Geweldige fruithoning dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Geweldige fruithoning dracht

Bericht door Kroese »

Afgelopen Donderdag heb ik met een paar reismaatjes de volken van de appels gehaald. Iedereen zal die ervaring wel niet anders hebben dan ik. De kasten waren loodzwaar. De aanhanger botste met de achterkant op de verkeersdrempels, met het gevolg dat mijn beide achterlichtlampjes het begaven, en ik met het mistachterlicht aan naar huis ben gereden.

Doordat ik 100% heb uitgewinterd heb ik veel te veel volken, wat wel weer uitkwam voor de fruitteler, omdat andere imkers toch nog wel uitvielen door sterfte. Ik had door de vele volken te weinig bakken. Daardoor zaten de moeren te krap in de ruimte. Broednesten waren verzopen van de honing. Ik ben snel met slingeren begonnen om raat vrij te maken.
Ik had veel "lage" broedbakken met kunstraat opgezet, om standaard broedramen te laten uitbouwen. Die ramen heb ik nodig om straks na het slingeren, de koningin op te zetten. Een aantal volken zijn er over een paar weken bestemd voor de verkoop. Normaal verkoop ik zelden hele volken, maar nu moet ik door materiaal gebrek ruimte maken. Ook kan ik thuis in mijn woonwijk niet te veel volken houden. Dan krijg ik ruzie met de buren. En voor honing produktie wil ik geen volken houden. Die hobby heb ik al wel gehad.
Mijn volken zijn bezet met de UG05-350 F1 en de nieuwe TFB06-026 F1's.
Wat honing productie doen ze zeker niet voor elkaar onder. De TFB06-004 heb ik in flinke aantallen nog ingevoerd in Augustus vorig jaar in de overwegend zwarte volken van een imker maatje, die nu ook mee was naar het fruit. Die overgang naar de TFB06-004 is bij bijna al zijn volken goed gegaan. Het zijn bijzonder snel groeiende volken in het voorjaar gebleken. Zijn kasten waren helemaal niet te tillen, maar dat kwam ook een beetje doordat het simplex kasten zijn, die je aan de riem moet tillen. Er zit geen dakrand aan zoals bij de spaarkast. Ook hij had materiaal te kort. Hij was kleinere volken gewend. Zijn vrouw was blij, dat wij elkaar hielpen met sjouwen. Zij zag het echt niet zitten, die onbenullige kasten.
Over een paar weken zet ik wat van die 1 jarige moeren/volken te koop. En als er nog iemand emmers fruithoning wil, mail me maar.

Hennie Kroese (die blij is dat zijn rug het gesjouw weer overleefd heeft) :D (ik heb niets te zeuren hoor)
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Geweldige fruithoning dracht

Bericht door Dirk Blanken »

Hennie mijn uitwintering is tot nog toe ook goed te noemen en dit jaar ook 100%.
Ik verkoop dan zodanig dat ik 20 volken overhou(selectie).
Ik heb dan weer voldoende ruimte om rare jaren op te vangen en daarna het volkenbestand uit te breiden voor de volgende selectie.
Ik heb een aantal golzkasten die ik vandaag bekeken hebt en meer ruimte gegeven hebt wat HK betreft vooral,wat betreft de BK ruimte zitten de meeste al op 21 ramen Schweizerische wabe en de meeste hebben al op het 2e raam broed.
21 ramen van dit formaat is bijna 3 BK bakken van spaarkastformaat.
Het viel me op dat ze in de polder tegen 1400 al bijna niet meer vlogen, waarschijnlijk door het droge weer, zes weken geen regen en een droge oostenwind dan is het nadat de planten zich s'nachts weer hebben op kunnen opladen(koolzaad) s'middags zeuren.
Ik reis zoweinig mogelijk, liever wat meer strategische standen met minder volken.
Het mooiste is prachtige koninginnen telen en veel knutselen en uitproberen.
Zeer binnenkort worden er jonge bijen afgenomen voor de koninginnenteelt.
Dirk

dertiende
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Het mooiste is prachtige koninginnen telen en veel knutselen en uitproberen.
Zeer binnenkort worden er jonge bijen afgenomen voor de koninginnenteelt.
Dirk

Ja dat vindt ik ook Dirk,vandaag de jonge bijen gaan afnemen op mijn stand in het koolzaad en de eerste jonge koninginnen in de bevruchtingskastjes gestoken.

roger
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Als ik de jonge bijen ga afnemen op een andere stand maak ik thuis een flinke aflegger of 2 daarin komt een aantal ramen broed en de ramen met de rijpe doppen die blijven dan op temperatuur tijdens het 3ramers maken.
In de 3ramer komt een raam met voer en stuifmeel, een raam met broed en een kunstraat in het midden + 2 of 3 rijpe doppen, je kan ook om de 2 dagen overlarven en de dop vervangen als ze niet goed is uitgelopen,maar ik doe het liever zo.
Zonder broed kan ook maar dan moeten de kastjes 2 of 3 dagen gesloten blijven en poepen ze als reigers na het openen.
Met broed kan je ze s'avonds tegen zonsondergang al openen en is alles verder normaal.
2 of 3 kastjes onder verschillende hoeken bij elkaar zetten, liefst van het zelfde volk afgenomen maar als je moet verenigen en de bijen komen uit verschillende kasten laat ik ze een half uur open staan met het gaas er wel over dan accepteren ze elkaar altijd.
Weer 14 afleggertjes rijker.
De 2e koninginnenteelt van de beste dochter van vorig jaar met prachtige broedramen en sterk uit de winter gekomen staan op stapel en de doppen gaan morgen naar de broedstoof een vries/koel combinatie waarin zowel losse doppen kunnen als de hele intacte teeltramen.
De koninginnen lopen altijd uit in de volkjes.
Dirk

dertiende
Plaats reactie