Moerloos volk met aflegger verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Moerloos volk met aflegger verenigen

Bericht door Astrid Schoots »

ainanc schreef:
Wat ik heb gedaan is:

- Bijen op afstand afslaan;
- bijen vliegen terug, werksters blijven achter;
- Moer invoeren.
Abdurr Inanc

Abdurr,
Er zijn veel bijensprookjes die almaar herhaald worden. Dat de eierleggende werksters bij afslaan achterblijven, omdat ze te zwaar zouden zijn om te vliegen: dat is er een van...
De clou is volgens mij dat een stevig volk ze wel 'aankan', en dat ze òf opgenomen worden in het nieuwe harmonische volk of domweg afgestoken.
Wat jij hebt gedaan heeft denk ik succes gehad, niet door het zg. achterblijven van de eierleggende werksters, maar doordat er een nieuwe situatie ontstaat (ontheemd, zoeken, nieuw kastje, nieuwe raten) en vanuit deze verstoring kunnen ze een echte -nieuwe-koningin weer van harte verwelkomen. Ik denk dat het zo gaat.
Astrid
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ik denk, dat Astrid het bij het juiste eind heeft; als argument is nog toe te voegen, dat een vitale moer met haar geurstoffen alsnog de eilegproductie van de betreffende werkster(s) afremt en doet ophouden.

Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik denk, dat Astrid het bij het juiste eind heeft; als argument is nog toe te voegen, dat een vitale moer met haar geurstoffen alsnog de eilegproductie van de betreffende werkster(s) afremt en doet ophouden.

Dat denk ik ook, maar zeker weten is een tweede....

JP
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Dat is precies wat gebeurt bij de door mij hierboven beschreven methode. na 10 dagen geen leggende werksters meer!
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Is dit dan ook niet mogelijk met een separator?

--
Mvg Jeroen van Tol
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik snap niet hoe Gerard het voor elkaar krijgt dat het volk met eierleggende werksters met eigen vlieggat ook werkelijk van dat vlieggat gebruik gaat maken, als ze gewend zijn om 2 broedkamers lager aan te vliegen, volgens mij vliegen ze dan meest op het onderste vlieggat weer aan.
Misschien is het wel een goede controle of eierleggende werksters op hun plaats blijven?
Dirk

dertiende
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Dirk,

Er is een truuk om bijen van vlieggat te laten veranderen in dezelfde kast.
Een bijv gele plastic cirkel van 10 - 15 cm doorsnee bijv geknipt uit een oude plastic emmer of doos boven het oude bovenste vlieggat hangen, dan wanneer de bijen er onder uit moeten deze cirkel onder neerhangen, en het vlieggat boven dicht maken.
Ze orienteren zich op die cirkel en gaan het onderste gat gebruken (althans de kans daarop is groter).

Ik verbaas me wel overigens over de methode van Gerard, vind hem elegant. Zelf klop ik een volk met eierleggende werksters, hetgeen ik gelukkig bijna nooit heb, af voor een goed volk en ruim de kast van het eierleggende werkstersvolk op. Ze moeten dan wel bij het andere volk invliegen. Geeft veel meer hecktiek dan Gerards methode, die ik nog niet kende.

Groetende,

Freek
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Ik vind hem ook eleganter als het afkloppen en zoek het maar uit.
Het gaat rustiger en de eierleggende werksters hebben geen reden om te verkassen.

Zo schat ik hem in :
Het bovenste vlieggat is voornamelijk voor het zoals vertrouwd rustig uitvliegen.
Een volk met leggende werksters vliegt trouwens vaak matiger.

Voorkeur voor het onderste vlieggat zie je ook wel als je twee volken los op elkaar zet.
Die bijen komen veelal terug van de dracht en mogen zo doorlopen.
Boven wordt vanzelf leger en heeft minder te vertellen. Er komt ook nauwelijks voer binnen.
De genoemde feromoon en nestgeur doen de rest.

Slim. Een opsteker !
hbeugeling
Contacteer:

Bericht door hbeugeling »

Ik heb de onelegante wijze gisteren toegepast en de bijen op enige afstand afgeklopt. Wat mij daarbij opviel was:
1: een groot aantal bijen terugvloog naar de nieuwe kast die ik op de oude plek had geplaatst
2: veel bijen de tocht niet oppakten en als een kleine bijenzwerm bij elkaar kropen.
Wat onzeker door deze situatie begon ik te twijfelen of er niet toch een koningin was meegekomen. Gevraagd aan een ervaren inker vertelde deze dat de eierleggende werksters ook een soort feromeen afscheiden waardoor zij dezelfde aantrekkingskracht hebben als koninginnen.
Verder gaf hij de tip in voorkomende gevallen deze handelingen te verrichten op het heetst van de dag in plaats van tegen de avond, omdat ze nu snel de kans lopen op verkleumen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Gerard,
Heb jij de zgn elegante methode uitgeprobeerd en hoe heb jij ze het juiste vlieggat laten kiezen.
Dirk

dertiende
Plaats reactie