Bij sommige zachtaardige rassen als bepaalde lijnen van Carnica en Buckfast kun je inderdaad in korte broek imkeren. Dat deed ik dan ook wel, zoals hier te zien is met een Buckfastvolk. Ik gebruikte ook nooit rook, alleen wat waternevel uit een bloemenspuit. Het is echter wél enigszins onnatuurlijk gedrag als de bijen de eigen bescherming niet meer oppakken.
Tegenwoordig heb ik bastaarden en dat moet ik nu echt niet meer proberen, zelfs niet nu ik ze nog nauwelijks nazie, want ze mogen van mij vrij zwermen. Ik kijk er pas in als ik tuters en kwakers hoor. Als ik zonder bescherming (ook zonder handschoenen) zou werken, vallen er tientallen steken bij de meeste volken. Ik pak me dus gewoon goed in en gebruik bij grote volken ook handschoenen, want meestal is zonder die bescherming niet te werken, hoe rustig ik dat ook aanpak. Steken krijg ik overigens nog genoeg: vele tientallen per jaar. Bezoekers laat ik ook altijd een steek van een bij op mijn hand zien en demonstreer dan hoe de angel te verwijderen.
Iedereen die anders beweert over bastaardbijen mag bij mij langskomen en laten zien hoe het zonder bescherming zou kunnen. Ik zal er ingepakt met genoegen naar kijken.
Groet, Albert de Wilde