Inwinteren op een of twee kamers
Moderator: Hans van der Post.
Inwinteren op een of twee kamers
Wat is beter, inwinteren op één of twee kamers? Vindt er meer wintersterfte plaats met volken die op 1 kamer ingewinterd worden?
Henri
Henri
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Inwinteren op een of twee kamers
Ikzelf werk met Segerbergerkasten (piepschuim), dewelke dus automatisch goed geisoleerd zijn. Ik winter deze in op 2 rompen omdat de bijen meer plaats hebben, meer voedsel + stuifmeel kunnen opslaan en de koningin heeft nog voldoende plaats over om haar broed met winterbijen te leggen.
In het voorjaar, begint de koningin haar broednest al vroeg uit te bouwen (wegens goed geisoleerd) en hoef ik haar niet te storen door een bak bij te plaatsen.
Het belangrijkste is volgens mij niet op hoeveel kamers je de volken inwintert, maar dat je ervoor zorgt dat ze goed geisoleerd zijn en voldoende voedsel+stuifmeel hebben (niet gierig wezen)!
Groeten
Joachim
In het voorjaar, begint de koningin haar broednest al vroeg uit te bouwen (wegens goed geisoleerd) en hoef ik haar niet te storen door een bak bij te plaatsen.
Het belangrijkste is volgens mij niet op hoeveel kamers je de volken inwintert, maar dat je ervoor zorgt dat ze goed geisoleerd zijn en voldoende voedsel+stuifmeel hebben (niet gierig wezen)!
Groeten
Joachim
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Ik zou daaraan toevoegen en niet meer ruimte krijgen dan nodig is relatie tot de omvang van het volk bij inwintering. Krap zetten was vroeger een heilig voorschrift in verband met teveel vocht dat schimmel bevordert. Overtollige ruimte werd met sluitblokken weggenomen. Ik weet niet hoe de moderne ideeën daarover zijn; ik houdt mij er nog steeds aan en heb, ook in een natte winter, nauwelijks schimmel op de raten.

-
- Contacteer:
Natuurlijk heb je met de Segerbergerkasten minder last van schimmel en vocht door de goede isolatie. Ik ben van plan om eens proberen in te winteren op Duits-normaal 1,5 ( Dit lijkt me een ideaal formaat). Heeft iemand hier al ervaring mee?
-
- Imker sinds: 1989
- Contacteer:
Hallo Hego,
Mij is altijd geleerd dat je ze beter te hoog dan te breed kunt wegzetten. Dus liever 2 bakken op elkaar en dan de ramen aan de zijkanten er uit of opvullen met sluitblokken.
Bij een klein volk vervang ik ook nog wel eens twee ramen aan de zijkant. Dan zit het volk dus op 6 ramen. Dan alsnog een BK of HK er onder.
Zelf zet ik ze meetan weg op 1 BK (8 ramen) en een HK er onder (8 ramen). Dit omdat ik de bijen meestal ook op de heide zet en dan de geslingerde HK ramen onderop zet zodat ze die weer schoon maken voor volgend jaar. In het voorjaar haal ik ze eronderuit voordat er broed in komt.
De bijen slaan hun voer altijd bovenin op. Als ze dat ook in 1e raam en 10e raam doen dan heb je daar zo'n 3 kg voer. In de loop van het voorjaar hebben ze dit voer nodig.
Als het dan koud is blijven ze op de tros zitten en bereiken ze het voer niet meer. (De tros raak los van het voer) Ze hebben genoeg voer maar kunnen er niet meer bij. Dit stagneerd de ontwikkeling of ze kunnen zelfs verhongeren.
Als je ze smaller inwinterd dan zit de tros lager in de kast (Daarom dus 2e bak er onder) en die 3 kilo die normaal onbereikbaar is zit nu boven de tros. Bij een koud voorjaar hoeven ze maar omhoog te kijken en de tafel is gedekt.[:p]
Jaap
Mij is altijd geleerd dat je ze beter te hoog dan te breed kunt wegzetten. Dus liever 2 bakken op elkaar en dan de ramen aan de zijkanten er uit of opvullen met sluitblokken.
Bij een klein volk vervang ik ook nog wel eens twee ramen aan de zijkant. Dan zit het volk dus op 6 ramen. Dan alsnog een BK of HK er onder.
Zelf zet ik ze meetan weg op 1 BK (8 ramen) en een HK er onder (8 ramen). Dit omdat ik de bijen meestal ook op de heide zet en dan de geslingerde HK ramen onderop zet zodat ze die weer schoon maken voor volgend jaar. In het voorjaar haal ik ze eronderuit voordat er broed in komt.
De bijen slaan hun voer altijd bovenin op. Als ze dat ook in 1e raam en 10e raam doen dan heb je daar zo'n 3 kg voer. In de loop van het voorjaar hebben ze dit voer nodig.
Als het dan koud is blijven ze op de tros zitten en bereiken ze het voer niet meer. (De tros raak los van het voer) Ze hebben genoeg voer maar kunnen er niet meer bij. Dit stagneerd de ontwikkeling of ze kunnen zelfs verhongeren.
Als je ze smaller inwinterd dan zit de tros lager in de kast (Daarom dus 2e bak er onder) en die 3 kilo die normaal onbereikbaar is zit nu boven de tros. Bij een koud voorjaar hoeven ze maar omhoog te kijken en de tafel is gedekt.[:p]
Jaap
-
- Imker sinds: 1989
- Contacteer:
Jaap van Assenbergh schreef:
Hallo Henri,
Jaap
- Willem de Jong
- Contacteer:
Het inwinteren doe ik altijd op twee bakken. De onderste een uitgebouwde honingkamer met daarop, zonder rooster, de broedkamer. De bijen hebben nu de ruimte om uit te zakken als ze daar behoeft aan hebben. Eind maart, afhankelijk van het weer, neem ik de lege honingkamers weg, geef een schone bodem met daarop weer de broedkamer.
