hoeveel voeren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2006
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard + carnica
- Contacteer:
hoeveel voeren
ik heb een volk op 6 ramen met een moer die net aan de leg is (nazwerm). er is nu net wat brias zichtbaar en ik geef ze toch maar wat voer om er een leuk volk aan over te houden. gister en vandaag ong. 400 gram gevoerd. 1:1. hoeveel moet ik ze nog geven?
Re: hoeveel voeren
Dag Ivo,
Wat ter wereld is "brias"????
Evert
Wat ter wereld is "brias"????
Evert
Broed in alle stadia
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ivo in je topic "Hoelang duurt het nog" (vraagbaak) schreef ik onder andere: " Nauwelijks nectar; ga je nazwerm met kleine beetjes voeren bv halve jampot suikerwater 1 op 1 per dag."
Dit doe je totdat er een leuk broednest is gevormd - tien dagen -. Voer je per keer meer dan verstopt je de raten met suikerwater en heeft de moer geen lege cellen om eieren leggen.
- Evert brias? - broed in alle stadia.[:)]
Voor mij ook een woord wat ik hier op het forum heb geleerd[;)], was nog niet uitgevonden toen ik met het houden van bijen begon.
Hans
Dit doe je totdat er een leuk broednest is gevormd - tien dagen -. Voer je per keer meer dan verstopt je de raten met suikerwater en heeft de moer geen lege cellen om eieren leggen.
- Evert brias? - broed in alle stadia.[:)]
Voor mij ook een woord wat ik hier op het forum heb geleerd[;)], was nog niet uitgevonden toen ik met het houden van bijen begon.
Hans
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Mmoet in het bijenwoordenboek komen dan!! Ik noem het nu ook wel in telefoon gesprekken...(maar verklaar dan meestal wel even deze terminatie)....
JP
PS Hans, is het iets om misschien alle gebruikte bijenafkortingen in een aparte vaste pagina op het forum te zetten?? Lijkt me wel een aardig idee. Zo kort ik altijd koningin af met K. (hoofletter K plus punt). Zo is hk honingkamer etc etc. Beginners kunnen zo meteen wat wegwijs worden.
JP
PS Hans, is het iets om misschien alle gebruikte bijenafkortingen in een aparte vaste pagina op het forum te zetten?? Lijkt me wel een aardig idee. Zo kort ik altijd koningin af met K. (hoofletter K plus punt). Zo is hk honingkamer etc etc. Beginners kunnen zo meteen wat wegwijs worden.
Wrm mt lls tch z snl ? Kn mnd m dt tlggn ?
Grtn,
Grt
Grtn,
Grt

-
- Contacteer:
Ik heb ze ook van de week nog wat uitgebouwde ramen gegeven van het volk ernaast (met stuifmeel en beetje honing). Daar kunnen ze in ieder geval het voer in kwijt. ik zal komend weekend even kijken wat ze volgestopt hebben met voer en of ze ruimte hebben overgelaten voor de leggende moer. Hierna zal ik afhankelijk van de hoeveelheid voer die ze ook zelf nog binnenhalen wat bijvoeren.
Eigenlijk Hans zeg je dat ik nog 8 dagen doormoet voeren?
Ivo
Eigenlijk Hans zeg je dat ik nog 8 dagen doormoet voeren?
Ivo
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Inderdaad Ivo doorvoeren en als het een beetje tegen zit met de "zomer" daarna inwinteren! [:p] Ik kan niet vanuit Oegstgeest zien of jou bijen wat binnen halen - WANT een bijenvolk wordt niet actief van voedsel in de raten! Maar wel als er wat binnen komt - van bloemen of uit de suikerwaterpot!
Hans
Hans
-
- Contacteer:
Nou, vanmiddag maar even controle gedaan. Ik heb de moer gezien, dat mag wel in de krant. Groot en geel! Verder zag ik maar weinig suiker terug. Ik zal ze even blijven voeren. Verder stuifmeel en veel eitjes, maar dat was een week terug ook al. Wat me opviel was dat er nog geen verzegeld broed aanwezig was... Ik ga er maar even vanuit dat dit door voergebrek komt en dat dat de komende dagen zal veranderen.
Ivo
Ivo
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
PS (Reactie op Geert en JP),
Geslaagde grap Geert. Je vraagt: 'Waarom moet alles toch zo snel? Kan iemand mij dat uitleggen?' Nee, dat kan ik niet. Laten we dus gewoon 'koningin' schrijven, i.p.v. K. Zelfs als min of meer ervaren imker kost het mij enige moeite om afkortingen te ontcijferen. Als ik bijvoorbeeld lees, 'dan doe je een raampje brias in de onderste BK', en ik lees een paar van dat soort zinnen achter elkaar, dan haak ik af.
Groet,
Bart
Geslaagde grap Geert. Je vraagt: 'Waarom moet alles toch zo snel? Kan iemand mij dat uitleggen?' Nee, dat kan ik niet. Laten we dus gewoon 'koningin' schrijven, i.p.v. K. Zelfs als min of meer ervaren imker kost het mij enige moeite om afkortingen te ontcijferen. Als ik bijvoorbeeld lees, 'dan doe je een raampje brias in de onderste BK', en ik lees een paar van dat soort zinnen achter elkaar, dan haak ik af.
Groet,
Bart