Selecteren op de zwarte bij!
-
- Contacteer:
Re: Selecteren op de zwarte bij!
Willem,
Oppakken misschien wel, maar doorgeven is iets anders!
Dat is een gelopen race, die de estafetteploeg van de zwarte bij heeft verloren. Ook al zou je het stokje na 50 jaar weer terugvinden dan is het al zo gecorrodeerd, dat hij zal worden gediskwalificeerd voor een eventuele nieuwe wedstrijd! Maar de nostalgie slaat toe: "Dë zwarte bij is dood, leve de zwarte bij . . !"
!Piet
Oppakken misschien wel, maar doorgeven is iets anders!
Dat is een gelopen race, die de estafetteploeg van de zwarte bij heeft verloren. Ook al zou je het stokje na 50 jaar weer terugvinden dan is het al zo gecorrodeerd, dat hij zal worden gediskwalificeerd voor een eventuele nieuwe wedstrijd! Maar de nostalgie slaat toe: "Dë zwarte bij is dood, leve de zwarte bij . . !"
!Piet
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik blijf volhouden dat er nog heel veel gewone zwarte genen over zijn.
Een vriend van mij met 40 volken zegt altijd: 'ik inker gewoon met de hollandse zwarte bij, wat die rassenmensen bataarden noemen, en als ik een keer van die gele ringetjes zie, ga ik daar niet op door'.
Zelf heb ik te weinig volken en teveel buren met rassen om op zuiver zwart te selecteren maar toch worden ze in de loop der jaren wel donkerder.
wie ook al weer -een kennis van Romee?- heeft ooit cubitaal indexen gemeten en geconstateerd dat 'typisch zwarte bij' helemaal niet zeldzaam is.
Het is nog steeds zo dat de meerderheid van de imkers buiten de cultuur staat van moerenteelt en import van allochtone moeren. Ook al doen de voorstanders hun best om iedereen tot hun ras te 'bekeren'.
gr,
maarten
Een vriend van mij met 40 volken zegt altijd: 'ik inker gewoon met de hollandse zwarte bij, wat die rassenmensen bataarden noemen, en als ik een keer van die gele ringetjes zie, ga ik daar niet op door'.
Zelf heb ik te weinig volken en teveel buren met rassen om op zuiver zwart te selecteren maar toch worden ze in de loop der jaren wel donkerder.
wie ook al weer -een kennis van Romee?- heeft ooit cubitaal indexen gemeten en geconstateerd dat 'typisch zwarte bij' helemaal niet zeldzaam is.
Het is nog steeds zo dat de meerderheid van de imkers buiten de cultuur staat van moerenteelt en import van allochtone moeren. Ook al doen de voorstanders hun best om iedereen tot hun ras te 'bekeren'.
gr,
maarten
Daar ik de laatste tijd veel bezig ben geweest met de zwarte bij ondervind ik dat er zeer veel imkers, zowel in België als in Nederland zeer graag terug zwarte bijen willen houden. Hoewel bijna niemand meer weet wat er nu precies "mis" was met de zwarte bij is ze toch voor het grootste stuk verdwenen.
Gelukkig zijn er toch nog redelijk wat plaatsen waar er nog zitten.
Ik was dit weekend op vakantie in Wllonië. Daar bij toeval een imkerwinkeltje gevonden. Deze mensen imkerden al 150 jaar(van vader op zoon) en hebben altijd zwarte bijen gehad en iedereen in de verre omgeving.
De zwarte bij is dus verre van dood zowel bij ons niet als in vele ander europese landen.
Diegene die met iets nieuws beginnen gaan altijd tegen de stroom in. Maar met de andere rassen is de stroom ook veranderd dus waarom zou hij nu niet nog eens kunnen draaien?
chris
Gelukkig zijn er toch nog redelijk wat plaatsen waar er nog zitten.
Ik was dit weekend op vakantie in Wllonië. Daar bij toeval een imkerwinkeltje gevonden. Deze mensen imkerden al 150 jaar(van vader op zoon) en hebben altijd zwarte bijen gehad en iedereen in de verre omgeving.
De zwarte bij is dus verre van dood zowel bij ons niet als in vele ander europese landen.
Diegene die met iets nieuws beginnen gaan altijd tegen de stroom in. Maar met de andere rassen is de stroom ook veranderd dus waarom zou hij nu niet nog eens kunnen draaien?
chris
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Jelte,
Je bent van 2 naar 14 volken gegaan, die eerste 2 wat voor bijen waren dat? Buckfast, of Carnica of Buca's.
En zijn de nieuwe 12 standbevrucht?
Je bent van 2 naar 14 volken gegaan, die eerste 2 wat voor bijen waren dat? Buckfast, of Carnica of Buca's.
Hey,
ik ben nog ver van kiezen met welk ras ik ooit wil imkeren, 1st het straatras maar de winter doorhelpen , maar in België is er een stadje, meer bepaald Chimay (lekker bier)waar je enkel met de zwarte bij mag imkeren, bij wet verplicht!
Of je er nu tegen bent of niet, zwart zal ze zijn
Hier is de link:
http://www.zwartebij.be/p/chimay.html
Mvg,
Geert
Leve de diversiteit zou ik zeggen...
ik ben nog ver van kiezen met welk ras ik ooit wil imkeren, 1st het straatras maar de winter doorhelpen , maar in België is er een stadje, meer bepaald Chimay (lekker bier)waar je enkel met de zwarte bij mag imkeren, bij wet verplicht!
