Hallo!
Ik heb een F1 buckfast volk waarbij de koningin plotsklaps nagenoeg gestopt is met leggen. Ze legt nog maar enkele eitjes verspreid hier en daar, heel vreemd. Ook worden er de afgelopen paar weken een aantal doppen belegd (aan de onderzijde van het raam).
Duidelijk is denk ik wel dat deze moer niet goed meer is en vervangen moet worden. Ik heb nog een klein volkje staan (ook F1 Buckfast) met een goed leggende moer die ik zou kunnen verenigen met dit volk.
Maar, wat kan ik nu het beste doen? De oude moer en de doppen verwijderen en vervolgens na 8 dagen de redcellen breken en dan verenigen? Of gelijk na het verwijderen van de moer en de doppen verenigen? Dus eerst de bijen hopeloos moerloos laten worden of gelijk de ene moer door de andere vervangen middels verenigen. Hoeveel kan een volk aan? Is het niet risicolozer om het volk eerst hopeloos moerloos te laten worden, of maakt dat niet uit? Ik kan me zo indenken dat de verstoring in het volk die ontstaat als gevolg van de verwijdering van de oude moer, nadelig kan uitwerken voor een vereniging die direct daar op volgt.
Wie kan mij raad geven in deze?
Groet,
Joris
Gelijk verenigen of eerst hopeloos moerloos laten?
Moderator: Hans van der Post.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Gelijk verenigen of eerst hopeloos moerloos laten?
Beste Joris,
deze vraag is nog niet zo lang geleden door een ander forumlid gesteld:
je moet nu niet meer onnodige vertraging oplopen. Ik zou zeggen moer dood knijpen. Doppen even breken (hoeft niet per se maar doe maar) en vervolgens krantje ertussen. Volk met jong moer bovenop zetten!! Te verenigen volk altijd ertussen! Dit is een gouden regel. De bijen van het slechte volk mengen dan beter.
Ik heb ook wel eens zo'n moer gehad'(vorig jaar nog ergens in mei voor de zwermtijd) en zulke zijn niet goed. Volken blijven klein. Broedplanken horen helemaal mooi dicht te zijn en aaneengesloten. Verder behoort de moer een (zoals Piet zo mooi zegt) zeer slank torpedo lijf te hebben. Dikke ronde moertjes zijn in dat opzicht uit de gratie (net zoals bij mensen[;)], alhoewel de Romeinen daar anders over dachten).
JP,
die flink is afgevallen (met een rank torpedo lichaam) en bijna op mijn ideale gewicht.[:p]
deze vraag is nog niet zo lang geleden door een ander forumlid gesteld:
je moet nu niet meer onnodige vertraging oplopen. Ik zou zeggen moer dood knijpen. Doppen even breken (hoeft niet per se maar doe maar) en vervolgens krantje ertussen. Volk met jong moer bovenop zetten!! Te verenigen volk altijd ertussen! Dit is een gouden regel. De bijen van het slechte volk mengen dan beter.
Ik heb ook wel eens zo'n moer gehad'(vorig jaar nog ergens in mei voor de zwermtijd) en zulke zijn niet goed. Volken blijven klein. Broedplanken horen helemaal mooi dicht te zijn en aaneengesloten. Verder behoort de moer een (zoals Piet zo mooi zegt) zeer slank torpedo lijf te hebben. Dikke ronde moertjes zijn in dat opzicht uit de gratie (net zoals bij mensen[;)], alhoewel de Romeinen daar anders over dachten).
JP,
die flink is afgevallen (met een rank torpedo lichaam) en bijna op mijn ideale gewicht.[:p]
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Hoi Joris
Je kunt ze, zoals JP al melde, gelijk verenigen.
Het volk met de 'foute'moer heeft al in de gaten dat het niet goed zit en zal na het verenigen gelijk de nieuwe moer accepteren.
Misschen is het wel raadzaam na 8 dagen na verenigen even op doppen te controleren.
Mocht het niet goed lukken kun je altijd JP (met z'n torpedo lichaam) nog op het volk invoeren.:D
Jaap
Je kunt ze, zoals JP al melde, gelijk verenigen.
Het volk met de 'foute'moer heeft al in de gaten dat het niet goed zit en zal na het verenigen gelijk de nieuwe moer accepteren.
Misschen is het wel raadzaam na 8 dagen na verenigen even op doppen te controleren.
Mocht het niet goed lukken kun je altijd JP (met z'n torpedo lichaam) nog op het volk invoeren.:D
Jaap
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hahahaha
leg alleen geen eitjes.....(ben geen hermafrodietje:D). Enkel met mij zal het volk te gronde gaan...[:(]
JP
leg alleen geen eitjes.....(ben geen hermafrodietje:D). Enkel met mij zal het volk te gronde gaan...[:(]
JP