Is dit een bijtje?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Douwe1971
Contacteer:

Is dit een bijtje?

Bericht door Douwe1971 »

Goedenavond,

Ik heb de volgende vraag:

Op de bloesem van mijn appelboompje zat een bijtje(?) flink te snoepen van het stuifmeel. Wie kan mij vertellen of dit inderdaad wel een bij is en zo ja, welke?

Mvg Douwe

Afbeelding
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Is dit een bijtje?

Bericht door LWPisa »

Een bij is het niet. Het ziet er uit als een vlieg, met die ogen en zuigsnuit en lange dunne poten.

L
Douwe1971
Contacteer:

Bericht door Douwe1971 »

Dank voor je reaktie. Op de foto lijkt het inderdaad wel op een vlieg, maar hij was in werkelijkheid wel hariger en iets meer oranje-achtig dan de foto doet vermoeden. Bovendien ging hij echt van bloem tot bloem (minstens een uur lang) en zag je hem met z'n zuigtong tussen de stampers van de bloemen peuzelen... [:)]
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Het is een zweefvlieg, de snuitvlieg, Rhingia campestris

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
Douwe1971
Contacteer:

Bericht door Douwe1971 »

Dat zou 'm inderdaad wel eens kunnen zijn al ben ik nog niet geheel overtuigd gezien de bijgaande foto van de snuitvlieg, maar hij lijkt er wel erg veel op! Bedankt voor je reaktie! [:)]

De naam 'snuitvlieg' duidt op het kegelvormige, gepunte uitsteeksel vooraan de kop dat bruin van kleur is. Hieraan heeft de vlieg vele bijnamen te danken, met als opmerkelijkste naam Heinekenvlieg, echter alleen in de Engelse taal. Dit uitsteeksel dient niet om mee te steken, maar om nog dieper in de bloem door te dringen om zo meer nectar op te kunnen zuigen. Veel andere soorten zweefvliegen eten zowel nectar als stuifmeel, maar deze soort heeft geen stuifmeel nodig als voedsel. Onder de verlenging van de kop zit de eigenlijke zuigsnuit; een zwarte, nog veel langere gelede 'snuit', die als de snuitvlieg niet eet opgevouwen wordt en dan niet zichbaar is. {Bron Wikipedia}

Afbeelding
Plaats reactie