(T)Rillende bijen.
(T)Rillende bijen.
Vandaag mijn Zesramertje met bijen overgehangen in een 10 raams kast en de voorjaars inspectie gehouden. Mooie ramen met gesloten broed en een voerkrans. 3 met alleen gesloten broed. 1 met brias en 1 met alleen eitjes en larfen. In totaal zijn er 5 ramen geheel met bijen bezet zonder hagelschot.1 raam word gevuld met honing en stuifmeel. Maar daar is ineens iets heel anders en opvallend in het beeld met bijen. Namelijk zo hier en daar een bij met een (t)rillend achterlijf !!
Net alsof tussen al die andere werkende bijen een aantal wekkertjes aan het afgaan zijn.
Heb me net hierin verdiept en kom tot de conclusie dat het kan gaan om een paar mogelijke ziekten.
Een bacterie die in wondjes komt of via de luchtwegen.De Pseudomonas apisepticum. Of Ricketsiae
Of het Acute Paralyse Virus (APV), het Chronische Paralyse Virus (CPV). Bij deze laatste twee horen naast het trillende achterlijf ook als kenmerken krabbelende bijen met opgezet achterlijf. Bijen met gespreide vleugels en zwart achterlijf en haar uitval.
Deze symptomen heb ik niet gezien.
Als ik het goed heb begrepen zal een verdere goede dracht met de juiste weers omstandigheden samen met een schone kast in een droge omgeving het wel over gaan ! Mits ze niet massaal aan het (t)rillen zijn,natuurlijk.
Mijn vraag is of iemand nog meer hierover weet en wat ik misschien nog meer kan/moet doen? Klopt het wat ik hier schrijf en zijn
bijen opsturen een optie ??
Een rijke dracht toegewenst,Minco.
Net alsof tussen al die andere werkende bijen een aantal wekkertjes aan het afgaan zijn.
Heb me net hierin verdiept en kom tot de conclusie dat het kan gaan om een paar mogelijke ziekten.
Een bacterie die in wondjes komt of via de luchtwegen.De Pseudomonas apisepticum. Of Ricketsiae
Of het Acute Paralyse Virus (APV), het Chronische Paralyse Virus (CPV). Bij deze laatste twee horen naast het trillende achterlijf ook als kenmerken krabbelende bijen met opgezet achterlijf. Bijen met gespreide vleugels en zwart achterlijf en haar uitval.
Deze symptomen heb ik niet gezien.
Als ik het goed heb begrepen zal een verdere goede dracht met de juiste weers omstandigheden samen met een schone kast in een droge omgeving het wel over gaan ! Mits ze niet massaal aan het (t)rillen zijn,natuurlijk.
Mijn vraag is of iemand nog meer hierover weet en wat ik misschien nog meer kan/moet doen? Klopt het wat ik hier schrijf en zijn
bijen opsturen een optie ??
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: (T)Rillende bijen.
als alles er goed uitziet (zoals je beschrijft) zal het eerder merkgedrag zijn (verspreiden ferrohormoon) danwel aangeven waar de koningin zit.
met andere woorden: niets doen, je hebt een goed volk.
groet, jacques
met andere woorden: niets doen, je hebt een goed volk.
groet, jacques
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Minco schreef: . Namelijk zo hier en daar een bij met een (t)rillend achterlijf !!
! Mits ze niet massaal aan het (t)rillen zijn,natuurlijk.
Zou het de kwispeldans kunnen zijn ??
Jaap v P
Zou het de kwispeldans kunnen zijn ??
Jaap v P
Het onderscheid tussen de bijendans en stertselen kan ik maken.Of het in en uit zetten van het achterlijf van een hijgende bij ken ik ook al. En het heen en weer bewegen van het achterlijf ook.Kwispelen.
Maar als dat intense rillen het merk gedrag is om hormoon stoffen te verspreiden, dan zie ik dat werkelijk voor het eerst in al mijn inspecties.
Kan het moeilijk geloven maar het kan misschien zo zijn.
Want verder ziet alles er fit en gezond uit. Voort varend zelfs.