Het kan wel eens voorkomen dat de twee buitenste honingkamer ramen wat schimmel bevatten. Die worden dan vervangen.
http://www.bijendans.nl
Het kan wel eens voorkomen dat de twee buitenste honingkamer ramen wat schimmel bevatten. Die worden dan vervangen.
http://www.bijendans.nl
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik ben het deels hiermee eens. In mijn ervaring is krap zetten in de BREEDTE belangrijk, dan hoeft de tros niet teveel heen en weer te rekken/krimpen naar het voer toe. (Te breed inwinteren geeft ook nog het risico, wanneer een volk te klein is geworden, bijv. door varroa, dat het zich gaat splitsen en van het voer raakt). Sluitblokken zijn dan nodig.Oude Essink schreef:Ik zou daaraan toevoegen en niet meer ruimte krijgen dan nodig is relatie tot de omvang van het volk bij inwintering. Krap zetten was vroeger een heilig voorschrift in verband met teveel vocht dat schimmel bevordert. Overtollige ruimte werd met sluitblokken weggenomen. Ik weet niet hoe de moderne ideeën daarover zijn; ik houdt mij er nog steeds aan en heb, ook in een natte winter, nauwelijks schimmel op de raten.Het belangrijkste is volgens mij niet op hoeveel kamers je de volken inwintert, maar dat je ervoor zorgt dat ze goed geisoleerd zijn en voldoende voedsel+stuifmeel hebben (niet gierig wezen)!
Maar in de HOOGTE maakt teveel ruimte niets uit, dat kan 's winters juist wat luwte bieden tegen wind en licht.
Astrid
(ik zie inmiddels dat Jaap ook al zoiets opperde, afijn)
-
- Contacteer:
Volgens mij is het nu al algemeen om in te winteren op twee broedkamers.
Zelfs met een iets te klein volk is er dan geen probleem.
In Duitsland heeft men de neiging om op 1 broedkamer te overwinteren ,maar ik begrijp dat echt niet, het voer ongeveer 15 kilo bezet bijna de hele bak.
Bijen moeten onder het voer in een bal kunnen trossen en dat kan dan niet meer.
Bovendien extra ruimte onder is toch nooit een probleem ook niet in het voorjaar.
Die paar verschimmelde ramen daar gaan we toch niet over zeuren.
Die gaan in de stoomwassmelter.
Als we in de zomer wat beter opletten en de te oude raten bij de controle apart zetten, dan kunnen we ze in de onderste kamer aan de zijkant zetten en in het voorjaar verwijderen zelfs als er broed in zit kan dit want in het voorjaar naar zomer zijn er voldoende bijen.
Dirk
dertiende
Zelfs met een iets te klein volk is er dan geen probleem.
In Duitsland heeft men de neiging om op 1 broedkamer te overwinteren ,maar ik begrijp dat echt niet, het voer ongeveer 15 kilo bezet bijna de hele bak.
Bijen moeten onder het voer in een bal kunnen trossen en dat kan dan niet meer.
Bovendien extra ruimte onder is toch nooit een probleem ook niet in het voorjaar.
Die paar verschimmelde ramen daar gaan we toch niet over zeuren.
Die gaan in de stoomwassmelter.
Als we in de zomer wat beter opletten en de te oude raten bij de controle apart zetten, dan kunnen we ze in de onderste kamer aan de zijkant zetten en in het voorjaar verwijderen zelfs als er broed in zit kan dit want in het voorjaar naar zomer zijn er voldoende bijen.
Dirk
dertiende
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Astrid Schoots schreef:In mijn ervaring is krap zetten in de BREEDTE belangrijk, dan hoeft de tros niet teveel heen en weer te rekken/krimpen naar het voer toe. (Te breed inwinteren geeft ook nog het risico, wanneer een volk te klein is geworden, bijv. door varroa, dat het zich gaat splitsen en van het voer raakt). Sluitblokken zijn dan nodig.
Maar in de HOOGTE maakt teveel ruimte niets uit, dat kan 's winters juist wat luwte bieden tegen wind en licht.
Astrid
(ik zie inmiddels dat Jaap ook al zoiets opperde, afijn)
dit is wat ik 30 jaar terug heb geleerd, dat afgesneden raken van het voer gebeurt nu eenmaal soms! (zeker in mijn groote dadant bakken.
ik laat ze op 6 tot max 8 ramen zitten in de winter. met daaonder een lege honingbak met 2 of 3 klimraaten. Ik laat de boden ventilatie in de winter helemaal open. dit juist tegen het vocht condens kan makelijk weg en je kijgt niet dat het water de kast uitdruipt in het voorjaar als de volkstemparatuur weer omhoog gaat.
volgens mij persoonlijk bestaat di isolatie in de winter alleen in het hoodt en het hart van de imkers. de voordeur staat wijd open(vliegspleet) over wat voor isolatie heb je het dan? volgens mij zijn er temparatuur metingen in de winter gedaan en is de temparatuur 3 cm van de tors al bijna gelijk aan de buiten temparatuur.
zoals je ziet zoveel imkers zoveel meningen, en blijkbaar maakt het dus niets uit wat je doet de dames trekken hun eigen plan :D