Gisteravond bij NOVA een onderwerp over bestuiving met hommels. Maar het gaat ook over bijen. Het is het tweede onderwerp, begint na ongeveer 11 minuten en duurt 10 minuten.
Web: http://www.nederland2.nl/uitzendinggemi ... a/nova/203
Zie: uitzending gemist van zaterdag 6 juni.
Ik vond nog een linkje met een verwijzing naar dit programma: http://www.novatv.nl/page/detail/uitzen ... ende+engel
NOVA onderwerp over hommels en bijen
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2006
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard + carnica
- Contacteer:
Re: NOVA onderwerp over hommels en bijen
Ik heb er even naar zitten kijken gisteravond, was een leuk onderwerp. Tuinders zoeken naar alternatieve bestuivingsmethoden om gewassen te bevliegen (hoeveelheid beschikbare bijenvolken en imkers nemen af). Hommels zijn de oplossing, die worden gewoon in Nederland en andere eu landen en egypte opgekweekt en dan aangeboden aan de tuinders. Voor het opkweken van de hommelvolken heb je echter stuifmeel nodig... en dat wordt gewonnen uit bijenvolken.
De beste oplossing is bijen en hommels.
Ivo
De beste oplossing is bijen en hommels.
Ivo
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
Kijk in de tweede link ook eens naar de reacties.
Daaronder vind je een eerder uitgezonden item met Kees van Holland.
Daaronder vind je een eerder uitgezonden item met Kees van Holland.
Einde van het stukje: Om hommels te kweken heb je stuifmeel nodig. En dat komt toch nog steeds van honingbijen.... Oftewel, het is een tijdelijke oplossing.... En ik vond het ook best wel erg uitzien, arme beesten worden bij de duizenden gekweekt in van dat natriumlicht. Bah.
En daarbij.... Van de natuurlijke hoeveelheid hommels krijg je nooit genoeg bestuiving.... Ook weer terug bij af....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
En daarbij.... Van de natuurlijke hoeveelheid hommels krijg je nooit genoeg bestuiving.... Ook weer terug bij af....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
- Albert Stoter
- Contacteer:
Ik kan me voorstellen dat hommels ook vooral alleen geschikt zijn voor teelten onder glas omdat ze niet (zoals de honingbij) bloemvast zijn.
Buiten glas vliegen de hommels dus op allerlei bloemen door elkaar, en dat is dan natuurijk niet zo effectief als de wel bloemvaste honingbij.
Buiten glas vliegen de hommels dus op allerlei bloemen door elkaar, en dat is dan natuurijk niet zo effectief als de wel bloemvaste honingbij.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hier vind je een uitgebreide opsomming van de voordelen van hommels boven bijen:
http://www.biobest.be/v1/nl/index.htm
Natuurlijk zul je de informatie kritisch moeten bekijken, want ze wordt verstrekt door dé Europese hommelleverancier: Biobest uit België.
Bart
http://www.biobest.be/v1/nl/index.htm
Natuurlijk zul je de informatie kritisch moeten bekijken, want ze wordt verstrekt door dé Europese hommelleverancier: Biobest uit België.
Bart
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
AndreasH schreef:
Einde van het stukje: Om hommels te kweken heb je stuifmeel nodig. En dat komt toch nog steeds van honingbijen....
Ik weet niet of dat nog zo is , maar jaren terug liet men dat stuifmeel door jonge honingbijen aan de hommel koninginnen voeren
Hommels worden al vele jaren ingezet voor de bestuiving .
Ook onder glas worden lang niet alle gewassen door de hommels bestoven , ook is er vaak bloembodem beschadiging .
Jaap v P