hoeveel voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: hoeveel voeren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Geen prob. mee. En gaat nog lekker snel ook!
Cheers.

JP (ook afgekort.)
Schilt heel wat aanslagen p.m..

JP
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Moer is ook al een stuk korter dan Koningin en spreekt een republikein ook meer aan :D

Anyweg, Brias (ook wel bias) is een term die hier op de cursus geleerd wordt en die ik ook wel in literatuur tegenkom. Een beetje vaktermen en afko's zijn natuurlijk niet helemaal uit te sluiten.

--
Mvg Jeroen van Tol
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Geen prob. mee. En gaat nog lekekr snl ook! Cheers.
JP (ook afgeklort.) Schilt heel wat aanslagen p.m.. JP

Het item hoe lang en hoeveel is vanzelf overgegaan in taalkunig sneller willen.
Is het niet gewoon slordig en lui getikt ?

Goeiemoggel. Schilt leeswerk ! Want daar ben ík dan weer te lui voor.
In de bijenkroeg zullen dit soort kreatieve uitingen misschien niet misstaan.
Mits met enige humor.

Hoe gaat het trouwens met het volkje ?

In verband met - een beetje ondersteunend voeren met suikerwater 1:1 wordt ook wel gezegd,
dat ze het de ochtend op moeten hebben".
en kijk ook uit voor roverij.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

In plaats van geklieder en hervullen met suikerwater kan je ook een plak suikerdeeg op je volken leggen. Dat houdt ze ook goed gevoed/aan de leg maar is wel duurder dan suikerwater.

L
(zolang het begrijpelijk is tolereer ik ieder taalgebruik).
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

De methode die Hans voorstelt is arbeidintensiever, maar wel beter. De reden is dat geregeld bijvoeren met weinig, dunne (1:1) suikerstroop het volkje stimuleert. Als je er een pak suikerdeeg oplegt, dan ben je gewoon aan het voeren, niet aan het stimuleren.

Ik heb dit jaar om een reden die ik nu even vergeten ben een veger gevoerd met een pak suikerdeeg. Als ik dan het volkje eens in de paar weken inspecteerde, dan zag ik het volkje niet groeien en bouwen, maar wel de ramen dikker en zwaarder worden van het voer. Verder vond ik het volkje slecht vliegen, ten opzichte van de vegers en broedafleggers die ik niet of nauwelijks voerde. Ik neem mij voor om vegers niet meer te voeren met suikerdeeg: zo'n volkje groeit volgens mij niet, maar loopt een beetje te potverteren.

Groet,

Bart
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Zou dat niet aan je veger zelf kunnen liggen? Ik voer dit jaar alleen maar deeg aan alle volken en alles groeit prima. Maar misschien zouden ze met nat voer sneller groeien?

L
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik beschouw Apifonda als een soort reserve voor vooral kleine volkjes die nog niet voldoende vliegbijen hebben om aan de behoefte te voldoen.
Vorig jaar kwamen mijn mini's bijna zonder voer van Ameland terug, terwijl er bijna 1 1/2 kg apifonda in zat.
Een kg in een doosje op de bodem en een 1/2 kg in een voerraam, het broed was meest gesloten.
Jonge volken op 1 bak krijgen bij mij ook regelmatig een pak van 2 1/2 kg op de bodem met een klein gaatje van 3 bij 3 cm want vaak is dit nodig zeker als er een slecht weerperiode is.
Suikerwater 1:1 voeren doe ik alleen in noodsituaties bijv. als een volk half verhongerd is en dan nog alleen in het begin van het voeren.
Ik denk ze zeker er actief door worden maar ze moeten het te veel aan water weer weg ventileren maar dat kost veel energie.
Ik denk ook dat het volk van Bart een mankement heeft wat betreft de broedaanzet.
Dirk

dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Suikerwater 1:1 voeren doe ik alleen in noodsituaties bijv. als een volk half verhongerd is en dan nog alleen in het begin van het voeren.
Ik denk ze zeker er actief door worden maar ze moeten het te veel aan water weer weg ventileren maar dat kost veel energie.

Dus jij maakt ook fouten... goed om te weten want dat maakt je wat meer mens[:)].
Overkomt mij ook wel eens dat mijn bijen verhongeren (maar nog zelden nu ik losse suiker gebruik).

Verder voer ik nu veel met suikerwater 1 op 1 (zo winter ik ook in, als het te laat wordt in de tijd dan dik ik de siroop wel wat in). Volken worden heel snel sterk met siroop van 1 op 1. Mijn mening is dat het allemaal wel mee valt met dat water. Bovendien giet ik het lauw in de voerbakken en de bijen nemen het graag op. Het water wordt ook gebruikt voor het broed!! Die (paar)bijen die staan te waaieren (en veel energie vebruiken) dat valt volgens mij wel mee.

JP
Ivo
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik vind het altijd wel lastig dat we op dit forum vaak van de kern van de vraag afwijken... Kan er ook niets aan doen natuurlijk maar ik wilde dit wel even kwijt.

Stand van het volk:
Vanmiddag in de bijtjes geweest, 2 ramen gesloten broed in dit volk, vandaag voor het laatst voeren, er zat voldoende voer in (zeker 2 ramen stuifmeel en "honing". In totaal heb ik dan 6 dagen in totaal 3 liter suikerwater gegeven (verhouding suiker + water = 1:1).

Case closed, of wil er iemand nog iets zeggen? :D
Ivo
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ivo,
Als je nog een grotere kast 10 of 11 ramer hebt zou ik het volkje als dat nu in een 6 ramer zit daarin overzetten en langzaam blijven doorvoeren, 2 suiker 1 water kan dan heel goed dat schrijven de boeken ook voor.
Zodra die 2 ramen met gesloten broed uitlopen kan het heel snel gaan.
Eind augustus nog een kamer onder ev met 6 of 7 raten in het midden met 1 of 2 broed naar beneden zetten dan overwinteren ze toch wat gemakkelijker.
Ze kunnen dan onder het wintervoer een compactere wintertros(bolvorm) vormen en zich makkelijker warm houden dan dat ze gedeeltelijk op het voer moeten zitten.
In zo'n klein volk moet toch 12 tot 16 kg wintervoer zitten waarbij het meeste wintervoer in het voorjaar wordt opgenomen tijdens het broeden.
12 kg is bijna 6 ramen vol, als er onder het voer veel stuifmeel zit wat prima is heb je al gauw 8 ramen nodig, dan heb je die 2e BK nodig, zodat het volk kan doorzakken onder het voer.
Maar sommige mensen zweren erbij om volken op 1 broedkamer te overwinteren.
Dan zitten veel bijen tussen de voerramen waar eigelijk maar zo.n 6 a 8 mm ruimte tussen de ramen zit, bovendien houden ze dan ook de voermassa warm, verspilde energie.
Zolang ik merk dat ik productie volken op 3 bakken uitwinter op gemiddeld 14 ramen bijen en de grootste volken een ongeveer 5 % op meer dan 20 ramen bijen klopt het.
De jonge volken worden op 2 bakken overwinterd of ze moeten zodanig sterk groeien dat ik er nog een lage broedkamer onderzet wat dan dient als ruimte geven, bang voor zwermen in het najaar maar dan gaan ze zo ook de winter in en daar heb ik nog nooit spijt van gehad.
Dirk

dertiende
Plaats reactie