een lege kast??
Moderator: Hans van der Post.
een lege kast??
Ik ging vandaag een volk bekijken waar een nieuwe koningin in zou zitten. Ik had drie weken geleden de doppen gebroken en ik heb de kast drie weken met rust gelaten om de rust te bewaren voor de nieuwe moer. Nu is mijn kast helemaal leeg (gezwermt waarschijnlijk). De raten hingen vol met (uitgelopen) doppen. Ik snap er geen moer van???Wat ging hier mis? Ben best teleurgesteld.javascriptinsertsmilie('[V]')
-
- Imker sinds: 2006
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard + carnica
- Contacteer:
Re: een lege kast??
doppen over het hoofd gezien bij het breken...
ivo
ivo
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hm, ik vrees iets ernstigers. Was de kast echt helemaal leeg? Geen bij meer te bekennen? Dat gebeurt volgens mij bij nazwermen nooit. Er blijft altijd wel een moer en een kluit bijen achter.
Verdwijnziekte? Ook al onwaarschijnlijk in mei.
Ik weet het niet. Maar was die kast echt helemaal leeg?
Bart
Verdwijnziekte? Ook al onwaarschijnlijk in mei.
Ik weet het niet. Maar was die kast echt helemaal leeg?
Bart
@ Ivo: Doppen over het hoofd gezien?? Dit waren misschien wel twaalf doppen...Allemaal opengebroken dus. Als je er een over het hoofd ziet dan zou ik dat nog begrijpen.
@ Bart: Nee, er zaten nog best genoeg bijen in. Ik vermoed dat iets meer dan de helft weg is van een goed volk.Ik denk niet dat je hier kan spreken van de verdwijnziekte.
Ik heb er nu een raam met eitjes ingehangen van een andere moer in de hoop dat ze weer doppen gaan zetten.
Zou verenigen iets zijn?
@ Bart: Nee, er zaten nog best genoeg bijen in. Ik vermoed dat iets meer dan de helft weg is van een goed volk.Ik denk niet dat je hier kan spreken van de verdwijnziekte.
Ik heb er nu een raam met eitjes ingehangen van een andere moer in de hoop dat ze weer doppen gaan zetten.
Zou verenigen iets zijn?
Ik snap het nu niet meer..was de kast nu helemaal leeg, of zat de helft van de bijen er nog in ???
-
- Imker sinds: 2006
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard + carnica
- Contacteer:
Ik neem aan dat je de oude moer verwijderd hebt, kan ze teruggevlogen zijn?
anders weet ik het ook niet... en 12 doppen zie je niet over het hoofd inderdaad.
Ivo
anders weet ik het ook niet... en 12 doppen zie je niet over het hoofd inderdaad.
Ivo
@ Pim123: Nee, helemaal leeg was hij niet. Dus het is misschien een misleidende titel van dit bericht. In de kast zitten wel nog bijen maar een echt een stuk minder als voorheen.
@ Ivo: de moer zou teruggevlogen kunnen zijn, zij heeft namelijk de vleugels niet geknipt. Maar dan zouden er toch ook eitjes, larven of gesloten broed in zitten. En had het volk zich niet moerloos gevoeld en doppen aangezet.
Vreemd nietwaar? Ik kom er zelf ook niet uit.
Ik zal wel doppen over het hoofd gezien, wel wat veel dan....[B)]
@ Ivo: de moer zou teruggevlogen kunnen zijn, zij heeft namelijk de vleugels niet geknipt. Maar dan zouden er toch ook eitjes, larven of gesloten broed in zitten. En had het volk zich niet moerloos gevoeld en doppen aangezet.
Vreemd nietwaar? Ik kom er zelf ook niet uit.
Ik zal wel doppen over het hoofd gezien, wel wat veel dan....[B)]
-
- Contacteer:
Chantal,
Niemand zegt je, hoe je wat jouw is overkomen kan voorkomen.
Als je doppen(redcellen) na 13 dagen breekt moet je de bijen grotedeels van de ramen afslaan zodat je ook de verscholen dopjes in het gesloten broed ontdekt.
Vaak zijn dat enkel wat verdikkingen en vallen niet op als er bijen op de raat lopen.
Dirk
dertiende
Niemand zegt je, hoe je wat jouw is overkomen kan voorkomen.
Als je doppen(redcellen) na 13 dagen breekt moet je de bijen grotedeels van de ramen afslaan zodat je ook de verscholen dopjes in het gesloten broed ontdekt.
Vaak zijn dat enkel wat verdikkingen en vallen niet op als er bijen op de raat lopen.
Dirk
dertiende