Ik besef me heel goed dat dit niet helemaal on-topic is maar ik hoop dat men dat niet erg vindt en er iemand is die me kan helpen of me kan doorverwijzen [:)]
In een vogelnestkastje op mijn balkon heeft namelijk een zwerm hommels hun intrek genomen. Althans, ik denk dat het hommels zijn want ze zijn in ieder geval te groot om wespen of bijen te zijn. Tot nu toe vind ik dat helemaal niet erg en zelfs wel gezellig, de hommels lijken mij en mijn huisdieren volledig te negeren zelfs als ik (voorzichtig) vlak onder het kastje ga staan om ze eens te bekijken. Mijn vraag is eigenlijk viervoudig:
- Blijven de hommels zo vriendelijk of kan het zijn dat ze later agressief worden?
- Het aantal zichtbare hommels zit nu ergens tussen de zes en de tien, hoe groot kan zo'n zwerm eigenlijk worden?
- Hoe kan ik ze verwijderen op een diervriendelijke manier mocht dit noodzakelijk zijn?
- Kan ik het kastje in de winter gewoon in de winter ergens anders ophangen, bijvoorbeeld bij een boerderij van vrienden? Als ik het me goed herinner overwinteren ze namelijk.