Pioenen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Ambrosius
Contacteer:

Pioenen

Bericht door Ambrosius »

De boompioen met gele bloemen (lutea) wordt sterk bevlogen door bijen. Nu ik enkele zaden heb gekregen wens ik deze te zaaien, doch dit zou geen al te groot succes hebben. Heeft een imker daar ervaring mee? Positief? Negatief?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Pioenen

Bericht door Hans van der Post. »

De onderstaande tekst is afkomstig uit “Bloemen en planten encyclopedie” van De Reader”s Digest.
Mocht je dit boek ergens tweedehans zien liggen koop het!
Verder heb ik een mooie foto op het web gevonden van de gele boom pioen Paeonia-mlokosewitschii
- Ik heb geen ervaring van het zaaien van pioenen maar ga dit nu met de enkele "gewone" pioen uitproberen.

http://www.asianflora.com/Paeoniaceae/P ... chii-3.jpg
een mooie foto met honingbij

Vermeerdering.
• Alle pioenen kunnen uit zaad worden gekweekt, behalve de cultivars. Zaai in september in potten of schalen met potgrond in een koude bak.
In mei daarop moeten de zaailingen groot genoeg zijn om op een kweekbed verspeend te worden. Kweek ze drie of vier jaar verder alvorens ze tussen september en maart op de plaats van bestemming uit te planten.

• Men kan de planten ook in de maand september scheuren en opnieuw planten. Snijd daartoe de planten met een scherp mes af en let erop datieder stuk wortels en knoppen heeft.
Bij het delen van heesterachtige soorten en variëteiten met niet meer dan een of twee stengels dient de grootste voorzichtigheid in acht te worden genomen; de deelstukken moeten namelijk goed beworteld zijn.
Beter is het deze planten via wortelopslag te vermeerderen. Snijd de wortelopslag los en plant onmiddellijk.

• Heesterachtige soorten kunnen ook worden vermeerderd door afleggen; het duurt ten minste twee jaar voordat in maart afgelegde takken hun eigen wortels gevormd hebben

• Neem in oktober of november houtige stekken met een lengte van 15-25 cm van de heesterachtige soorten en plant ze in een beschaduwd kweekbed of in een koude bak.
Kweek ze minstens twee jaar verder alvorens ze te bestemder plaatse uit te planten. Gewoonlijk zal slechts een klein percentage van de stekken wortelen.
Snoeien. Verwijder alleen dood hout bij houtige soorten in maart of april.

Hans

Hans
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ik kwam de Paeonia mlokosewitschii die Hans aangeeft tegen in de botanische tuin in Utrecht; een rijke bloeier; een prachtige bloem; zat meer dan andere Pioenen onder de bijen:
.
Afbeelding
.
hennie oes
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

Gezien de meeste deelnemers op dit forum Nederlanders zijn, (pas terug uit Zeeland: Sluis, Cadzand, Breskens, Vlissingen....wat een prachtige kust en streek om te fietsen!!!!!!) heel wat zaden kan men bekomen tegen een kleine vergoeding via de post bij Hortus Botanicus Vrije Universiteit Amsterdam tel. 5989390
en via email info(APENSTAART)hortus.vu.nl

website: http://www.vu.nl/hortus
dit ter info, heb daarmee geen enkele band
Plaats reactie