Maarten of andere die in Spanje zijn; zou het mogelijk zijn om en paar eikels van die steeneik voor mij mee te nemen?
!Hans.
imkerij in Spanje
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: imkerij in Spanje
Beste Hans,
bij mijn werk kwam ik in Groningen in een parkje een aangeplant exemplaar van de steeneik tegen. Net geplant (in een biologische afbreekbare pot). Er stond een kaartje bij met de naam en verzorging in het Nederlands. Ze zijn hier dus al te koop.
JP
bij mijn werk kwam ik in Groningen in een parkje een aangeplant exemplaar van de steeneik tegen. Net geplant (in een biologische afbreekbare pot). Er stond een kaartje bij met de naam en verzorging in het Nederlands. Ze zijn hier dus al te koop.
JP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
De steeneik is bijzonder goed bestand tegen wind en in het bijzonder zeewind. Een steeneik moet in ons klimaat op een beschutte plaats worden geplant. Kalkrijke klei- en zandgrond komt in aanmerking. De eerste jaren moet de boom/struik tegen vorst worden beschermd. Daarom moeten we de steeneik in onze contreien maar beschouwen als een exoot.
Dit is nou echt zo'n soort die straks prima kan verwilderen (waar die geplant is) in Nederland. Zeker met onze steeds zachtere winters. Een geschikte drachtplant voor onder de kalkgrens Bergen.
JP
-
- Contacteer:
maartenkleijne schreef:
Onze eiken zijn daar niet, Martin.
Wel 5 of 6 andere soorten eiken, waaronder eentje die op het eerste gezicht een hulstboom lijkt met stekelige blaadjes. Ik weet het nog niet zeker maar ik meende van het voorjaar daar bijen op te zien. Toen dacht ik nog dat het een hulstsoort was maar inmiddels zitten er dikke eikels aan.
gr,
maarten
Wees gerust, ben inmiddels terug in Nederland en heb geen concrete plannen om de Spaanse zwarte bij in te voeren. Die Spaanse imker beweerde overigens wel dat hij de .. Mellifera heeft. Dat van die eikehoning begreep ik ook niet, maar ik heb ook die hulstachtige bomen met eikels gezien. Maar ik heb ze niet zien bloeien.
Hallo is jullie vermeende hulst boom, geen kurkeik ?
Wij waren op vakantie in de Pyreneeën aan de Middellandse zee.
Wij zagen eikels op de grond liggen en in de verste verte zagen we geen eik.
Later zagen we in St Genis des Fontaines, aan de noordkant van de bergen, een picknick plaats onder oude, van hun bast ontdane, eiken.
Toen ging het lichtje branden, het kwartje viel........
Maar ik heb ze niet in het voorjaar gezien.........
Wel heb ik vorig jaar, thuis op de luis in onze eikenboom, bijen zien/horen vliegen.
M.vr.gr. Elze Lammerts.
Wij waren op vakantie in de Pyreneeën aan de Middellandse zee.
Wij zagen eikels op de grond liggen en in de verste verte zagen we geen eik.
Later zagen we in St Genis des Fontaines, aan de noordkant van de bergen, een picknick plaats onder oude, van hun bast ontdane, eiken.
Toen ging het lichtje branden, het kwartje viel........
Maar ik heb ze niet in het voorjaar gezien.........
Wel heb ik vorig jaar, thuis op de luis in onze eikenboom, bijen zien/horen vliegen.
M.vr.gr. Elze Lammerts.