Hier bij mij in de voortuin (van studentenhuis) heb ik onlangs een zelfgebouwd vogenluisje neergezet. Niet bijzonders verder, maar toen ik vandaag langs het vogelhuisje liep om er wat brood in te leggen, viel me een stipje net onder het 'afdakje' van het huisje op. Ik ging het van dichtbij bekijken en zag dat het een bijtje is wat tegen de wind schuilt. Het zit geheel tegen het afdakje aangedrukt, zoveel mogelijk in de houten nerf gedrukt. Het beestje hangt er nu een dag en leeft nog steeds (het heeft zich omgedraaid). Eigenlijk vind ik het zo zielig dat ik geneigd ben om het binnen te halen, maar daar heeft het niets aan natuurlijk.
Mijn vraag: Is het normaal dat de bij nog tot in deze maand actief is? Ik dacht dat de meeste bijen allang in hun kassen bij de imker zaten/al uitgestorven waren.
Edit: in mijn berichtengeschiedenis staat een verhaal van mij over metselbijen in de achtertuin van mijn ouders (waar ik toen nog woonde). Om daarop terug te komen: de mestelbuien komen elk jaar weer terug, elk jaar zie ik hetzelfde ritueel en weet nu gelukkig wat ze in die gaatjes onder de tafel doen