Imkeren met de Warré kast
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Re: Imkeren met de Warré kast
Bij de Warré kast is de maat 30 x 30 cm met 8 toplaten, raam afstand 38 mm.
Als men nu 31,5 x 31,5 cm neemt en 35mm raam afstand dan kan men er 9 toplaten in doen.
Dat is met minimaal meer materiaal, wel even één raam meer.
En voor de oneven raam liefhebbers, k.. bij in bakkie.
En 35mm is voor diegene die de bij op natuurlijke wijze wille houden
ook gesneden k.. raathoning
Wat is hier U antwoord op
martin
Als men nu 31,5 x 31,5 cm neemt en 35mm raam afstand dan kan men er 9 toplaten in doen.
Dat is met minimaal meer materiaal, wel even één raam meer.
En voor de oneven raam liefhebbers, k.. bij in bakkie.
En 35mm is voor diegene die de bij op natuurlijke wijze wille houden
ook gesneden k.. raathoning
Wat is hier U antwoord op
martin
- martin b
- Contacteer:
Kon het niet laten en toch nog even twee Warré kasten gemaakt.
Gaat wel wat makkelijker dan de andere kasten, deze zijn veel simpeler.
Binnenmaat 31,5 x 31,5 cm aangehouden, dus 9 raams geworden.
Zet ze in als zwermlokkers, als er wat in komt, en de eigenaar van de zwerm meld zich niet, wil ik er mee gaan imkeren. Kijken hoe dat gaat, ben benieuwd.
martin
Gaat wel wat makkelijker dan de andere kasten, deze zijn veel simpeler.
Binnenmaat 31,5 x 31,5 cm aangehouden, dus 9 raams geworden.
Zet ze in als zwermlokkers, als er wat in komt, en de eigenaar van de zwerm meld zich niet, wil ik er mee gaan imkeren. Kijken hoe dat gaat, ben benieuwd.
martin
Willem kijk eens in deze duitse PDF
http://www.selbstversorgerforum.de/bien ... r_alle.pdf
gaat heel over de Warre kast
succes Willem
http://www.selbstversorgerforum.de/bien ... r_alle.pdf
gaat heel over de Warre kast
succes Willem
- martin b
- Contacteer:
Warrékast is nu bevolkt, vanmorgen kwam er een zwerm af, bij een van mijn dochters kasten. Alle twee kunstzwerm met jonge koningin.
Oorzaak te weinig ruimte, door dat er nergens combie ramen te krijgen was. Veenendaal was mijn laatste hoop om er wat te kopen, ook daar niet te krijgen. Het bijenhuis in Wageningen heeft ze al een half jaar in bestelling, maar nog steeds niet gekreegen.
Dus alleen boven en onderlatjes meegenomen, en de zijlatjes de zelfde dag zelf gemaakt, en in gehangen.
Het is een gloz-combie en ze hadden de 11 ramen die er in zaten ook goed bezet, van de 16 die er in kunnen. De andere zat in de zelfde schuitje. Te weinig ruimte brengt ze in zwerm stemming
Hoewel ik de hoop had dat het niet zou gebeuren, en dat ze op tijd ruimte hadden gekreegen. Hield ik ze alle twee toch maar extra in de gaten.
De zwerm ging natuurlijk bij de buren in de tuin hangen [:(!], en vrij hoog in de boom. Toch verliep het scheppen gelukkig vlot, en waren de buren weer verlost van de bijen.
Het warré project is hier mee van start gegaan, ben benieuwt hoe dat zal gaan.
martin
Oorzaak te weinig ruimte, door dat er nergens combie ramen te krijgen was. Veenendaal was mijn laatste hoop om er wat te kopen, ook daar niet te krijgen. Het bijenhuis in Wageningen heeft ze al een half jaar in bestelling, maar nog steeds niet gekreegen.
Dus alleen boven en onderlatjes meegenomen, en de zijlatjes de zelfde dag zelf gemaakt, en in gehangen.
Het is een gloz-combie en ze hadden de 11 ramen die er in zaten ook goed bezet, van de 16 die er in kunnen. De andere zat in de zelfde schuitje. Te weinig ruimte brengt ze in zwerm stemming
Hoewel ik de hoop had dat het niet zou gebeuren, en dat ze op tijd ruimte hadden gekreegen. Hield ik ze alle twee toch maar extra in de gaten.
