Johannes,het is niet omdat hun site tweetalig is dat ze daar ter plaatse ook ned. (kunnen)praten.[:)] Zo ondervond ook de groep die daar naartoe ging vorige week. Gidsen kenden geen ned.
Het klopt dat er in het bevruchtingsstation geen nederlands gesproken wordt. Ik spreek echter geen frans. Dit zou dut een zeer stille ontmoeeting moeten geweest zijn in Chimay maar niks is minder waar. De twee keer dat ik er ondertussen geweest ben hebben we toch een redelijk tijde aan het praten geweest. Ik versta met wat moeite wel iets frans maar ik ken zeker neit al de imkertermen, Mr Guirriat kent de imkertremen(of toch veel) in het Nederlands wat het natuurlijk wel wat maklijker maakt. Wat mij ginder ook opviel was dat ze grust de tijd namen voor ons.
Ivm de bijensterfte, je kunt hun situatie niet vergelijken met vlaanderen en Nederland. Het bijen seizoen in Chimay en omstreken is een serieus stuk korter als bij ons. De winter een stuk langer en ook intenser. Zoals ik al eens zei ze zitten daar op een hoogte van +-212m, daar verandert het weer wel sneller als in vlaanderen.
Beste JP en andere; Wij zijn met een aantal geintreseerde imkers druk bezig om een plekje te vinden waar we dat kunnen realiseren,en om daar bijvoorbeeld een bevruchtingsstation te kunnen beginnen! Met vriendelijk groet, Arie
Wellicht is er een gemeente te vinden waar de koppen (van de imkers) allemaal dezelfde kant uit staan? Een gemeente met weinig Buckfast en Carnica imkers. Zijn die er wel dan willen ze misschien wel ombouwen naar zwarte bij. Vervolgens zou er een plaatselijke verordening moeten komen die andere rassen buiten de deur moeten houden. Eenmaal bekend weten dat imkers met andere bijen daar niet hun bijen mogen neerzetten. Het hart van die gemeente is dan 'zwarte bij proof'.
Beste JP en ook andere geintreseerde; Er is gelukkig geen sprake van een sluier! Wij zijn gewoon een enthousiast stel imkers die zich proberen in te zetten voor het behoud van de zwarte bij! Hopelijk zijn er meer mensen geintreseerd! Ik zelf heb op de markt in Veenendaal ook goede contacten gelegd met een liefhebber uit....... Groningen[:)] Verder staan wij open voor tips of suggesties wat betreft een evt. plek voor een bevruchtings station! Met vriendelijke groet, Arie