Linde
Moderator: maartenkleijne
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Linde
De linde bloeit nu de bakken er nog op en daar gaan we weer,
heb elk jaar 6 weken bloem van de linden en er staan er honderden van in het dorp.
Wat is het toch fijn om zo kort bij de linde te zijn,zeggen mijn bijen.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
heb elk jaar 6 weken bloem van de linden en er staan er honderden van in het dorp.
Wat is het toch fijn om zo kort bij de linde te zijn,zeggen mijn bijen.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Linde
wanneer bloeit de linde nu ongeveer in het Noorden van NL ?
Welke temperatuur is nodig voor linde om te honingen en is het nu niet veel te droog voor de linde om te honingen. ?
groet René
Welke temperatuur is nodig voor linde om te honingen en is het nu niet veel te droog voor de linde om te honingen. ?
groet René
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik heb wel eens opgevangen dat de linde met name op de zandgronden veel kan opleveren, niet op klei- en veengronden. Hier in het hooggelegen Gelderse Dieren, op het Veluwse zand inderdaad, kan de linde incidenteel massaal honingen en makkelijk volle bakken opleveren, incidenteel. Aan de overkant van de IJssel, in het dorpje Steenderen, dat dus op de rivierklei ligt, schijnt dat niet zo makkelijk te gaan. Ander beroemd lindegebied: de heuvels achter Nijmegen, Groesbeek en zo. Zandgrond inderdaad.
Zou dat waar kunnen zijn? Of zijn er genoeg imkers met geweldige lindeoogsten die hun kasten gewoon in de Hollandse blubber hebben staan?
Groet,
Bart
Zou dat waar kunnen zijn? Of zijn er genoeg imkers met geweldige lindeoogsten die hun kasten gewoon in de Hollandse blubber hebben staan?
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Hoi Bart,
Ik heb mijn bijen op de linde staan in Tricht. Vette rivierklei. Daar heb ik wel eens bakken honing van afgehaald. Ik heb meer het idee dat het aan de droogte ligt of er wel of geen nectar van de linde komt. Als het in de aanloop droog is, zoals nu[V], dan heb ik er een zwaar hoofd in.
Jaap
Ik heb mijn bijen op de linde staan in Tricht. Vette rivierklei. Daar heb ik wel eens bakken honing van afgehaald. Ik heb meer het idee dat het aan de droogte ligt of er wel of geen nectar van de linde komt. Als het in de aanloop droog is, zoals nu[V], dan heb ik er een zwaar hoofd in.
Jaap
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Om nectar te kunnen produceren moet de linde natte voeten hebben. Om bijen te stimuleren erop te fourageren, moet het warm zijn en bij voorkeur niet te droog.

- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ja daar gaat het weer 14 gr.hebben wel een paar buitjes gehad maar nu die noorde wind blijven de bijen binnen.
Zitten bijna op een kluit,van de kou.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Zitten bijna op een kluit,van de kou.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Op dit moment is het kouder, dus niet de bij maar de hommel vliegt op de linde, hier in de achterhoek. Onder een linde staan kijken, bijna allemaal hommels wat in de linde zit. Wat weer betekend dat er wel wat te halen valt, dus nu alleen nog mooi weer, en de dames kunnen aan het werk.:D.
Vorig jaar met de storm die we hier gehad hebben zijn er vlakbij 3 grote linde plat gegaan [V]. De gemeente heeft dit voorjaar gelukkig nieuwe aangeplant, 4 stuks [:)] ben blij dat ze niet zo goed in tellen zijn.
martin
Vorig jaar met de storm die we hier gehad hebben zijn er vlakbij 3 grote linde plat gegaan [V]. De gemeente heeft dit voorjaar gelukkig nieuwe aangeplant, 4 stuks [:)] ben blij dat ze niet zo goed in tellen zijn.
martin
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Zo zo, zowel Tinus (Brabant) als Martin (Achterhoek) melden dat de linde al bloeit. Langs de Veluwezoom (Van Arnhem naar Zutphen) en in de Over-Betuwe (Tussen Arnhem en Nijmegen) is dat zeer zeker nog niet het geval! Even wachten nog! Of ik kijk niet goed.
Groet,
Bart
Groet,
Bart
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Gelijk even naar buitengelopen naar de overkannt, en wat ik uit de verte aldahct klopt: de lindeknoppen zijn nog klein, rond en groen in Hilversum.
gr,
maarten
gr,
maarten
-
- Contacteer:
Ook in Putten bloeit de linde nog niet.
Dat duurt denk ik nog wel zo'n 14 dagen.
!Piet
Dat duurt denk ik nog wel zo'n 14 dagen.
!Piet