De zwerm ging natuurlijk bij de buren in de tuin hangen [:(!], en vrij hoog in de boom. Toch verliep het scheppen gelukkig vlot, en waren de buren weer verlost van de bijen.
Het warré project is hier mee van start gegaan, ben benieuwt hoe dat zal gaan.
martin
- martin b
- Contacteer:
Even laten zien, is toch mooi, 7 van de 9 ramen staan op de foto.

Ongeveer 2 maanden later, eind september, 2 bakken al mooi uitgebouwd. Als je goed kijk kun je nog net wat gesloten broed zien. Goed in gewinterd, en afgelopen tijd bij juiste temperatuur nog vol op aan het vliegen.
martin

Ongeveer 2 maanden later, eind september, 2 bakken al mooi uitgebouwd. Als je goed kijk kun je nog net wat gesloten broed zien. Goed in gewinterd, en afgelopen tijd bij juiste temperatuur nog vol op aan het vliegen.
martin
Gave foto!
Natuurbouw is heerlijk om te zien 
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Erg mooi, Martin. Wat mij alleen tegenstaat aan deze kast, dat is dat die bovenlatten vast zitten aan de kast, waardoor je vaste bouw krijgt. En wat nu als de zwermtijd aanbreekt? Hoe krijg je die moer eruit? Met een korf kun je nog een jager maken; daar kun je nog op trommelen. Met hoe ga je dat met deze kast doen?
Groet,
Bart
Groet,
Bart
- martin b
- Contacteer:
Ja Bart, daar zeg je zo wat, heb daar zelf ook nog vraag tekens over.
A/Waarschijnluk zet ik hem op een gewone kast, kan hij daar verder gaan, terwijl ze het Warre gedeelte kunnen vullen met honing. Hoop ik [;)].
B/Een andere mogelijkheid is, een koninginnerooster er tussen, en dan opsplitsen, en verder gaan op de Warre toer.
C/Gewoon laten zwermen, de kast staat op een andere stand, waar zwermen geen probleem is. En ook hier verder op de Warre toer
Ben er nog niet uit, maar de hele winter de tijd om te beslissen.
martin
A/Waarschijnluk zet ik hem op een gewone kast, kan hij daar verder gaan, terwijl ze het Warre gedeelte kunnen vullen met honing. Hoop ik [;)].
B/Een andere mogelijkheid is, een koninginnerooster er tussen, en dan opsplitsen, en verder gaan op de Warre toer.
C/Gewoon laten zwermen, de kast staat op een andere stand, waar zwermen geen probleem is. En ook hier verder op de Warre toer
Ben er nog niet uit, maar de hele winter de tijd om te beslissen.
martin
- Albert Stoter
- Contacteer:
Warré vult zijn kasten met natuurzwermen, en met kunstzwermen.
Het vullen met kunstzwermen doet Warré naar keuze middels 1 van 2 methoden (Vb: een gedeelte van het volk met brias komt in een nieuwe kast op de oude plaats; de oude koningin in het grootste gedeelte van de oude kast komt op een nieuwe plaats). Op de beschreven manier kun je met deze kast dan dus ook aan zwermverhindering doen.
Ik las dit in In David Heaf's "Beekeeping for all" (op blz. 99 e.v.) hetgeen een engelse vertaling is van de 12e editie van Warré 's "L' Apiculture Pour Tous". David Heaf heeft toestemming gegeven om deze vertaling ook op Imkerpedia ter beschikking stellen (en daar ook een paar foto's van zijn site kopiëren).
Inmiddels staat dus ook de Warré kast op Imkerpedia: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Warr%C3%A9_kast
Het vullen met kunstzwermen doet Warré naar keuze middels 1 van 2 methoden (Vb: een gedeelte van het volk met brias komt in een nieuwe kast op de oude plaats; de oude koningin in het grootste gedeelte van de oude kast komt op een nieuwe plaats). Op de beschreven manier kun je met deze kast dan dus ook aan zwermverhindering doen.
Ik las dit in In David Heaf's "Beekeeping for all" (op blz. 99 e.v.) hetgeen een engelse vertaling is van de 12e editie van Warré 's "L' Apiculture Pour Tous". David Heaf heeft toestemming gegeven om deze vertaling ook op Imkerpedia ter beschikking stellen (en daar ook een paar foto's van zijn site kopiëren).
Inmiddels staat dus ook de Warré kast op Imkerpedia: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Warr%C3%A9_kast