot bloemvastheid; telkens een andere bloemsoort bezoeken, betekent telkens een ander bestuivingsmechanisme ( kost tijd en energie en is niet economisch) Peter heeft gelijk, als hij zegt dat de economie bepalend is voor de bloemsoort waarop zij gaan vliegen.
hennie oes
Plaats reactie