Pak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Pak

Bericht door Eddy Geurtsen »

Hallo Pim, het is moeilijk om de definitie van een "goed pak" te geven. Een overall met een vast daarop bevestigde kap zal in ieder geval wel goed bijendicht zijn, in dat opzicht dus wel "goed". Zelf ben ik erg tevreden met mijn bijensluier omdat die zo lekker luchtig is, dat vind ik dus wel weer "goed". Als ik een zwerm moet scheppen in een boom met de takken dicht tegen elkaar aan, dan is zo'n sluier niet gemakkelijk, een eenvoudige bijenkap met ruitvormig vizier is dan heel wat gemakkelijker, dus "goed".
Ik begrijp dat voor een beginnend imker de kwalificatie "bijendicht" erg belangrijk is. Naarmate je vertrouwder wordt met de bijen zul je er vanzelf wat vrijer mee omgaan en wordt het belangrijker dat een kap of pak comfortabel zit. Als je zo'n Sherrif pak aanschaft, zul je je in ieder geval kunnen concentreren op het werken in de bijen zonder de vrees dat ze je gaan prikken. Voor jou dus vast wel een "goede" keus.
Vr.gr. Eddy
agastache
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door agastache »

hoewel frans meer mijn taal is, betekent boldly in het engels zoiets als "dapper" of "gedurfd"
groeten, meindert
pim123
Contacteer:

Bericht door pim123 »

Eddy, dat is een verhelderend antwoord. Ik denk ook idd dat mijn 'nieuwigheid' met het omgaan met bijen ten grondslag ligt aan het feit dat het pak mij wel wat lijkt. [:)]
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Het systeem van Sherrif met "vallende ringen" die het gaas van je hoofd weg houden werkt erg goed, ik vind het Sherrif systeem een aanrader ivm de slappe hoeden van sommige andere pakken. Een tijdje terug was er ook een Sherrif sluier te koop voor hoofd en schouders, dus zonder warm pak eraan maar die is er niet meer bij het Bijenhuis. Maar de normale sluier met geintegreerde hoed werkt ook best, het oksel elastiek wordt wel slap maar daar kan je wat aan doen.

Ikzelf vind de pakken te warm en teveel gedoe, ik gebruik meestal een monnikskap (10 euro) met een "naar voren vallend" ruitvizier, makkelijk en licht en voorkomt steken in mijn hoofd, een pak trek ik aan als er steeklust in de lucht hangt.

Chirurgische (rubber) handschoenen die strak passen zijn een echte aanrader, je hebt volledige controle over je gevoel, er komt geen propolis op je handen en als er een steek valt gaat ie er wel doorheen maar de angel hangt niet in je huid.

L
pim123
Contacteer:

Bericht door pim123 »

Heb het pak nu een aantal maanden en ook gebruikt met warmer weer. Heb het nog geen een keer heet gehad in het pak, vind de kap erg prettig, de mouwafsluitingen (wij mogen bij de cursus geen handschoenen dragen) vond ik niet prettig en daar heb ik dus velcro afsluitingen op laten zetten. En zoals voorspeld zijn mijn broekspijpen geel van de propolis :D
De diepe zakken op de zijkant van je bovenbeen zijn erg prettig voor kastbeitel en borstel.
Aanrader dus !
willy kestemont
Contacteer:

Bericht door willy kestemont »

Dag Pim,

Heb je het pak rechtstreeks bij Sherriff gekocht via hun site? Ging dat vlot? Hoe heb je je juiste maat bepaald, de beschrijving op hun site is me niet helemaal duidelijk. Welke maat zou, met jou ervaring, goed zijn voor iemand van 1.70 meter?

Groetjes,

Willy
Plaats reactie