stamphoning bewaren

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

stamphoning bewaren

Bericht door Astrid Schoots »

Ik heb een paar kilo prachtige stamphoning, van oude stuifmeelramen die ik eigenlijk niet goed meer kwijt kon. (Ik stop de restramen met stuifmeel altijd in de onderste van de drie inwinterbakken, maar ik had toch nog wat over).
De uitgesneden stukken stuifmeel heb ik met honing overgoten, verhouding ongeveer 1:1, en daarna alles fijngestampt. Als ik een bij was zou het water me in de mond lopen.
Maar het is niet goed om dat nu nog te voeren, veel te prikkelend. Hoe bewaar ik dit goed? De koelkast is veel te klein, maar riskeer ik dan bederf? De wasbroklaag drijft steeds weer op de honing, ook na omkeren en honing verstijven door koude.
Wie heeft ervaring met stamphoning?
Astrid
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: stamphoning bewaren

Bericht door Dirk Blanken »

Astrid,
Ik heb ook nog voer staan zoals gekristaliseerde honing van onder de dekseltjes van eerder geslingerede honing en meer restvoer.
Reseve stuifmeel probeer ik altijd in volken te zetten in augustus ev dan midden in een broednest wat goed kan in jonge volken.
Dus stamphoning daar doe ik niet aan.
IK zou de stamphoning in een goed afsluitbare emmer doen en gewoon bewaren in de droge CV omgeving.
Dan kan het zeker geen vocht aantrekken.
Dat doe ik ook met mijn restvoer en het komt te voorschijn zoal ik het er indeed.
Meestal geef ik het dan in het voorjaar aan de Golzvolken die een gesloten bodem hebben en pleur het in de achterste honingkamer na een week is er alleen nog en beetje was te verwijderen.
Maar je kan het natuurlijk ook in een 2l bak voeren.
Dirk

dertiende
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik meen vrij zeker te weten dat het bewaren van stuifmeelraten, tenzij diep bevroren, weinig zin heeft. De reden is dat de voor bijen belangrijke bestanddelen in korte tijd hard in kwaliteit achteruit gaan. Het zou dan geloof ik met name gaan om de vitamines. Dus bewaar die honing zeker, maar voor het stuifmeel hoef je het niet te doen!

Bart
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bart de Coo schreef:Ik meen vrij zeker te weten dat het bewaren van stuifmeelraten, tenzij diep bevroren, weinig zin heeft. De reden is dat de voor bijen belangrijke bestanddelen in korte tijd hard in kwaliteit achteruit gaan. Het zou dan geloof ik met name gaan om de vitamines. Dus bewaar die honing zeker, maar voor het stuifmeel hoef je het niet te doen!

Ik zou een voorbeeld aan de bijen nemen .

Raten met bijenbrood worden in de herfst afgevuld met honing of bijenvoeding en afgedekseld , en in de lente gebruikt .

Geloof je nu echt dat de bijen dat voor niets doen , en het stuifmeel in de lente weggooien ???

Astid

Ik heb daar geen ervaring mee , maar je kan proberen om de drijvende laag met een schoon plankje ( of zoiets ) en een steen er op , onder de honing te houden , en ik weet zeker dat je bijen daar in de lente blij mee zullen zijn .

Jaap v P
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Jaap schrijft:
Ik zou een voorbeeld aan de bijen nemen .
Raten met bijenbrood worden in de herfst afgevuld met honing of bijenvoeding en afgedekseld , en in de lente gebruikt .
Geloof je nu echt dat de bijen dat voor niets doen , en het stuifmeel in de lente weggooien ???

Nee, dat geloof ik natuurlijk niet. Maar de soep wordt inderdaad wat minder heet gegeten. Lees het volgende eens. Het is afkomstig van

http://www.rirdc.gov.au/reports/HBE/05-054.p

Onder de Engelse tekst staan de relevante zaken, in mijn woorden.

'The treatment and storage of pollen will seriously impact on the level of nutrients. Many of the chemical components of pollen including protein, fats and vitamins deteriorate over time. The only substances that remain relatively stable are the minerals and sugars.
Under normal conditions the field bees return to the hive and the pollen pellets are removed by the house bees and packed in cells around the brood area. Further addition of sugars and enzymes creates bee bread through lactic acid fermentation. This tried and true method is very effective at preserving the
nutritional value of pollens.

Very occasionally, due to an excessive abundance of pollen, honey bees will fill several combs with pollen which restricts the capacity of a colony to rear brood. At other times the queen may fail and the colony continues to collect and store quantities of pollen. In these cases the combs may be removed and stored for
feedback to colonies when required in the future. Waxmoth is a major problem in these circumstances and the combs are best stored in a cool room or freezer.'

