Uitzonderlijk Vervoer..............

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
lamheuv
Contacteer:

Uitzonderlijk Vervoer..............

Bericht door lamheuv »

Uitzonderlijk Vervoer...............

Wij reizen wat af met de bijen.
Na de bestuiving van de peren, zijn er een aantal volken naar de aalbessen gegaan.
Een ander deel is, op verzoek van ''onze'' akkerbouwer, naar het koolzaad gebracht.
Wetenschappelijk is bewezen, dat er meer ''houwen'' aan de stengel komen, wanneer er bijen op gevlogen hebben.
Dat het per hectare een ton meer opbrengst kan geven.
Dat een ton 350 tot 400 Euro opbrengt. (Bron: Deutsches Bienen journal, decembernummer 2007, blz. 11)

Reizen doen we met de camper, de aanhangwagen en de ''Lausmobiel'', ofwel een Ferrari frees met een steekwagen omgedraaid, met disseltje.........
Snappen jullie het nog ?
Afbeelding

Wel, een aantal jaren geleden snapte de politie er geen bal van............
We hadden de bijenkasten op het koolzaad bij Delfzijl gebracht en in juli zouden we de kasten in het Lauwersmeergebied neer zetten.
Met camper en aanhanger en een schop en de steekwagen, reden wij over de kleine weggetjes van het Groningse land.
Op de weg naar huis, na enkele dagen, werden wij bij Aduard staande gehouden door de politie.
Wat wij toch van plan waren; wat het allemaal te betekenen had ?
Alle papieren werden gecontroleerd, waar, overigens, niets aan mankeerde.............
Uiteindelijk waren we al vanaf Delfzijl gevolgd.............Overal wist de politie van ons transport...........

Momenteel is het transport uitgebreid met de frees.............

Afbeelding

Met het controleren van de volken, hebben we, met het mooie weer, er af en toe een paar dagen aan vast geknoopt, om door het Groninger land te zwerven.
Met de fiets, wandelend.............of lekker luierend...........
Laus is er geboren en getogen, dus het trekt nog steeds..........zeker als het mooi weer is..............

Met de Pinksterdagen waren we in Noordpolderzijl.
Even over ''diek kieken''.
Deze plek wordt door veel mensen bezocht.............het is ook een uniek plekje...........
Vanaf de Waddenzee kun je het haventje aan doen.........met je bootje...........
Een reden voor de douane om deze plek ook met regelmaat te bezoeken...........
Laat in de middag waren ze er weer..............
Vanaf de dijk zagen we ze rond de aanhanger lopen.

Afbeelding

Om geen gezeur achteraf te krijgen, ben ik naar de twee heren toegelopen.............
''Dag mijnheer, de belasting is betaald en wij vervoeren bijenkasten op de aanhanger..................aanvulling voor de kasten, die in de buurt van Delfzijl staan..........''
De tweede mijnheer van de douane was al aan het bellen..........de boel aan het natrekken..................
Hij onderbrak zijn gesprek, door te vermelden, dat mevrouw inmiddels was gearriveerd...................

Ons werd nog een prettig verblijf toegewenst..............

Met vriendelijke groet, Laus en Elze Lammerts.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Re: Uitzonderlijk Vervoer..............

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Laus,

Als ik met mijn vrouw ergens heen ga is het al zeer onwaarschijnlijk dat het iets met bijen heeft te maken.
Dus als je ook nog eens een camper, twee fietsen en een frees meeneemt kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die dit niet de meest voor de hand liggende 'combinatie' [;)] vinden.

Jaap
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Overigens een leuk verhaal met aardige foto's erbij![:)]

Afbeelding
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Dat Elze en Laus samen imkeren had ik al eens begrepen,
maar dat ze samen als Mobiele Eenheid de drachtvelden intrekken wist ik niet.

Een leuk element van het reizen met de bijen is, dat je ook eens 'ergens' komt.
Wij nemen ook vaak fietsen en proviant mee op de bijenroute.
Geeft een het gevoel van vakantie en ultieme vrijheid.

Maar dit verhaal slaat alles. Leuk.
Plaats reactie