hallo,
ik heb een dood volk maar er zit nog voer in. zou ik dat ook weer kunnen gebruiken voor een ander volk of moet ik het weggooien?
gr steven
voer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: voer
Persoonlijk zou ik geen risico nemen.
Tot je zeker weet waar ze aan dood zijn gegaan. en zeker weet dat er geen ziekte kiemen in het voer kunnen zitten.
Je kan een monster opsturen naar wageningen van je bijen. Dan kunnen ze geloof ik vast stellen hoe ze zijn gestorven. (volgens mij is dit gratis) ik weet niet het exacte adres van de instantie die dat doet.
Ik had ook een dood volk. Heb alle ramen weggedaan. inclusief raat en voer. doet wel zeer moet ik zeggen. (ik ben beginner weeg dit mee met het lezen van het antwoord)
groet Rene
Tot je zeker weet waar ze aan dood zijn gegaan. en zeker weet dat er geen ziekte kiemen in het voer kunnen zitten.
Je kan een monster opsturen naar wageningen van je bijen. Dan kunnen ze geloof ik vast stellen hoe ze zijn gestorven. (volgens mij is dit gratis) ik weet niet het exacte adres van de instantie die dat doet.
Ik had ook een dood volk. Heb alle ramen weggedaan. inclusief raat en voer. doet wel zeer moet ik zeggen. (ik ben beginner weeg dit mee met het lezen van het antwoord)
groet Rene
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
remolen schreef:
Je kan een monster opsturen naar wageningen van je bijen. Dan kunnen ze geloof ik vast stellen hoe ze zijn gestorven. (volgens mij is dit gratis) ik weet niet het exacte adres van de instantie die dat doet. groet Rene
stuur een bijenmonsters op naar de WUR (wageningen universiteit).
zelf gebruik ik een leeg, plat plastic kruidenpotje van silvo, waar ik per volk de dode bijen indoe. vervolgens opsturen naar:
WUR/afdeling plant en omgeving/bijen,
postbus 69,
6700 ab wageningen.
wel kaartje bijvoegen met naam, adres, tel.nr. e.d. waar ze je bereiken kunnen. zij zoeken uit wat een "mogelijke"" oorzaak/combinatie van oorzaken en bellen dan terug. aan het onderzoek zijn geen kosten verbonden. kan wel 2-3 weken duren, maar het werkt prima.
oke bedankt voor de reacties[:)]
gr steven
gr steven