Hoornaar in schepkorf

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Hoornaar in schepkorf

Bericht door J.R. »

Hallo,

Vandaag ontdekte ik een hoornaarnest (vermoedeljk) in een oude korf.
Deze staat boven in mijn bijenstal boven mijn bijenvolken.
Kan dit een gevaar opleveren voor mijn bijen?
Het lijkt mij wel een avontuur waard, als het niet teveel bijen kost
Ik zal proberen er wat foto's van te maken en op het forum te plaatsen.

Groet,

Jan Ritsma
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Hoornaar in schepkorf

Bericht door Bart de Coo »

Dan zul je hem rustig moeten laten staan en hem zo min mogelijk moeten omdraaien. In elk geval totdat het eerste broed is uitgelopen. Ik heb ook ooit een beginnend hoornaarnest gehad in een korf op een vergelijkbare plek, maar toen ik de korf in mijn enthousiasme tien keer had omgedraaid, ging de moer er van tussen, het beginnende nestje achterlatend.

Hou er rekening mee dat je er iedere keer voorlangs zult moeten en dat je wellicht vlakbij het nest in je bijen moet gaan werken. Tsja, heb je er dat voor over? neem je een steekje voor lief? Een steek van de hoornaar lijkt mij afschuwelijk. Dat de hoornaars wel eens een bijtje verschalken, lijkt mij niet zo'n probleem. Op zo'n stal zijn er best veel bijen, moet je weten[:o)].

De Duitsers zijn echte hoornaarliefhebbers. Er is zelfs een actieve club die zich bezighoudt met hoornaarbescherming. Kijk eens op http://www.hornissenschutz.de. Dat is een leuk startpunt voor een avondje lees- en kijkplezier.

Groet,

Bart de Coo
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste Jan Ritsma.....

ik zou het Hoornaar nest houden of evnt. verplaatsen. Aangezien het in een korf gehuisvest is is dat prima te doen. Je zou het bijv. ergens in een bos in holle boom kunnen plaatsen. Vorige jaar ben ik aan de IJssel tijdens mijn werk in een holle boom (ES) een Hoornaar nest tegen gekomen. Een schitterend gezicht die beesten te zien vliegen!!

Mocht je er echt mee zitten dan wil ik het Hoornaar nest wel van je hebben. Dan zet ik die neer in de Biotuin (Antwerpen). Dit is een leertuin waarin studenten van de Universiteit van Antwerpen ecologie onderricht krijgen. Hebben ze meteen een mooi studie object.

JP
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Overigens horen we hier op het forum wel vaker dat Hoornaars een oude korf opzoeken. Goed dat we als imkers oude korven leeg neerzetten.
Ik heb samen met Maarten Kleijne een Hoornaar in een korf op de Hilversumse bijenstal ontdekt jaren terug.

JP
Michiel
Contacteer:

Bericht door Michiel »

Een steek van de hoornaar lijkt mij afschuwelijk

De steek van een hoornaar schijnt vergelijkbaar te zijn met een bijensteek. Size doesn't matter in dit geval[;)]

Het lijkt me trouwens wel prachtig een hoornaarnest in mn achtertuin te hebben[8D]
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

"De steek van een hoornaar schijnt vergelijkbaar te zijn met een bijensteek. Size doesn't matter in dit geval"
Als kind ben ik veel gestoken door wespen, en een enkele keer door een hoornaar. Een hoornaar steek telt wat mij beterft in pijn voor 3-4 wespesteken. (je weet wel: als een wesp in het nauw komt -bv in je broekspijp- kan ze 3-5x achter elkaar steken)
Een bijensteek doet ook wat kort stekend pijn maar toch minder dan een wespesteek, althans bij mij. en wespesteek geeft ook meer bult dan een bijensteek, en een hoornaarsteek nog wat meer.
Het voordeel van een hoornaar is dat ze vrijwel nooit eteekt, zelf niet als je als kwajongen ze een beetje pest, terwijl wespen dan massaal in de aanval kunnen gaan.
Maar: ook hoornaarsteken zijn absoluut ongevaarlijk. In het archief heb ik al eens vertelt dat mijn moeder, zonder meer gevolgen dan een dikke arm tot de volgende morgen, talloze hoornaarsteken incasseerde doordat ze van schrik tegen een zwerm hoornaars begon te slaan.

gr,
maarten
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik heb nog eens zitten lezen op hornissen.de:

http://www.hornissenschutz.de./stachel.htm

Daar lees ik onder het kopje 'Giftwirkung' dat de angel van de hoornaar een stuk langer is dan die van bijen en andere wespen. Dat zou een veel pijnlijker steek veroorzaken, omdat de steek dus dieper doordringt. De nawerking zou echter veel minder zijn. De toxiciteit van hoornaargif is veel minder dan die van bijen.

