Waar zijn de bijen gebleven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

dickvanleeuwen
Contacteer:

Re: Waar zijn de bijen gebleven?

Bericht door dickvanleeuwen »

Vandaag op een andere stand weer een bijenvolk met beschimmelde bijen en genoeg voer, en nog een handjevol levende bijen.

Toevallig had ik mijn camera bij en kon ik met hulp van een van de deelnemers van de zorgimkerij dit filmpje maken. Hij had voor het eerst een bij op zijn hand en vond dat best spannend.

http://www.youtube.com/watch?v=EzFP3ohiol8
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Dick,

Zo´n volkje had ik vorig jaar ook. Hopeloos. Een koningin een handje vol bijen enn veel voer in de kast.
Om roverij te voorkomen heb ik toen de vliegklep dicht (zonder slot) gedaan.
Toen ik een maand later de kast wou schoonmaken om ruimte te maken voor mijn vergers zat het volkje op 4 ramen. Nee, het was geen zwerm maar gewoon de eigen gemerkte koningin. De klep stond net vergenoeg open om er een bij door te laten en ze haalden volop stuifmeel. Toen het volk op 8 ramen (juni) zat heb ik de koningin verwijderd en het volk verenigd met een veger. Ik had er niet veel vertrouwen in maar ik was wel verrast wat ze er nog van gemaakt hadden.

Jaap
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Dick,

Zag ik het goed dat er ook poep op de toplatten lag?

Groeten,

Tieme
Gaby
Contacteer:

Bericht door Gaby »

Ben al een jaar fan van het bijenforum, maar had me nog nooit ingeschreven.

Toen bleek vorige week 1 van mijn 2 volken ook dood op de bodem te liggen. Met nog voldoende voer aanwezig. Het andere volk is groot en actief.
Naar aanleiding van het adres van de WUR in een bericht hieronder waar een bijenmonster heen gestuurd kan worden, heb ik zelf gezocht bij de WUR site (waar ik werk) naar aanvullende informatie.

Hieronder volgt het juiste adres, met een in te vullen formulier voor bij het monster en interessante informatie betreffende het aantal te sturen bijen (minimaal 50) etc.

http://www.pri.wur.nl/NL/Producten/diagnose-bijen/

Heb mijn bijen net opgestuurd. Hopelijk niks ernstigs aan de hand.

Hartelijke groet

Gaby Schmelzer
dickvanleeuwen
Contacteer:

En hoe stuur je die bijen nu op?
Misschien zo? In een leeg cd hoesje?

Afbeelding

Afbeelding
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Gaby,

Even een vraagje 'off topic'. Ik ben erg benieuwd naar wat jou er een jaar lang (!) van weerhouden heeft om je te registreren op het forum, terwijl je het wel volgde. Schrijf er eens over in de Bijenkroeg of zo. Maar als je geen tijd, zin of inspiratie hebt, laat maar.

Bart
dickvanleeuwen
Contacteer:

wilde schreef:
(eigen ervaring dood bijenvolk: combinatie amoebe&nosema)
Als je daarmee denkt te weten wat de sterfteoorzaak was, ga je toch wat te kort door de bocht. In bijna alle volken is Amoebe en Nosema aanwezig, dus het resultaat van het onderzoek zegt dan toch erg weinig. Voor sommige wintervolken is de combinatie van deze twee in een hoge concentratie soms niet te overleven. Andere volken met dezelfde concentratie halen het wel. Dan blijft dus de vraag wat het verschil uitmaakt. Dat zou uit een dergelijke test moeten komen. Helaas is men daartoe wereldwijd tot op heden niet in staat en onderzoek naar de werkelijke sterfte-oorzaak is duur en nog niet in een eindstadium. Overheden en andere instanties zijn tot op heden niet scheutig met subsidies om doorbraken te forceren.
Dit soort conclusies over sterfteoorzaken moeten dus helaas vooralsnog met grote korrels zout worden gelezen.

De uitslag van twee monsters wil ik jullie niet onthouden:

Wij hebben de bijenmonsters die u ons toestuurde onderzocht op varroa, nosema en amoebeziekte. Varroa trof ik niet aan, maar een derde deel van de bijen in de monsters hadden korte achterlijven. Dit wijst op een aantasting met varroa in het popstadium.
Daarnaast vond ik in beide monsters nosema en in één monster amoebeziekte.
Plaats reactie