taalgebruik ABN
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
taalgebruik ABN
We hadden het in het verleden over taalgebruik en ABN op het Forum.
Nu lees ik in afgelopen wetenschapsbijlage van het NRC dat nog maar 10% van de nederlanders qua uitspraak of grammatica of spelling ABN gebruikt, en dat het ABN in snel tempo aan het verdwijnen is. Dus imkers moeten ook maar praten en schrijven zoals ze gebekt zijn.
gr,
maarten
Nu lees ik in afgelopen wetenschapsbijlage van het NRC dat nog maar 10% van de nederlanders qua uitspraak of grammatica of spelling ABN gebruikt, en dat het ABN in snel tempo aan het verdwijnen is. Dus imkers moeten ook maar praten en schrijven zoals ze gebekt zijn.
gr,
maarten
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Re: taalgebruik ABN
Hoi Maarten,
Ik ben geen neerlandicus maar jouw item is volgens mij zeer behoorlijk ABN.[^]
Jaap
Ik ben geen neerlandicus maar jouw item is volgens mij zeer behoorlijk ABN.[^]
Jaap
-
- Imker sinds: 1996
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
volgens mij is het "de" NRC
-
- Imker sinds: 2005
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ik moet u helaas teleurstellen, ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) bestaat niet meer!
Dat is reeds jaren terug veranderd in AN (Algemeen Nederlands), omdat er aangenomen wordt dat iedereen beschaafd spreekt.
Na de spellingshervorming van 1995 spreekt men eigenlijk van 'Standaardnederlands', maar het gebruik van AN is makkelijker omdat dit een afkorting betreft.
Dat is reeds jaren terug veranderd in AN (Algemeen Nederlands), omdat er aangenomen wordt dat iedereen beschaafd spreekt.
Na de spellingshervorming van 1995 spreekt men eigenlijk van 'Standaardnederlands', maar het gebruik van AN is makkelijker omdat dit een afkorting betreft.
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
agastache schreef:
volgens mij is het "de" NRC
De Nieuwe Rotterdamse Courant of Het Handelsblad denk ik. Wat dan weer het NRC Handelsblad is [;)]
maartenkleijne schreef:
We hadden het in het verleden over taalgebruik en ABN op het Forum.
De kritische grens is als we elkaar niet meer begrijpen. Daar ligt het grote voordeel als je één taal schrijft/spreekt.
--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
Joachim Brusseel schreef:
Ik moet u helaas teleurstellen, ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) bestaat niet meer!
Ik kom veel in de grotere steden en
daar hoor je toch wel degelijk het ABN (Alles Behalve Nederlands)
Met vriendelijke groet
Berry de Bruyn
http://www.hilverhoning.nl
-
- Imker sinds: 2005
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Berry, die zit 

- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Taalkundige Jan Stroop, bedenker van de term 'Poldernederlands', vindt de term 'ABN' prima bruikbaar, met de B van 'beschaafd' dus. We moeten 'beschaafd' dan niet opvatten als een waardeoordeel - alsof streektalen onbeschaafd zouden zijn - maar als het vermogen van sprekers om hun taalgebruik aan te passen aan algemeen geldende regels. Een taalgebruiker die zichzelf bewust de internationale normen oplegt, spreekt en schrijft dus 'beschaafd'. Deze taalgebruiker kan heel goed tegelijkertijd een streektaalspreker zijn, wat veel minder met bewust opgelegde normen gepaard zal gaan. In die zin is 'ABN' springlevend. Vrijwel iedere Nederlandstalige heeft dan ook een helder beeld van de gestandaardiseerde manier waarop onze taal gesproken en geschreven moet worden.
Ik denk dat Stroop gelijk heeft. Ik vind de term 'Standaardnederlands' of 'AN' een beetje flauw, een beetje politiek-correct.
Wat Maarten Kleijne hierboven zegt - imkers moeten ook maar praten of schrijven zoals ze gebekt zijn - is een uitspraak waar ik graag mijn handtekening onder zet. Maar niet om de reden die Maarten geeft: het ABN verdwijnt. De reden dat ik het met hem eens ben is dat er veel fantastische, zeer vakkundige en ervaren imkers bestaan die het ABN maar matig beheersen. Zou ik dan geen kennis van hun opvattingen en inzichten mogen nemen omdat ze niet in staat zijn om dat in formeel Nederlands uit te drukken? Asjeblieft zeg, daarvoor is hun vakbekwaamheid mij te dierbaar.
Dus beste medebijenboeren, laat het ABN maar over aan journalisten, juristen, politici, leraren, communicatiedeskundigen en wat dies meer zij. Bij iedere 'communicatiesituatie' (Bwaaaah! Wat een woord!) hoort namelijk een bepaald taalregister. Het taalregister 'ABN' past slecht bij een internetforum.
Ik hoop dat wij onbekommerd verder zullen zwammen.[8D]
Groet,
Bart
Ik denk dat Stroop gelijk heeft. Ik vind de term 'Standaardnederlands' of 'AN' een beetje flauw, een beetje politiek-correct.
Wat Maarten Kleijne hierboven zegt - imkers moeten ook maar praten of schrijven zoals ze gebekt zijn - is een uitspraak waar ik graag mijn handtekening onder zet. Maar niet om de reden die Maarten geeft: het ABN verdwijnt. De reden dat ik het met hem eens ben is dat er veel fantastische, zeer vakkundige en ervaren imkers bestaan die het ABN maar matig beheersen. Zou ik dan geen kennis van hun opvattingen en inzichten mogen nemen omdat ze niet in staat zijn om dat in formeel Nederlands uit te drukken? Asjeblieft zeg, daarvoor is hun vakbekwaamheid mij te dierbaar.
Dus beste medebijenboeren, laat het ABN maar over aan journalisten, juristen, politici, leraren, communicatiedeskundigen en wat dies meer zij. Bij iedere 'communicatiesituatie' (Bwaaaah! Wat een woord!) hoort namelijk een bepaald taalregister. Het taalregister 'ABN' past slecht bij een internetforum.
Ik hoop dat wij onbekommerd verder zullen zwammen.[8D]
Groet,
Bart
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
Als politiek-correct bedoeld is als bewust te proberen anderen niet nodeloos te bruskeren ben ik een uitermate politiek-correct persoon. Ik heb daar niet per se iets tegen. Het is tegenwoordig politiek-correct om iets tegen politiek-correct zijn te hebben. In het voorbeeld van ABN is de B van weinig toegevoegde waarde en indien anderen zich daaraan mogelijk storen is het niet erg om het over AN te hebben. - Bart, jij moet nu ook de term (her-)definiëren om hem acceptabel te laten zijn, natuurlijk wordt Beschaafd opgevat als een waardeoordeel - Het vasthouden aan de term ABN is in deze dus eerder weinig flexibel.
Zo weer genoeg gezwamd voor vandaag, het zijn harde tijden voor een republikein in een bijenvolk en in Nederland.
--
Mvg Jeroen van Tol
Zo weer genoeg gezwamd voor vandaag, het zijn harde tijden voor een republikein in een bijenvolk en in Nederland.
--
Mvg Jeroen van Tol