dracht 5 aug. 2007

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

dracht 5 aug. 2007

Bericht door Oude Essink »

Er staat van alles te bloeien en bij dit subtropische zonnetje willen de dames wel. Hier een korte impressie:
.
Afbeelding
Op de vele Salvia-soorten vliegen doorgaans hommels; de afgebeelde Salvia "cara donna" is een nieuw ras en er vliegen louter bijen op: en veel [:)] [:)]
.
Afbeelding
De afgebeelde Honingboom kwam ik vanochtend tegen in het arboretum van de Univ.Wageningen; ik werd erheen getrokken, omdat ik dacht een stevige zwerm te horen!
De gele Mexicaanse hoed is het resultaat van uitzaai van enige zaden uit de staat Utah US.; verwant aan onze Zonnehoed. De echte bloei moet nog beginnen. de naam van de plant: Ratibida columnaris; wordt ter plekke goed door bijen bevlogen.

met groet en geniet van de zon!
.

hennie oes

Afbeelding
Ambrosius
Contacteer:

dracht 5 aug. 2007

Bericht door Ambrosius »

Afbeelding

Prachtig Hennie,

bij mij zitten de bijen op de sedums die reeds in bloei staan, en natuurlijk ook op de enkelbloemige dahlia's, misschien slaag ik er in de komende dagen dat met een foto aan te tonen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: dracht 5 aug. 2007

Bericht door Hans van der Post. »

Ambrosius ik heb regelmatig - de laatste jaren - enkelbloemige dahlia's gezaaid.
Ben begonnen met het zaad van een halfdubbele 1½ hoge oranje dahlia. Heb er veel verschillende typen uit het zaaisel gekregen zoals deze.
Wat ik ook wel eens doe; een klein zijscheutje, van een plant die ergens tegen kom, aan de wortel brengen.
Als je dit jonge plantje tot aan de late herfst - binnen - aan de groei weet te houden krijg je nog een knol(letje)die je vroeg in het voorjaar opnieuw opplant.
Je hebt dan evenals de zaailingen in augustus bloeiende planten.
Hans
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

Hans deze dahlia is inderdaad ontstaan uit zaad, en de knollen kan je in november rooien zoas de geplante knollen; je krijgt er prachtige variëteiten, soms verrassingen, succes verzekerd, zo eenvoudig; zeker slakkenkorrels strooien

stekken doe ik ook: een scheut met een stukje knol

een scheut in aarde steken, dat wortelt en een knolletje vormt, zullen we eens uittesten
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Slakken? een verbluffend eenvoudig middel! Paardenmest! Als je een laag van ± 8 cm op de geplante knollen strooit komt er geen slak over heen. Op mijn groentetuin gebruik ik dit nu ook bij mijn bonen en ik heb geen last meer van slakkenvraat.
De paardenmest komt van een manege uit de omgeving. Je moet wel de mest van een drie maanden oud gebruiken anders krijg je een grasveld.[;)]
Hans
malle pietje
Contacteer:

Bericht door malle pietje »

Vraagje ? paars stuifmeel waar is dat van afkomstig?

goed goan.
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

phacelia
Plaats reactie