(De manier waarop je stuifmeel opslaat, heeft flinke consequenties voor de voedingswaarde. De bestanddelen die het minst in kwaliteit achteruitgaan zijn de mineralen en de suikers.

Als de haalbijen stuifmeel meenemen, dan conserveren de huisbijen dit door er suikers en enzymen aan toe te voegen. Door melkzuurgisting ontstaan bijenbrood.)

De tekst vervolgt (Ik parafraseer):

Als je stuifmeelramen opslaat dan doe je dat het beste in een koele ruimte of in de vriezer. (Die stuifmeelramen bevatten uiteraard bijenbrood; de melzuurgisting heeft dus plaatsgevonden.)

Als je stuifmeel wilt bewaren dat gewonnen is met een stuifmeelval, dan moet je dat drogen of invriezen. Dit kun je niet al te lang bewaren. Na een jaar is het een hoop van zijn kracht kwijt.

Maar goed, stamphoning. Onder de honing zetten, stelt Astrid voor.

Dat gaat geheid gisten, volgens mij. Zeker met al dat stuifmeel erin.

Kun je het echt niet invriezen?

Groet,

Bart
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Bart de Coo schreef:Kun je het echt niet invriezen?

Goeie informatie, Bart.
(Kleine aanvulling: het schijnt dat -ook voor mensen- het stuifmeel alleen maar verteerd kan worden als het zo door de bijen met enzymen behandeld is en gefermenteerd is: dat doet vermoeden dat al die stuifmeelkorrels geen voedingswaarde hebben, behalve een beetje zetmeel. Maar dat even terzijde).
Invriezen lukt niet, we hebben niet zo'n grote koelkast, en het vriesvak is al helemaal niks.
Gevaar voor gisten? Dat gebeurt toch alleen bij een te hoog vochtgehalte? Dat is niet aan de orde. Ook de lucht is er goed uitgestampt.
Maar hoe deden toch al die korfimkers dat vroeger, met hun rijen korven? Die hadden echt geen vrieskisten e.d.
Astrid
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Astrid,
Ik zou er nog wat vloeibare droge honing overgieten zodat het geheel onder de honing staat en in een goed afsluitbare emmer bewaren gewoon binnen.
De reserve emmers met honing staan toch ook gewoon binnen te wachten totdat er weer gepot moet worden.
Waarom zou het samen met stuifmeel wel gaan gisten als er een droge honing doorgemengd is en er een laag van die honing overheen gegoten is.

Hoe die korfimkers de stamphoning bewaarden is voor mij gissen maar er kwam waarschijnlijk honing overheen om het af te sluiten.
Dan moest het aantrekken van vocht nog voorkomen worden.
Daarna misschien een stuk vet papier erover en dat afdekken met vloeibare was.
Na het krimpen van de was nogmaals vloeibare was op de naad rondom gieten.
Ev. later nog een keer.

Je zou alle mogelijkheden zelf kunnen uittesten:
-Een boterkuipje in de diepvries van een kennis.
-Een boterkuipje in je diepvriesvakje.
-Een klein emmertje afsluiten met was op een koele plaats.
-Een klein emmertje afsluiten met was en binnen bewaren.
-De rest gewoon afsluiten met honing in een klein emmertje goed afsluitbaar gewoon binnen bewaren.
Dan ben je wel door de paar kilo heen.
Maar dan ben je in het voorjaar er van overtuigd dat alle opties voldeden.
Maar misschien komt Tinus nog met een reeds lang uitgekristalliseerd idee hoe ze het heel vroeger deden.
Ik probeer mee te denken.
Dirk

dertiende
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bart de Coo schreef:Maar goed, stamphoning. Onder de honing zetten, stelt Astrid voor.

Dat gaat geheid gisten, volgens mij. Zeker met al dat stuifmeel erin.

Kun je het echt niet invriezen?

Allemaal goed en wel , maar Astrid heeft het NIET over stuifmeel uit een stuifmeelval , zij heeft het over stamphoning dit is ongeveer hetzelfde als pershoning wat men vroeger had .

Het stuifmeel is door de bijen bewerkt en ik neem aan dat zij dit in Maart wil voeren ( 4 1/2 maand dus ), mijn bijen bewaren dit op de zelfde manier zonder dat die raten gaan gisten ,

Als de honing minder dan 20% vocht bevat geef mij dan eens EEN reden waarom stamphoning zou gaan gisten .

Jaap v P
Plaats reactie