vlieggat
-
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
vlieggat
Kan bij mijn ene kast het vlieggat te klein zijn ?
rare vraag. ik merk dat er bijen voor het gat drommen. en dringen. vroeg me af of het gat ook te klein kan zijn. ik heb het expres verkleint omdat ik bang was voor rovende bijen.
probeer een filmpje te uploaden mocht dat lukken kunt u deze vinden op http://www.rvdmolen.com/bijen/MVI_2047.AVI
daar kunt u zien wat ik bedoel..
groet Rene
rare vraag. ik merk dat er bijen voor het gat drommen. en dringen. vroeg me af of het gat ook te klein kan zijn. ik heb het expres verkleint omdat ik bang was voor rovende bijen.
probeer een filmpje te uploaden mocht dat lukken kunt u deze vinden op http://www.rvdmolen.com/bijen/MVI_2047.AVI
daar kunt u zien wat ik bedoel..
groet Rene
-
- Contacteer:
Re: vlieggat
Als het konstant dringen is moet je het vlieggat langzaam vergroten.
Als het af en toe voorkomt als de jonge bijen voorspelen of als ze massaal terug komen bij een dreigende bui is het direct nog niet noodzakelijk.
Het beste is om te kijken of er roofbijen voor het vlieggat bezig zijn.
Niet dan kan je rustig de paar cm die het vlieggat open staat vergroten tot een tien cm etc.
Ik doe dat met schuimrubber en pas het alleen toe bij kleine volkjes die thuis staan.
Dirk
dertiende
Als het af en toe voorkomt als de jonge bijen voorspelen of als ze massaal terug komen bij een dreigende bui is het direct nog niet noodzakelijk.
Het beste is om te kijken of er roofbijen voor het vlieggat bezig zijn.
Niet dan kan je rustig de paar cm die het vlieggat open staat vergroten tot een tien cm etc.
Ik doe dat met schuimrubber en pas het alleen toe bij kleine volkjes die thuis staan.
Dirk
dertiende
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
Zijn er redenen wanneer het wel noodzakelijk is? Ik las ergens de redenatie dat korven ook maar een klein gaatje hadden, dus waarom een groot gat. Ik hou nu de gaten, ook van die kantelbare, standaard op de kleine versie. Ik geloof niet dat ze er onder normale omstandigheden last van hebben.
--
Mvg Jeroen van Tol
--
Mvg Jeroen van Tol
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
Het vlieggat kan nog vele malen kleiner. Je bent bang voor roverij, dat zou best eens kunnen. Daarvoor zou ik van je willen weten wat het tijdstip is waarop je dit filmpje gemaakt hebt. Ben je bezig met voeren? Heb je het volk open gehad? Is er in de omgeving van jouw stal los voer aanwezig of hangen er bijvoorbeeld leeg geslingerde raampjes?
-
- Contacteer:
dickvanleeuwen schreef:
Het vlieggat kan nog vele malen kleiner. Je bent bang voor roverij, dat zou best eens kunnen. Daarvoor zou ik van je willen weten wat het tijdstip is waarop je dit filmpje gemaakt hebt. Ben je bezig met voeren? Heb je het volk open gehad? Is er in de omgeving van jouw stal los voer aanwezig of hangen er bijvoorbeeld leeg geslingerde raampjes?
filmpje is gemaakt rond 14.00 uur. Ik voer alleen 's avonds als het donker is. het voer is smorgens altijd op. ik heb de kasten niet open gehad. Geen leeggeslingerde raampjes en geen los voer aanwezig.
heb niet gemorst met voer.. en ook in het verleden niet.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Volgens mij kan het geen kwaad, als je het vlieggat op deze maat hebt. Met dat dringen valt het, vind ik, nogal mee.
Waarom heb je van de kast ernaast het vlieggat niet verkleind?
-
- Contacteer:
ea.geurtsen schreef:
Volgens mij kan het geen kwaad, als je het vlieggat op deze maat hebt. Met dat dringen valt het, vind ik, nogal mee.
dat moet ik nog doen. het volkje in de kast er naast is vele malen groter.. zit op 20 ramen stampvol ben bang dat het gat dan snel te klein wordt? ben ook nog maar beginner dus alle tips zijn welkom hoor.
thanks!
groet Rene
-
- Contacteer:
Nu hoef je het vlieggat niet meer te vergroten maar als er een zware dracht is in het voorjaar en het volk is sterk zou ik het zeker doen.
Ik heb golzkasten die hebben een vlieggat van meer dan een meter en dat is prima maar bij roverij moet je het verkleinen anders kost het bijen.
Het zijn de rovers die worden afgemaakt.
Als bijen roven en bijvoorbeeld een klein gaatje bij een schuurdeur binnenkomen gaan ze vervolgens tegen het glas zitten.
Ik laat ze er nooit uit want dan komt de roverij pas echt op gang.
Dirk
dertiende
Ik heb golzkasten die hebben een vlieggat van meer dan een meter en dat is prima maar bij roverij moet je het verkleinen anders kost het bijen.
Het zijn de rovers die worden afgemaakt.
Als bijen roven en bijvoorbeeld een klein gaatje bij een schuurdeur binnenkomen gaan ze vervolgens tegen het glas zitten.
Ik laat ze er nooit uit want dan komt de roverij pas echt op gang.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Rene, ik zou het vlieggat van de "buurman" ook kleiner maken. Als dat volk veel groter is, dan zou je het vlieggat niet zo klein moeten maken als de eerste, maar dat is een kwestie van proberen. In deze tijd van het seizoen is een klein vlieggat niet zo'n groot probleem, maar als het vlieggat te groot is wordt de bewaking van de "toegangspoort" wel een probleem voor de bijtjes.
-
- Contacteer:
ea.geurtsen schreef:
Rene, ik zou het vlieggat van de "buurman" ook kleiner maken. Als dat volk veel groter is, dan zou je het vlieggat niet zo klein moeten maken als de eerste, maar dat is een kwestie van proberen. In deze tijd van het seizoen is een klein vlieggat niet zo'n groot probleem, maar als het vlieggat te groot is wordt de bewaking van de "toegangspoort" wel een probleem voor de bijtjes.
ik heb voor deze kast niet zon mooi verklein houtje deze waren op bij de winkel waar ik de kasten vandaan heb.. nog tips hoe ik het kan verkleinen ?
groet Rene (en hartelijk dank voor alle informatie.!)