Wat Maarten schrijft, vind ik fascinerend:

Een bijensteek doet ook wat kort stekend pijn maar toch minder dan een wespesteek, althans bij mij. en wespesteek geeft ook meer bult dan een bijensteek, en een hoornaarsteek nog wat meer.

Dat geldt voor mij ab-so-luut niet. Ik word ieder jaar weer een paar keer gestoken door gewone, Duitse en Saksische wespen als ik een nestje bestudeer of zo en natuurlijk word ik geregeld gestoken door bijen. De wespensteek is voor mij echt een lachertje, een speldenprik, een bijna speels plagerijtje, nauwelijks serieus te nemen.

Hoe anders is dat met de bijen. Eergisteravond nog. Er zit een bij onder mijn kap. Ik werk rustig verder, dan gebeurt er niks. Zodra ik de kap afdoe, neemt de bij mij te grazen, middenin in de schelp van mijn oor. Ik sta echt te jodelen en te dansen en te kermen van de pijn en veeg gauw het angeltje weg. Ik kan van een bijensteek die echt goed raak is heel even duizelig worden van ellende. Overigens is dat na een kwartiertje alweer weg. Bij mij totaal geen nawerking. Maar de steek zelf kan gruwelijk pijn doen.

Als ik dan lees dat de hoornaar een langere angel heeft dan de bijen en de andere wespen, dan, eh, dan is het vooruitzicht van gestoken te worden door die monsterlijk grote hoornaars pure horror voor mij [|)].

Of overdrijf ik nu een beetje?

Groet,

Bart
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

"dan is het vooruitzicht van gestoken te worden door die monsterlijk grote hoornaars pure horror voor mij"
Valt heel erg mee hoor.
Voor de duidelijkheid: een bijensteek doet even zeer zeker als het op een gevoelige plek is, maar na één steek is er een kwartier later niks meer te zien. Een wespesteek doet minder pijn maar geeft -bij mij en veel mensen- meer bult die kan jeuken of pijnlijk zijn. Bij een hoornaar doet een steek ook niet erg zeer maar de bult wordt des te irritanter en dikker, ook al is ie binnen een dag weer spoorloos verdwenen.

Mijn kleinzoon werd op Statia eens gestoken door 5 Jacky's die lijken op Franse veldwespen. Dat deed erg zeer maar ook hier is de last van zeer korte duur. Mijn kleinzoon hield zich groot, maar even later kon je aan de opluchting op z'n gezicht zien dat de pijn al weer wegtrok en een uur later waren de bulten ok al weer verdwenen.

gr,
maarten
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

Hallo allemaal,

Het is niet mijn bedoeling om me te laten steken,maar als het wel gebeurt zal ik het melden en een mogelijk vergelijk maken tussen en bijensteek en een hoornaarsteek in mijn geval.
Op dit moment zijn er de eerste larven in de korf.
Moet nog zien hoe ik de foto's hier krijg.

Groet,

Jan Ritsma
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Bart schrijf

middenin in de schelp van mijn oor. Ik sta echt te jodelen en te dansen en te kermen van de pijn.

Ik hoop dat de buurman niet zo heeft staan dansen, was ook gestoken , in zijn oor.

Buurmeisje van 5 kom bij mij en zegt kwaad;
één bij van jou heeft mijn papa gestoken, in de oor.
ik; weet je heel zeker dat die bij van mij was.
ja, dat was een bij van jou, en die heeft papa er veel pijn gedaan.
ik; dan moet jou papa mij 1 euro betalen, want nou is die bij dood, en elke bij van mij kost 1 euro.
er kwam gelijk een heel betoog waarom haar papa die euro niet zou betalen en ging, met opgeheven kin, naar huis om tegen haar ouders het 1 euro verhaal te vertellen, waar ze het niet mee eens was.
De volgende dag even een potje honing gebracht, voor de pijn, doe ik altijd als iemand in de buurt wordt gestoken. Gebeurt gelukkig niet vaak.
De buurman kon wel lachgen om het 1 euro verhaal, en de reactie van zijn dochter, dat de steek veder geen problemen met zich mij bracht.

martin
Plaats reactie