Ook bijtjes doen het

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Ivo
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Contacteer:

Ook bijtjes doen het

Bericht door Ivo »

Al jaren in mijn tuin, grappig en leuk om naar te kijken. Maar om nou samen ongegeneerd op de regenton te gaan zitten vind ik wat overdreven...

Afbeelding

Afbeelding

Ivo
dickvanleeuwen
Contacteer:

Re: Ook bijtjes doen het

Bericht door dickvanleeuwen »

Mooie foto. Welk soort is dit?
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Rosse metselbij (Osmia rufa)
dickvanleeuwen
Contacteer:

Bericht door dickvanleeuwen »

Dank Albert. Ik begin het te leren. Dat moet ook wel, want dit jaar zijn er voor het eerst veel mensen die me vragen langs te komen i.v.m. overlast van bijen. Die overlast blijkt dan iedere keer om solitaire bijen te gaan. Die mensen blijken dan toch echt bang te zijn voor hun kinderen en huisdieren, willen dat je het direct bestrijdt! Met een duidelijk verhaal weet ik ze daar toch vanaf te brengen. Vorige week kwam ik bij mensen die de solitaire bijen gaten hoorden knagen in de isolatie van het dak. En inderdaad, ik zag diverse gaatjes met bijen en een behoorlijke activiteit voor ramen en deuren. Alsof er een zwerm hing.

Ik vraag altijd of er een foto gemaakt kan worden en soms lukt dat ook. Deze foto's kreeg ik van twee verschillende melders. De een klaagde over bijen een de spouwmuur, de ander over bijen die telkens vanuit de muur naar het schaaltje met drijfkaars gingen.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie