plasticramen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
main
Contacteer:

plasticramen

Bericht door main »

Ik heb 2 segerbergerkasten in okkasie gekocht.De raampjes ervan zijn in plastic en volledig opgewerkt. Nu zou ik er enkele willen vernieuwen. Ik heb er één in de zonewassmelter gedaan , maar die kwam er totaal verwrongen uit, zodat hij niet meer bruikbaar is.Blijkbaar kunnen deze raampjes niet tegen verwarming. Weet iemand hoe deze raampjes dienen gereinigd te worden om ze opnieuw in de kast te kunnen gebruiken?dekast
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: plasticramen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Afschrapen met een (scherp) plamuurmes en daarna weer opnieuw met was overgieten. Je kunt dit soort ramen ook een tijd buiten leggen, in weer en wind. De was wordt dan flink bros en het zou makkelijker kunnen gaan. Wat nog veel natuurlijker is: je laat de was helemaal opeten door wasmotten! Met een paar maand heb je helemaal schone ramen waar je alleen maar het stof van hoeft af te kloppen. De meeste imkers vinden dit wellicht niet kunnen. Ze worden al licht nerveus als ze een krioelende larve van de wasmot onder een voerbak vinden. Echter het gebruik van de wasmot is gebruik maken van een natuurlijk recyclings mechanisme. Ik wil me hier in de toekomst ook op richten aangezien ik een stoomwassmelter (meest milieuvriendelijk) maar gedoe vind.

Verder zou je wellicht nog een verdund? 'desinfecterend middel' kunnen gebruiken. Wel moet je dan kijken of het problemen kan opleveren ivm een ongewenste reactie met het plastic. Andere mensen op het forum kunnen je veel beter vertellen watvoor middel zou werken. Je kunt hiervoor ook nog eens de zoekfunctie van het forum raadplegen. Er is veel over plastic ramen en schoon maken geschreven. Zelf hou ik me verre van het desinfecteren met chemische middeltjes. Het enige wat ik doe zijn raampjes ontsmetten met de stoommethode. Maar ook die is niet geschikt voor plastic ramen.

JP
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Ja ja die JP
Praktische oplossing ; Hogedrukspuit en opnieuw van waslaagje voorzien.
Kijk eens op http://www.holtermann-shop.de/index.php ... waben.html voor kookvaste ramen. Is misschien goedkoper dan een hogedrukspuit.
Groeten, Willem
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Met de hoge drukspuit: en alles onder de raat(stukjes)!! Lijkt mij pruts. Kookvaste ramen zijn de oplossing natuurlijk. Of wasmotten.

JP
germaindw
Contacteer:

Bericht door germaindw »

Ik heb met een hogedrukreiniger reeds geprobeerd, ik zat volkomen onder het vuil, maar een gans raam schoonkrijgen was wat anders. Die motten lijkt mij wel wat, maar ook gewoon was aanbrengen op de afgestoken raten vind ik doenbaar.

De aangeboden ramen uit de offerte zien er dezelfde uit als de mijne en zijn niet tegen temperatuur bestand.

Alvast iedereen bedankt
germaindw
Contacteer:

Bericht door germaindw »

Zopas heb ik vernomen dat geconcentreerd NaOH in koud water de was volledig zou oplossen en de ramen tevens ontsmet zouden zijn. Weet iemand daar meer over?

gdw
mike
Aantal volken: 70
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door mike »

zie de link hierbij. over het logen van ramen Je kan de temperatuur aanpassen en beperken tot zo een 40 50 graden. Bij nicoplast geven ze zelfs een temperatuur van 60 graden.

Mike

http://www.imkersgildeneerbrabant.be/na ... 0ramen.doc
martha van dam
Contacteer:

Bericht door martha van dam »

germaindw schreef:
Zopas heb ik vernomen dat geconcentreerd NaOH in koud water de was volledig zou oplossen en de ramen tevens ontsmet zouden zijn. Weet iemand daar meer over?

gdw

Hallo,

Ik doe het volgende een warme haarfohn erop en schoon zijn de raampjes weer en ontdaan van was.

Succes
Martha
Plaats reactie