Moerloos volk met aflegger verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gerard van Gastel
Contacteer:

Re: Moerloos volk met aflegger verenigen

Bericht door Gerard van Gastel »

Ja, als ik leggende werksters heb gebruik ik deze methode.

Wat die seperator en het vlieggat aangaat: het gaat er juist om de bijen langzaam te verenigen; de geur in de hele kast moet die van de goede moer worden, dan stoppen de leggende werksters met leggen. Welk vlieggat ze gebruiken is niet van belang, laat ze maar door elkaar lopen.
Daarom ook hangt er een 'loopraam' in de lege broedkamer die ertussen staat. Zo kunnen ze rustig uitwisselen, dit kan niet met een separator.
Je ziet overigens heel weinig bijen langs het bovenste vlieggat vertrekken en aankomen. Wel wordt er goed de wacht gehouden.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Hoi Gerard,
Heb jij ervaring met die methode in zowel voor- als najaar?
Ik begrijp dat die 2 - "op enige afstand van elkaar maar zonder krantje verenigde" - volken dan geen bonje met elkaar krijgen?
Je gebruikt deze methode alleen bij vereniging met een volk met eierleggende werksters?
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Ja, zowel voor- als najaar. (hoewel ik er zoveel nou ook weer niet gehad heb hoor). Gewoon verenigen doe ik met een krant ertussen.
Wat me ook opvalt is dat in de bak met leggende wersters na 10 dagen heel weinig broed zit; blijkbaar worden de eitjes opgeruimd.
Er is er nog nooit een mislukt.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Gerard van Gastel schreef:
Zoals al eerder vermeld:
als je op een moergoed volk een lege broedkamer zet, daar 1 leeg raampje inhangt (als loopraampje) en daar weer bovenop je volk met leggende werksters (zonder bodem, maar ze moeten wel een eigen vliegopening hebben!) kun je ze gegarandeerd na 10 dagen probleemloos verenigen; de werksters zijn gestopt met leggen, en de bijen hebben elkaars geur aangenomen.

Ja dit werkt, op de verenigingsschans{ http://www.bijenschanscorversbos.nl }Een volk met malle moeren. Geen "loopraam" gebruikt want die gebruiken ze toch niet, de kastwand loopt lekkerder. Vanmiddag zat de moer in de bovenste bak gezellig eitjes te leggen. Wel het vlieggat in de gaten houden want er is snel roverij. Een van de twee suiten dus.
Groeten, Willem
Plaats reactie