Nadelen klein geschapen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Ambrosius
Contacteer:

Nadelen klein geschapen

Bericht door Ambrosius »

Het verschil tussen beide foto's (kleine en lange) toont aan dat wanneer men slechts klein geschapen is men minder mogelijkheden heeft.
Een imker dient hiermee bij de uitbouw en plantenkeuze in zijn tuin rekening te houden.

Afbeelding
u ziet hier een bij met een kleine tong op een van mijn lievelingsbloemen:
de Persicaria Amplexicaulis Speciosa, in deze periode van het jaar een sterke aanrader, wordt op dit forum ook door Roger aangeraden

Afbeelding
momenteel moet ik de naam van deze bloem schuldig blijven, niet thuis genomen en zonder statief, kwestie van achter de vlinder te kunnen hollen.

De natuur zit goed in elkaar, bij elke bloem past minstens een insect, afhankelijk van de lengte van de tong.

Gisteren kreeg ik nog de vraag: waarom ziet men bij de Digitalis (ook een prachtige bloem) hommels en geen bijen?
zal waarschijnlijk ook te maken hebben met de lengte dat men geschapen is.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Nadelen klein geschapen

Bericht door maartenkleijne »

Zou met de digoxine te maken hebben, zit heel weinig van in de nectar, maar de bijen zouden er volgens mij prima bij kunnen, ik heb eens met een loepje zitten gluren.
Hetzelfde zie je bij rhododendron: heerlijke geuren, open bloemen, veel hommels en heel weinig bijen.
Of is het questie van smaak of ultraviolet licht, of iets anders wat wij niet begrijpen.

Het omgekeerde zie je bij de veelgeprezen callamintha nepeta: het gonst van de bijen maar de hommels mijden haar en zitten op de kranssalie er vlak naast, waar de bijen met hun korte tongen niks aan hebben
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

Dus maartenkleijne - ik ben geen expert terzake - omdat er een beetje digoxine in de digitalis zit, wat in feite vergif is want als wij er "veel" van eten stopt de werking van ons hart, laten de bijen de digitalis links liggen. (Ik weet ook dat wat voor ons vergif is soms voor dieren geen vergif is.) Zit het zo in elkaar?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Bij mij vliegen de bijen sporadisch op de digitalis die wel vol hommels zit. Bij mijn weten vliegen de bijen alleen op de pollen; de nectar zit te diep voor ze. tong bijen: 6 mm.; tong hommels 9-12 mm.

De Persicaria amplexicaulis trekt ook bij mij veel, heel veel bijen aan. Vandaag was ik in de tuinen van Appeltern: ook daar hetzelfde: zeer druk bevlogen

Afbeelding

Ik zag in Appeltern de volgende plant met eveneens zeer veel bijen; er stond geen naam bij en ik kon haar niet precies thuisbrengen. Wie helpt mij een handje?
.
Afbeelding

hennie oes
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hennie, misschien Jussiaea grandiflora,ludwigia grandiflora waterludwigia een oenothera soort, oenothera aquatique.
Echter geen echte avond/nachtbloeier
Ik heb hem in m'n vijvertje staan.
Zeer tevreden mee, bloeit heel lang en wordt door bijen bezocht.
Eine sumpfplanze tot ongeveer 15 a 20 cm diep.
In strenge winters moet hij opnieuw beginnen maar na de laatste zachte winter is hij uitbundig.
Ik denk dat je bij het opzoeken het beste van ludwigia kan uitgaan.
Dirk

dertiende
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

"De waterteunisbloem zou wel eens een fikse kostenstijging van het onderhoud van watergangen kunnen gaan opleveren. Daarnaast zijn invasies de oorzaak van het uitsterven van talloze inheemse soorten. De ecologische invloed van waterteunisbloem zou ook aanzienlijk kunnen zijn. Onder gesloten matten van drijvende vegetatie dringt geen licht door en wordt het water snel zuurstofloos. Van de diversiteit van het onderwaterleven blijft daar afgezien van een enkele platworm of bloedzuiger weinig over."
Aldus Prof. Dr. Marten Scheffer op de WAU site

Ik heb ook eens een kanaal(tje) vol met grote velden ervan gezien: een schitterend gezicht, dat wel.
Mijn gedacht dat imkers iets kunnen bijdragen aan de veralgemenisering van deze prachtige plant heb ik maar weer in de ijskast gezet.
Dirk Blanken
Contacteer:

Maarten, ik kan je relaas volledig ondersteunen, elke scheut die naar boven komt en bloeit heeft een eige wortelstensel, dus als er een strenge winter is blijft dat een aparte plant en verrotte de verbindingen, maar hij is prachtig en blijft maar bloeien.
Ik zal de Beemd een bedrijf wat pal achter me zit er voor waarschuwen,
Die heb ik een paar stekjes gegeven omdat ik vond dat de plant behoorlijk bleef waar hij stond.
Een geen vorst winter geeft woekering zoals zoveel waterplanten
Maar in m'n eige kleine vijvertje 4 bij 2.1/2 laat ik hem te keer gaan zolang kikkers en salamanders er tevreden mee zijn.
Misschien wordt het eerst heel veel en daarna wat minder.
Bedankt voor de waarschuwing Maarten.
Dirk

dertiende
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

Er is gebruik gemaakt van het boek “Rasbepaling van de honingbij” door Jacobs, Rens en Podevijn. Een uitgave van de Vlaamse Imkersbond.

Raskenmerken Carnica, gezien deze verschilt van ras tot ras:

Tonglengte morfologisch Lang = 6,4 tot 6,7 mm

Tonglengte zuigdiepte Lang = 6,6 tot 6,9 mm

Dus duidelijk een stuk kleiner dan deze van de hommel (zie Hennie Oes) en de vlinder (van 1 tot 15 cm)
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Wie ben ik?

Hartelijk dank voor jullie reacties; ik ben evenwel (nog) niet overtuigd:
Dat mijn plant een Ludwigia is lijkt weinig waarschijnlijk.
1.
Afbeelding
de stempel van de teunisbloem heeft vier lobben; de gwraakte bloem heeft een knopstempel
2.
Afbeelding
het blad van de ludwigia is eivormig; dat van onze plant is lancetvormig.
3.
De plant stond niet in of bij het water, maar op de schrale grond.

Meer mogelijkheden? of zie ik het verkeerd?
hennie oes
Dirk Blanken
Contacteer:

Hennie, Ik ben er bijna zeker van dat het klopt.
Jouw plant kan wel op schrale grond staan maar die kan ook voldoende vochtig zijn.
Zoals ik al aangaf bloeit de plant overdag.
We hebben het in ieder geval over de zelfde plant.
In PlanteN Vinder voor de lage landen meer dan 30.00 planten waar te koop: staat bij jussiaea grandiflora een verwijzing naar ludwigia.
Bij ludwigia staat dat het een Onagraceae soort is.
Misschien kan je daar wat mee.
dirk

dertiende
Plaats reactie