Doerbloeiende wilg op inburgeringscursus?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Doerbloeiende wilg op inburgeringscursus?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Momenteel ben ik voor mijn bedrijf (ecologisch advies bureau J.P. Dijkstra) delen van de flora van Groningen aan het in kaart brengen. Ik ben nu driemaal gestuit op Salix triandra semperflorus. Simpel te herkennen aan de nu nog bloeiende wilgenkatjes.
Ik denk dat het allemaal gaat om aanplant maar zeker weten doe ik dat niet. Dit is nou echt zo'n soort die prima kan inburgeren.
(o.a. door types als Hans vd Post :P die vaak stekken uitdeelt aan wie maar wil).
Wie weet meer over de geschiedenis van deze stuik in Nederland? En de zaden; zijn die steriel of kiemen ze goed?? M.a.w. kan deze soort straks inburgen??

JP
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Doerbloeiende wilg op inburgeringscursus?

Bericht door Oude Essink »

Ik kreeg 20 jaar geleden een aantal stekken uit de Ambrosiushoeve; de planten doen het uitstekend; ik verjong ze regelmatig; en de bijen halen het hele seizoen pollen. De productie is minder dan die van de voorjaarswilg met zijn weelderige gele katjes, maar het gaat de hele zomer door.

Afbeelding
Aart
Contacteer:

Bericht door Aart »

Jelte,
Leuk dat je als bioloog een eigen bedrijf bent gestart.
Doe je dit fulltime?
Toen ik mij een aantal jaren geleden aanmelde schreef je dat je nog aan het studeren was, inmiddels afgestudeerd neem ik aan?

Momenteel geef ik als bioloog les in het mbo, hier geef ik dierhouderij en biologie, bij bio moet ik de studenten van niveau 3 en 4 klaarstomen om door te stromen naar het HBO. Leuk en uitdagend werk!![:)]

Leuk om te lezen dat er ook aan de andere kant van nederland gepassioneerde bioloog / imkers zijn[;)]
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: En de zaden; zijn die steriel of kiemen ze goed??

JP
Christopher Newsholme, engelse schrijver van het boek "Willows" en beheerder van de "Official National Collection of Willows" zegt het volgende:
Salix triandra L. 'Semperflorens' "A very erect male clone.." , mannetjes kloon, dus geen zaad.
Groeten, Willem
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wie weet meer over de geschiedenis van deze stuik in Nederland? En de zaden; zijn die steriel of kiemen ze goed?? M.a.w. kan deze soort straks inburgen??

JP

J.Pieter deze wilg is alleen door stek te vermeerderen,hij bestaat alleen met mannelijke katjes,dus zaadloze wilg.
Je kan hem ook tot knotwilg laten opgroeien in plaats van struik.

roger
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Jelte,
Leuk dat je als bioloog een eigen bedrijf bent gestart.
Doe je dit fulltime? Toen ik mij een aantal jaren geleden aanmelde schreef je dat je nog aan het studeren was, inmiddels afgestudeerd neem ik aan?

Momenteel geef ik als bioloog les in het mbo, hier geef ik dierhouderij en biologie, bij bio moet ik de studenten van niveau 3 en 4 klaarstomen om door te stromen naar het HBO. Leuk en uitdagend werk!!

Leuk om te lezen dat er ook aan de andere kant van nederland gepassioneerde bioloog / imkers zijn

Beste allemaal...

Sorry Heynske. Had nog niet op je stukje gereageerd..
Ik voer me bedrijfje niet fulltime....Ik doe het naast mijn promotie traject. Momenteel heb ik het heel erg druk mee. Ik 'doe aan' vegetatieopnames en ecologische interpretaties. Veel toepassingen voor flora en fauna wet. Ook Natura 2000 staat voor de deur. Als biologiedocent zijnde hoop ik dat je Natura 2000 onder de neuzen van je studenten wrijft[;)].
En dan ook nog mijn bijen!... Maar die redden nu hun zelf zo'n beetje. Ik stuur ze nog een beetje; zo nu en dan hier en daar een raatje omhangen en bak erbij. Verder voer ik nu bij.

Trouwens gepassioneerde biologie leraren zijn heel belangrijk! Het kan ervoor zorgen dat leerlingen gegrepen worden door de natuur. Vandaag een artikel gelezen (in de LC, Leeuwarden Courant van 20-07-08) van Abraham de Swaan. Thema: gemeenschap. Hij vindt sommige beroepen (artsenij) gelijken op een geemsnchap. Hij gaat daar nog verder in: en vergelijkt een dergelijke beroepengemeenschap met een levensbeschouwing. Zo is het ook min of meer met biologen denk ik dan.

jp
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Wat ik overigens nog wilde nagaan... de varieteit semperflorens is dus manifest mannelijk? Het is een kloon. Maar op zich zou de cultivar zich prima kunnen terug/inkruisen? Of is het stuifmeel van semperflorens waardeloos?? Wie weet hier iets vanaf? Gaan de doorbloeiende eigenschappen dan verloren?

jp
Plaats reactie