Dag Astrid,
Nu moet ik me even achter het oor krabben.................Dat weet ik niet. ......Van hoog tot laag heb ik daar nog nooit iemand iets over horen zeggen. Ik heb er ook niet naar gevraagd.
Ik denk dat dat Europees is. Hier hebben we allerlei soorten kasten en afstandrepen moddeletje sus of zo. Ik ken iemand die ze notabene rond maakt!!:)
Dat kent men daar niet.
Van alle bezoeken die ik bij imkers bracht is het nog nooit voorgekomen dat ik een afwijkend raam ben tegen gekomen. Alle ramen waren gelijk, ik denk over heel Brazilie De afstand wordt door het raampje zelf bepaald. En met de bij die men daar heeft denk ik dat ook niemand daar ooit een zaak van gemaakt heeft. En of het een keer niet goed zit, de bij pruts de kast wel vol hoor. (Ik zal kijken of ik daar een plaatje van heb)
Als je dat zo bekijkt is het is het nog zo gek niet.... 1 soort bij en 1 soort kast...... Zouden we hier ook moeten hebben.

[center]
De bovenste zit stik vol. Op de onderste inspecteert Arno ook een kast ook vol.
Nu is het wel zo als het gat te groot is en er is voldoende dracht Ja dan hebben sommige volken er een rotsooitje van te maken.
Vergeet niet dat de temperatuur in Europa en Brazilie niet gelijk is
[center]

Deze vond ik nog Astrid, hier weet je niet meer wat wat is. Goede kast, goede ramen slechte of nog niet goed opgeleide imker. Kan nog veel leren
En wat hier van te denken, helemaal geen raam te bekennen. Nee, die bijen prutsen het wel vol