Oude kast.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Oude kast.
Dag Imkers.
Ik heb van een oude imker 4 kasten 6 ramers gekregen.
Na dat ik er vlokjes heb in gezet in augustus goed ingevoerd en behandeld en schoon gebrand,nu toch een probleem.
De volken uit deze kasten zijn alle dood.
Ik denk dat na het schoon branden de kasten toch nog ziektes bevatten.
Nu heb ik ze weg gegeven en de imkers gewaarschuwt voor dit voorval.
Maar wat ik toch wil zeggen ,pas op met overnamen van oude kasten.
Je kan ze beter uit koken ,en dan uit branden denk ik.
Maar waarom anders deze dood en van de rest (70)maar 4 kasten.
Ook vind ik dat ik dit jaar met een ander middel te hebben gebruikt tegen varoa meer uitval heb dan andere jaren.(Thymovar)
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Na dat ik er vlokjes heb in gezet in augustus goed ingevoerd en behandeld en schoon gebrand,nu toch een probleem.
Ik denk dat na het schoon branden de kasten toch nog ziektes bevatten.
Nu heb ik ze weg gegeven en de imkers gewaarschuwt voor dit voorval.
Maar wat ik toch wil zeggen ,pas op met overnamen van oude kasten.
Je kan ze beter uit koken ,en dan uit branden denk ik.
Maar waarom anders deze dood en van de rest (70)maar 4 kasten.
Ook vind ik dat ik dit jaar met een ander middel te hebben gebruikt tegen varoa meer uitval heb dan andere jaren.(Thymovar)
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Oude kast.
m.kolsters. schreef:
Dag Imkers.
Tinus
Dan moet deze oude Imker zijn bijen toch een besmettelijke ziekte hebben gehad ??
Want als zijn bijen gezond waren kan daar toch geen besmetting in zitten !!
Jaap v P
Zou het niet kunnen dat de vorige volkjes een immumiteit hebben op gebouwd tegen ?????
Jaren geleden heb ik hetzelfde voorgehad. 6 kasten gekregen met 2 bevolkte. Na enkele weken alles dood, behalve de 2 volkjes.
Volgens mij is het "onverantwoorde" zuinigheid om kasten van iemand anders over te nemen. Hoe snel is zelf geen kast in elkaar te timmeren voor een redelijke prijs.
Afbranden doe ik niet meer omdat je toch niet in de kieren en reten van de kast, een voldoende hitte krijgt en hoe gemakkelijk wordt geen plaatsje overgeslagen. In de plaats hiervan gebruik ik nu HALMAMID. Gemakkelijk en een relatief goedkoop alternatief om virussen en bacterieën te bestrijden met een onschuldig??? middel.
kg
Jaren geleden heb ik hetzelfde voorgehad. 6 kasten gekregen met 2 bevolkte. Na enkele weken alles dood, behalve de 2 volkjes.
Volgens mij is het "onverantwoorde" zuinigheid om kasten van iemand anders over te nemen. Hoe snel is zelf geen kast in elkaar te timmeren voor een redelijke prijs.
Afbranden doe ik niet meer omdat je toch niet in de kieren en reten van de kast, een voldoende hitte krijgt en hoe gemakkelijk wordt geen plaatsje overgeslagen. In de plaats hiervan gebruik ik nu HALMAMID. Gemakkelijk en een relatief goedkoop alternatief om virussen en bacterieën te bestrijden met een onschuldig??? middel.
kg
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
De Duitsers propageren vol overgave het gebruik van natronloog. Er zijn speciale bakken in de handel voor een natronloogbad. Stel Google eens in op 'Duits' en Google op 'Ätsnatronlauge' en 'bienen'.
Bart de Coo
Bart de Coo
-
- Contacteer:
Als ik jullie allemaal goed begrijp is het zo ;
Als er bij mij een acht ramer overwinterd , en ik wil daarmee naar de bijenmarkt , maar ik vind de kast te klein en hang hem over in een tien raams kast .Verkoop dit gezonde volk , en hij doet het zeer goed .
Dan moet ik eigelijk die acht raams kast maar verbranden , want die is ZWAAR besmet . WAARMEE DAN ???
Ik raad je aan om de doodsoorzaak bij iets anders te zoeken .
Jaap v P
Als er bij mij een acht ramer overwinterd , en ik wil daarmee naar de bijenmarkt , maar ik vind de kast te klein en hang hem over in een tien raams kast .Verkoop dit gezonde volk , en hij doet het zeer goed .
Dan moet ik eigelijk die acht raams kast maar verbranden , want die is ZWAAR besmet . WAARMEE DAN ???
Ik raad je aan om de doodsoorzaak bij iets anders te zoeken .
Jaap v P
Waarom worden de eigen kasten dan ontsmet of afbrand, als er toch goede volkjes hebben ingezeten?
kg
kg
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ja ja daar wil ik naar toe.
Ik vind dat mijn volkjes(gezonde) in een gekregen kast, zijn dood gegaan wel een probleem (heb ze wel uit gebrand)
Dat wil zeggen dat je niet weet wat er in de kast heeft gezeten,en welke ziekte er in zitten.
Dus pas wel op,met wegwerp materiaal.
Maak ze liever zelf.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ik vind dat mijn volkjes(gezonde) in een gekregen kast, zijn dood gegaan wel een probleem (heb ze wel uit gebrand)
Dat wil zeggen dat je niet weet wat er in de kast heeft gezeten,en welke ziekte er in zitten.
Dus pas wel op,met wegwerp materiaal.
Maak ze liever zelf.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Contacteer:
De noodzaak om te ontsmetten of af te branden is enkel bij besmetting of dreiging van Amerikaans of Europees vuilbroed .
Zoals Tinus schrijft , je moet wel altijd uit blijven kijken .
Zelf heb ik nog nooit de behoefte gehad om die maatregelen toe te passen , zelfs niet na een behoorlijk grote sterfte , of van oude imkers gekochte materialen .
Wel doe ik veel van mijn raampjes schoonmaken met natronloog , maar dat is meer omdat ze dan zo mooi schoon zijn.
Jaap v P
Zoals Tinus schrijft , je moet wel altijd uit blijven kijken .
Zelf heb ik nog nooit de behoefte gehad om die maatregelen toe te passen , zelfs niet na een behoorlijk grote sterfte , of van oude imkers gekochte materialen .
Wel doe ik veel van mijn raampjes schoonmaken met natronloog , maar dat is meer omdat ze dan zo mooi schoon zijn.
Jaap v P