[/quote]
Jaap v P
Het onderscheid tussen de bijendans en stertselen kan ik maken.Of het in en uit zetten van het achterlijf van een hijgende bij ken ik ook al. En het heen en weer bewegen van het achterlijf ook.Kwispelen.
Maar als dat intense rillen het merk gedrag is om hormoon stoffen te verspreiden, dan zie ik dat werkelijk voor het eerst in al mijn inspecties.
Kan het moeilijk geloven maar het kan misschien zo zijn.
Want verder ziet alles er fit en gezond uit. Voort varend zelfs.
[/quote]
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Waren ze niet gewoon bezig warmte op te wekken? Dat doen ze ook met trillingen.
[quote]Geplaatst door wilde
Als ze dat zo doen dan kan dat het misschien ook wel zijn.
Ik weet niet hoe ze warmte opwekken. Althans hoe het eruit ziet
Enfin hoop dat het iets onschuldigs is.Bijvoorbeeld warmte opwekken.
Maar blijkbaar is trillen ook een symptoom voor ziek zijn.
Niemand ervaring hiermee? Klinkt het niet bekend? Acute Paralyse virus?
Als ze dat zo doen dan kan dat het misschien ook wel zijn.
Ik weet niet hoe ze warmte opwekken. Althans hoe het eruit ziet
Enfin hoop dat het iets onschuldigs is.Bijvoorbeeld warmte opwekken.
Maar blijkbaar is trillen ook een symptoom voor ziek zijn.
Niemand ervaring hiermee? Klinkt het niet bekend? Acute Paralyse virus?
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Contacteer:
Zoals Jaap al zegt lijkt me dit 'wekkertjes-afgaan' een goede beschrijving van de kwispeldans. Maar ik merk dat je blijft twijfelen: kijk eens op dit Youtube-filmpje;Minco schreef:
(...)een bij met een (t)rillend achterlijf !!
Heb me net hierin verdiept en kom tot de conclusie dat het kan gaan om een paar mogelijke ziekten (..)
http://www.youtube.com/watch?v=-7ijI-g4jHg
Astrid
Ja, wat op het filmpje is te zien is het bekende dansen. De kwispeldans.
Mijn bij staat stil en alleen zijn achterlijf trilt intens.
De vleugels liggen niet op het achterlijf.Staan naar opzij. Maar niet overdreven gespreid.
Ik zie het voor het eerst en iemand keek mee en als leek vroeg hij:"Wat is er met hun"?
Maar stop maar met reageren. Ik hou de boel gewoon in de gaten.
Worden het er opvallend meer die dat doen en daarbij nog meer symptomen zichtbaar,dan schrijf ik jullie hierover.
Of iemand kent de ziekte ook. Dan is een reactie natuurlijk nog steeds welkom.
Mijn bij staat stil en alleen zijn achterlijf trilt intens.
De vleugels liggen niet op het achterlijf.Staan naar opzij. Maar niet overdreven gespreid.
Ik zie het voor het eerst en iemand keek mee en als leek vroeg hij:"Wat is er met hun"?
Maar stop maar met reageren. Ik hou de boel gewoon in de gaten.
Worden het er opvallend meer die dat doen en daarbij nog meer symptomen zichtbaar,dan schrijf ik jullie hierover.
Of iemand kent de ziekte ook. Dan is een reactie natuurlijk nog steeds welkom.
- Albert Stoter
- Contacteer:
Ik kwam net toevallig wat engelstalige (sorry) info tegen over de 'Tremble dance' die zou "oproepen" tot meer ontvangstbijen om de nectar te ontvangen. Zou dat het kunnen zijn?
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Tremble_dance
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Tremble_dance
Ik vind dit zeer aannemelijk ! Wat mij betreft is het dat want alles ziet er zeer voortvarend en gezond uit. Het Stilstaand trillen gebeurt door een paar bijen tussen de hard werkende bijen die voer opslaan. Ziek ziet het er niet uit!
Inmiddels 11 dagen later en bij inspectie dit weer waar genomen.Het gebeurde weer op een raam waar naast het broeden de bijen ook veel met het voer aan de weer is. Andere ramen is het gewoon stukken rustiger. Ook geen enkele (t)rillende bijen.
Ik hou het hier bij.