Nu nog meer ruimte geven ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Minco
Contacteer:

Re: Nu nog meer ruimte geven ?

Bericht door Minco »

Ik begrijp Jeltje nu ook niet echt.
Zoveel storende handelingen....Dirk? Waren je woorden.
Dan moet je vooral een koud raam in een broednest planten.
Je zadelt de bijen nu met een onnodig probleem op omdat je denk ik dacht nog snel wat mee pikken van die dracht die nog steeds binnen komt.Nu worden ze van hun belangrijkere taak weggeroepen om wat eigenlijk?
Vreemde plaats als ze het moeten opvullen met voer. Niet dan?!
Weghalen jôh!

Grote groet van Minco.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Als een volk sterk is kan je veel uithalen ook het raam wat jelte zet midden in het broednest.
Bij Buckfastvolken zal het hoogst waarschijnlijk direct belegd worden bij zwarte bijen niet.
Ze zullen er stuifmeel en nectar in afzetten en later bij het invoeren alles bedekken.
1 Raampje dat mag geen naam hebben.
Maar de bedoeling van deze operatie ontgaat mij ook als je je bijen kent!
Deze discussie begon met een heel sterk volk op 1 kamer, veel te weinig ruimte om voer op te kunnen slaan.
Als je dan bij dit sterke volk een drietal ramen met het meeste broed beneden zet onder de rest van het broed dan help je het volk.
Ze kunnen dan het voer makkelijker opslaan en het broednest naar behoefte beneden nog wat uitbreiden.
Alles wat je doet moet een bedoeling hebben.
Dirk

dertiende
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Dirk Blanken schreef:
Als een volk sterk is kan je veel uithalen ook het raam wat jelte zet midden in het broednest.
Bij Buckfastvolken zal het hoogst waarschijnlijk direct belegd worden bij zwarte bijen niet.

Midden in de zomer is het nog niet wenselijk om het broednest te scheiden ,laat staan in de herfst ook buckfast niet.

Als je dan bij dit sterke volk een drietal ramen met het meeste broed beneden zet onder de rest van het broed dan help je het volk.

Ook dan is het broednest gescheiden , de bovenste gordel met voedsel in je broedramen is om deze tijd een te grote scheiding tussen het broed .

Al dat gerommel om deze tijd in je volken is vragen om moeilijkheden ,blijf er uit en wacht tot de lente .

Jaap v P
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Een kleine toelichting op mijn actie:dit was een klein volk maar wel met erg veel broedaanzet nog.....het volk gelooft er nog in om zomaar te zeggen. Dit blijkt ook uit de opname van de hoeveelheid voer van dit volk. Ik zal van de week kijken hoe het is gegaan.
Ik heb het wel vaker gedaan (met slechte afloop zover ik me kan herinneren). Maar ja verschil in tijd en plaats.....
Zoals Dirk B. zegt: bij buckfast kan het wel en bij zwarte bijen niet meer. Ik sluit me ook aan bij Jaap zijn woroden...Niet doen dus[;)].

JP
Minco
Contacteer:

Bericht door Minco »

Ik begrijp dus dat het allemaal goed gaat wat betreft broed en er word goed gehaald en blijkbaar kan je er gewoon nog een raam bij hangen. Geweldig tot zover!
Maar dan is het toch gebruikelijker dat je een raam met raat naast het broednest hangt?! Of naast een voerraam. De normale handelswijze dacht ik.
Waarin dan de koningin verder haar kostbaarheden legt voor de toekomst of er word besloten om er voer in op te slaan. Wat jij het liefst wilt. Maar beide mogelijkheden zijn even goed.
In ieder geval niet splitsen. Ik weet heus wel dat die bijen er wel weer een draai aan zullen geven. Maar ik denk dat je het niet eens moet willen.

Grote groet van Minco.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Op 18 september had ik dus aan twee jonge volken meer ruimte gegegeven. Ik had een broedraam midden in het nest gehangen (met dit weer en stuifmeelaanbod, wordt ie vast nog belegd).

De week daarvoor ofzo (weet het niet meer precies wanneer) zou ik een ander volk ook ruimte geven. Echter wat schetste mijn verbazing het volk had gezwermd of in ieder geval ik vond boven enkele (twee of drie) uitgelopen doppen en de oude moer (die het prima had gedaan dit jaar) was foetsie.

Hele spul maar weer dicht gedaan en gisteren opnieuw gekeken. Het volk bezet steeds met veel werksters de gehele vliegplank maar kwam met met grote stuifmeelklompen thuis. Ik wist dus niet wat ik precies kon aantreffen. Ja hoor: broef in alle stadia. En ook al vier ramen vol. Het eetste broed verzegeld. Mijn message in dit verhaal: de koningin moet dus 23 september -7 dagen (verzegeld broed) -3 dagen (rijping) bevrucht zijn. Is dus plus minus 13 september. Paren kan dus nog laat mits het weer goed is. Dit volk zal nu ook de darren er wel snel uitgooien. Ik ben ontzetten blij dat er toch nog een moer in dit volk is gekomen. Bovendien is de kans groot (laat in het jaar, weinig darren) dat deze moer met darren van eigen stand heeft gepaard, zodat wellicht varroatolerante eigenschappen van deze moer wordt versterkt.
JP
Plaats reactie