Of je er nu tegen bent of niet, zwart zal ze zijn

Hier is de link:
http://www.zwartebij.be/p/chimay.html
Mvg,
Geert
Leve de diversiteit zou ik zeggen...
-
- Contacteer:
Ben ik roeremd met jou eens, MaartenMaarten schrijft: Ik blijf volhouden dat er nog heel veel gewone zwarte genen over zijn.
Maar het is een steeds terugkerend beeld van ontstaan en vergaan, waarop weer een nieuw ontstaan volgt. Het verstrooit zich en komt weer tezamen. Maar nooit is het nieuwe een herhaling van het oude. De bij van gisteren is in de bij van vandaag gestorven, de bij van nu sterft in de bij van morgen. Het voorafgaande treedt in een veranderde samenstelling steeds weer te voorschijn.
De meeste imkers in Nederland zijn uitstekend tevreden over hun 'vuilnisbakken-rasje' (de Vuba's) en willen daarom ook niet veranderen. En gelijk hebben ze! Houden zo!
!Piet
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Piet,
vallen -strict gezien- jouw BuCa's ook niet onder de Vuba's?
vallen -strict gezien- jouw BuCa's ook niet onder de Vuba's?
-
- Contacteer:
Gerard,
Ja dat klopt helemaal, maar dan wel de veredelde Vuba's. Net als onze ruwe honing (de Vuba's), gaat zij eerst door 2 zeven en vervolgens wordt zij afgeschuimd. Je krijgt dan pure honingzeem (de BUCA's).
!Piet
Ja dat klopt helemaal, maar dan wel de veredelde Vuba's. Net als onze ruwe honing (de Vuba's), gaat zij eerst door 2 zeven en vervolgens wordt zij afgeschuimd. Je krijgt dan pure honingzeem (de BUCA's).
!Piet
-
- Contacteer:
Geert ik weet niet of je het weet,maar een stukje Chimey kaas gaat er ook altijd wel in.Ik heb in deze soorten gehandeld.
En kan daar echt van genieten.Jaap Langeveld.
En kan daar echt van genieten.Jaap Langeveld.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Jelte,
Beste Gerard,
ik heb al jarenlang bastaarden (dus geen van de bovenstaande door jouw genoemde Buckfast of Carica's of de kruisingen daarvan) met een redelijke hoeveelheid 'zwart bloed' erin. In 2000 heb ik drie volken van een collega imker gekocht. Hij imkert al iets van 30 jaar met bastaarden en hanteert de zwermmethode: hij zet zijn eigen zwermen op maar ook de de zwermen van anderen die komen 'aanwaaien'. Elk voorjaar verkoopt hij het overschot. Vanaf 2002 / 20003 heb ik de verschillende Buckfast en Carnica lijnen die ik naast de bastaarden hield, de deur gewezen.
In 2005 en 2006 had ik toch wel steeds een stuk of 5 a 6 bastaard volken op mijn stand staan.
Vorig jaar 2007 had ik weinig tijd om te imkeren en heb ik door wat stommiteiten ook nog eens een paar belangrijke moeren verspeeld helaas. Met het gevolg dat ik nog maar met twee volken de winter inging: een heel zwart volk en een veel 'geler' volk.
Ik was liever met vier of vijf volken de winter ingegaan omdat ik a) meer wenselijker acht at betreft (genetische) variatie op mijn stand. Twee volken zijn dan wel heel erg weinig. En b) ik meer volken wil aanhouden om het risico te spreiden ten aanzien uiotval door varroa. Ik bestrijd immers niet meer tegen varroa en ik was erg ongelukkig geweest als al die twee volken zouden zijn uitgevallen. Gelukkig is alles goed gegaan.
Bij de cubitaal index meting zal ik denk ik ook een splitsing krijgen die terug te voeren is op de twee volken van 2007. Natuurlijk zullen al de volken dicht bij elkaar liggen wat uitkomsten betreft. Ik verwacht weinig variatie.
Echter het aantal volken afgelopen jaren is dus steeds groter geweest dan twee. Dit jaar zit helemaal weer ruim in de bijen!
Wat betreft mijn koninginneteelt: meestal zet ik elk jaar een aantal Kirchainers op en doe daar onbevruchte K. in afkomstig van red cellen en soms van zwermcellen. Die oogst ik meestal van 1 of twee volken. Soms meer. Ik maak vegers van/uit de hoofdvolken en dus kan ik precies uitrekenen wanneer de K. oogstbaar zijn.
Daarnaast maak ik wel eens afleggertjes in 3 en 6 ramers.
Ik laat de moeren standbevruchten en zoveel mogelijk op mijn eigen stand. Heel soms laat ik wel eens moeren bevruchten 'elders' als het toevallig zo uitkomt en ik geen tijd heb om de volkjes met onbevruchte moer op mijn eigen stand te zetten. Elders is dus zeker geen bevruchtingsstation maar een plaats waar ik wel eens volken neerzet om terug vliegen te voorkomen.
Ik wil ook zoveel mogelijk gebruik maken van mijn eigen varroatolerante darren. Vandaar de eigenstand bevruchting.
Ik ben dus groot voorstander van stand bevruchtingen: veel genetische variatie en geen afhankelijkheid van derden.
Deze reactie om een beetje de achtergrond te schetsen van mijn bijen.
JP