Ik houd op de schuifla de mul in de gaten. Probeer in de gaten te houden hoever de tros zit. Ik maak regelmatig de schuifla schoon en nu zie ik dat verse mul al behoorlijk ver tegen het begin van de schuifla valt. M.a.w. de bijen zitten al aardig tegen de achterkant van de kast aan. De weersvoorspelling voor hier in de omgeving is dat het maandag en dinsdag koud wordt en woensdag en donderdag tegen de 8 graden. Daarna zou het weer koud worden. Zou het zinvol zijn om een raam met suiker tegen de tros aan de hangen? Of als iemand van jullie ingrijpt, hoe doe je dat dan?
Hans van Mechelen
mul
Moderator: Hans van der Post.
- mechelen.hans
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: mul
Hans
Ik zou even wachten tot het eind van de week dan zijn de temperaturen misschien wat hoger , dan de dekplank even voorzichtig lichten , en meestal valt dan alles mee .Zo niet een zak met suikerdeeg met een gaatje van enkele centimeters boven op de tros neerleggen .Een bijentros werkt zich naar achteren het is dan ook zinloos om voedsel aan de zijkant aan te bieden , maar meestal is daar nog in overvloed.
Jaap v P
Ik zou even wachten tot het eind van de week dan zijn de temperaturen misschien wat hoger , dan de dekplank even voorzichtig lichten , en meestal valt dan alles mee .Zo niet een zak met suikerdeeg met een gaatje van enkele centimeters boven op de tros neerleggen .Een bijentros werkt zich naar achteren het is dan ook zinloos om voedsel aan de zijkant aan te bieden , maar meestal is daar nog in overvloed.
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Jaap
Dit is mijn eerste winter die ik met bijen mee maak, als ik het dus goed begrijp zeg je dus zo lang de bijen aan de voor kant van de kast aanwezig zijn is er nog voer genoeg aan de achterkant.
Henk van Diermen
Dit is mijn eerste winter die ik met bijen mee maak, als ik het dus goed begrijp zeg je dus zo lang de bijen aan de voor kant van de kast aanwezig zijn is er nog voer genoeg aan de achterkant.
Henk van Diermen
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Henk .
Als een volk voldoende wintervoer gekregen heeft , dan is dit normaal boven het broednest opgeslagen .In de herfst zit het volk dicht bij de vliegopening ,en werkt zich naar boven , en dan naar achteren . Als de tros aan de achterkant komt ,een er is nog tien kilo voer wat zich aan de zijkanten bevind gaan zij dood van de honger .
Ik probeer dit te voorkomen door maar op acht ramen breed in te winteren .
Een gezegde is ; Uitzonderingen bevestigen de regel" dit jaar had ik een volk wat meer suiker onder het broednest opgeslagen had dan er boven , heb ik net kunnen redden met een zak suikerdeeg .
Jaap v P
Als een volk voldoende wintervoer gekregen heeft , dan is dit normaal boven het broednest opgeslagen .In de herfst zit het volk dicht bij de vliegopening ,en werkt zich naar boven , en dan naar achteren . Als de tros aan de achterkant komt ,een er is nog tien kilo voer wat zich aan de zijkanten bevind gaan zij dood van de honger .
Ik probeer dit te voorkomen door maar op acht ramen breed in te winteren .
Een gezegde is ; Uitzonderingen bevestigen de regel" dit jaar had ik een volk wat meer suiker onder het broednest opgeslagen had dan er boven , heb ik net kunnen redden met een zak suikerdeeg .
Jaap v P