Meneer De Vos

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Meneer De Vos

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Meneer de Vos is Voorzitter Oudenaardse bijentelersmaatschappij. Zo kunt u alleen en ik lezen op zijn profiel. Maar Roger wat doet een voorzitter van de Oudenaardse bijentelersmaatschappij zoal????

jp
de vos roger
Contacteer:

Re: Meneer De Vos

Bericht door de vos roger »

Hahaha,Jelte wat een vraag!!!
Ik zou zeggen sluit je eens een jaartje aan bij onze vereniging en dan weet je het wel.Voorzitter wordt je door er zelf niet achter te vragen,maar meestal omdat er geen andere kandidaten of geinteresseerden zijn om dat te doen.Zo was het ook in mijn geval,ik werd gekozen door het bestuur omdat ik het meest met de bijen bezig ben en toch "veel" tijd heb (denken zij).
Een voorzitter staat zijn leden steeds bij niet alleen met raad maar ook met daad.Hij en het bestuur regelt de ledenbijeenkomsten en het te bespreken onderwerp.Een voorzitter heeft ook nog een secretaris die de administratieve rompslomp behartigd en het meeste werk doet.Zomervergaderingen gaan meestal bij mij thuis door,ik heb er geen moeite mee om 20 à 30 imkers bij mij thuis te ontvangen,de tuin is groot genoeg.
Beginnende imkers krijgen van mij een gratis startvolk,eveneens imkers die soms in moeilijkheden zitten door bijensterfte.
Deze nam.komt een jonge imker(ster)met een lege kast die ik voor haar zal bevolken en die ook haar eerste bijenvolkje zal zijn.Voor we daaraan beginnen ga ik haar leren hoe ze de waswafels in de nieuwe ramen smelt.Daarna krijgt ze nog begeleiding de eerste jaren,van mij of een ander bestuurslid.
Zondagnam. 3juni ga ik mijn leden tonen hoe ik aan koninginneteelt doe
.Startvolk klaar maken,omlarven enz.tot het invoeren in een produktievolk.Deze handelingen doe ik aan mijn bijenstand hier thuis ,praktijkgerichte vergaderingen zijn mijn doelstellingen daar leer-en zie je iets bij.Ik zal een 20 tal jonge koninginnen F1 buckfasten over hebben die ik dan gratis aan mijn leden ter beschikking stel.
Andere bijenverenigingen komen soms op bezoek,zoals op 30 juni a.s. waar ik dan in mijn tuin uitleg geef over de drachtplanten en het vermeerderen ervan.
Dit jaar en volgend jaar werk ik mee aan het project van Ed Pieterse om zijn varroatolerante bijenrassen uit te testen.Een tiental koninginnen van hem ga ik twee jaar volgen op hun waarde en weerbaarheid tegen varroa zonder behandeling.
En zo blijf ik maar steeds dagelijks bezig met alles wat met bijen te maken heeft.Ik werk samen met regionaal landschap Vlaamse Ardennen om onze streekprodukten(waaronder ook honing) kenbaar te maken en te promoten .Verenigingen,scholen kennen mij als het om bijen gaat. Als je nog vragen hebt Jelte,geen probleem hoor,ik ben ook steeds s'morgens ,s'middags en s'avonds effen op het forum.[;)]
En.....ik heb liever dat je die meneer weglaat en gewoon roger zegt.

roger
de vos roger
Contacteer:

Hé Jelte waar zit je ?????????.
Ook een van mijn bezigheden als voorzitter,hier laat ik een beginnend imker zien hoe ik de wasraten in de ramen smelt. Vanavond gaan we een zwerm op haar kast steken die al van gisteren in mijn zwermbak zit.
En zo kan ze starten.Leuk toch jonge beginners !

Afbeelding

roger
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Hallo Roger.............en alle anderen.............!

Geweldig
, het goede voorbeeld..........!

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
de vos roger
Contacteer:

Ik had eerder een reactie verwacht van Jelte Pieter,maar ja.......
hij zal waarschijnlijk aan het AALSTEREN zijn ...of misschien aan het studeren wie weet ???[;)]

roger
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

ik ken ook een meneer de Vos, maar die heeft het op mijn kippen voorzien.
Roger, jij laat zien dat een vos zeer nuttig kan zijn.
groet, Jan R
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Sorry Roger. Idd was ik aan het aalsteren. Zaterdag K. geoogst(van het volk waar ik de K. heb afgehaald) en vandaag allemaal in kirchainertjes gedaan. Verder ben ik ook op zoek geweest naar dracht. Dat schijnt nogal moeilijk te zijn aangezien boeren niet meer groenbemesters zaaien. De subsidie is er afgegaan. Weer een aderlating voor de imkers. Echter jij Roger geeft weer moet!

jp
de vos roger
Contacteer:

Wat doet een voorzitter JP
steeds bezig zijn met"zijn" leden imkers bij te scholen.
Zondag 22 aanwezigen bij mij thuis,waaronder drie vrouwelijke imkers.
Even uitgelegd hoe je op eigen stand kunt selecteren en koninginnen telen,eerst theorie en dan de praktijk waarbij ook omlarven een onderdeel is.

Afbeelding

roger
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

De foto geeft weer een goed voorbeeld van gepassioneerd imkeren.....

jp
Plaats reactie