Mijn vegers hebben momenteel heel veel broed een ook 'wat' vliegbijen. De verhouding vliegbijen/broed komt steed meer bij. Ze gaan steeds meer vliegen overigens (met name stuifmeel). Ik voer flink bij en houd de voerbakken continue gevuld. Ze nemen het goed maar evenredig op. Ongeveer twee liter in vijf dagen.
Ik ben het met je eens wat betreft je geschreven stukje en het zou beter zijn om de vegers (met oude K.) op te bouwen tot twintig / dertig ramen. Maar aangezien ik maar twee goede haalvolken heb en ik toch dit jaar linde honing wil oogsten ga ik ze laten afvliegen. Het is dit jaar een beetje schipperen met bijen. Dit weekeinde ga ik de vegers nog extra ruimte geven/een lage bak denk ik. Zodra er flink wat jonge bijen gaan uitlopen ga ik ze eenmaal omzetten (laten afvliegen). Ik ben dan ook de zwermstemming voorgoed kwijt. Immers ik imker met zwermgrage volken. Dat zal op het moment zijn waneer de linde gaat bloeien (ik denk nog een dikke week). Daarna blijf ik voeren tot aan September. Nog tijd genoeg om een goed wintervolk te kweken lijkt me.
jp
De linde bloeit
Moderator: maartenkleijne
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: De linde bloeit
De eersten beginnen hier regio Leiden ZH ook te bloeien. Alleen het weer is kl*te.
L
L
-
- Contacteer:
In Wageningen staat de (of in ieder geval een aantal ) zomerlinde (of grootbladige linde) Tilia platyphyllos ook al een week in bloei. Maar Hollandse nog (net) niet , Winterlinde (of kleinbladige) weet ik niet. Zilverlinde en amerikaanse linde (exoten ) komen pas later(half juli volgens de boekjes). Weet iemand hoe lang een lindesoort ongeveer bloeit ? Niet veel langer dan 2 weken gok ik ?
Ik las in het maandschrift bijenteelt 1927:
Begin Juli bloeide de acacia, waar niet veel op is gewonnen. 10 Juli is de lindedracht begonnen.
Dat scheelt ondertussen al meer dan een maand?
Ik las in het maandschrift bijenteelt 1927:
Begin Juli bloeide de acacia, waar niet veel op is gewonnen. 10 Juli is de lindedracht begonnen.
Dat scheelt ondertussen al meer dan een maand?
-
- Contacteer:
Op de site van Meteoconsult staat een stukje over de "schaapsscheerderskou " of "Hollandse Moesson" waar we nu last van hebben met de lindedracht.
Dit schijnt dan al tijdenlang half juni op te treden, merkwaardig dat dit verschijnsel dan niet gaat voorlopen door klimaatverandering.
Ik dacht in eerste instantie dat 1927 dan wel een zeer beroerd voorjaar moet hebben gehad, maar als ze in Laren altijd wachten tot de kermis, dan moet het destijds toch normaal zijn geweest.
Dit schijnt dan al tijdenlang half juni op te treden, merkwaardig dat dit verschijnsel dan niet gaat voorlopen door klimaatverandering.
Ik dacht in eerste instantie dat 1927 dan wel een zeer beroerd voorjaar moet hebben gehad, maar als ze in Laren altijd wachten tot de kermis, dan moet het destijds toch normaal zijn geweest.
Het gaat snel met de linde, na 17 dagen bloei van verschillende bomen raken er al veel uitgebloeit.
De bloesem valt[:(].
Amja
De bloesem valt[:(].
Amja