Hommeles!

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Blonde Travolta
Contacteer:

Hommeles!

Bericht door Blonde Travolta »

Hallo,

Ik besef me heel goed dat dit niet helemaal on-topic is maar ik hoop dat men dat niet erg vindt en er iemand is die me kan helpen of me kan doorverwijzen [:)]

In een vogelnestkastje op mijn balkon heeft namelijk een zwerm hommels hun intrek genomen. Althans, ik denk dat het hommels zijn want ze zijn in ieder geval te groot om wespen of bijen te zijn. Tot nu toe vind ik dat helemaal niet erg en zelfs wel gezellig, de hommels lijken mij en mijn huisdieren volledig te negeren zelfs als ik (voorzichtig) vlak onder het kastje ga staan om ze eens te bekijken. Mijn vraag is eigenlijk viervoudig:

Blijven de hommels zo vriendelijk of kan het zijn dat ze later agressief worden?
      Het aantal zichtbare hommels zit nu ergens tussen de zes en de tien, hoe groot kan zo'n zwerm eigenlijk worden?
      Hoe kan ik ze verwijderen op een diervriendelijke manier mocht dit noodzakelijk zijn?
      Kan ik het kastje in de winter gewoon in de winter ergens anders ophangen, bijvoorbeeld bij een boerderij van vrienden? Als ik het me goed herinner overwinteren ze namelijk.
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Re: Hommeles!

Bericht door Jeroenvt »

Ik heb in mijn huis zowel aan de voorkant als achterkant een nest in de spouw zitten en nog nooit enige vorm van agressiviteit bespeurt. Het nest van hommels bestaat op zijn hoogst uit enige honderden exemplaren, maar ik zie er hooguit twee of drie tegelijk voor de ingang van een nest, de rest is vliegen of binnen, dus last van drukte moet je in de kalverstraat zoeken. Ik verwacht niet dat je ze hoeft te verwijderen, mocht dat toch het geval, dan 's avonds (als het donker is) iets van Duckt tape over de opening plakken en het huisje enige kilometers verder ophangen. In het najaar gaan de hommels dood, op de koningin na, die zoekt een overwinteringsplekje, waarschijnlijk niet in jouw kastje.

Ik denk dat je een vogelnestje in jouw kastje hebt laten zitten en dat de hommels daar nu gebruik van maken. Als je het huisje ieder najaar goed schoon maakt is het volgend jaar beschikbaar voor vogels en zullen hommels niet zo gauw meer erin kruipen. Tenzij je die hommels leuk vind natuurlijk (zoals ik), dan gewoon lekker laten zitten en heb je volgend jaar misschien weer van die goedaardige brommers [:)]

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Blonde Travolta schreef:
Hallo,

Mijn vraag is eigenlijk viervoudig:

Blijven de hommels zo vriendelijk of kan het zijn dat ze later agressief worden?
      Het aantal zichtbare hommels zit nu ergens tussen de zes en de tien, hoe groot kan zo'n zwerm eigenlijk worden?
      Hoe kan ik ze verwijderen op een diervriendelijke manier mocht dit noodzakelijk zijn?
      Kan ik het kastje in de winter gewoon in de winter ergens anders ophangen, bijvoorbeeld bij een boerderij van vrienden? Als ik het me goed herinner overwinteren ze namelijk.

Volgens mij was de echte Travolta toch zwartharig?
[:)]
Om volgend jaar geen hommels in je nestkastje meer te hebben dan moet je het oude nestje van de mezen verwijderen.De hommelkoninginnen gaan in het voorjaar op zoek naar een geschikte nestplaats.Dus van een "hommelzwerm"die zijn intrek neemt in jou kastje is geen sprake ,het is één koningin die beetje bij beetje een eigen nestje hommels opkweekt.
Zij kunnen wel aanvallend reageren als je te dicht komt of hun nestje probeert open te maken.Als jij ze niet stoort dan zullen zij jou ook negeren.
In de late zomer worden de jonge konninginnen geboren,alsook de hommel
mannetjes.De jonge koninginnen worden dan bevrucht in de herfst en zoeken dan een geschikte overwinteringsplaats.Al de werksters en mannetjes hommels sterven af voor de winter.
Je vogelkastje komt dan terug vrij in de late zomer.
Ook tijd dan om eens schoon te maken om volgend jaar terug de mezen in te huisvesten
groetjes

roger
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door remolen »

zou je ook een foto van de beestjes kunnen plaatsen? Wel interessant om te zien namelijk..

Groet Rene
franco
Contacteer:

Bericht door franco »

Blonde Travolta schreef:
Hallo,

Ik besef me heel goed dat dit niet helemaal on-topic is maar ik hoop dat men dat niet erg vindt en er iemand is die me kan helpen of me kan doorverwijzen [:)]

In een vogelnestkastje op mijn balkon heeft namelijk een zwerm hommels hun intrek genomen. Althans, ik denk dat het hommels zijn want ze zijn in ieder geval te groot om wespen of bijen te zijn. Tot nu toe vind ik dat helemaal niet erg en zelfs wel gezellig, de hommels lijken mij en mijn huisdieren volledig te negeren zelfs als ik (voorzichtig) vlak onder het kastje ga staan om ze eens te bekijken. Mijn vraag is eigenlijk viervoudig:

franco
Contacteer:

Bericht door franco »

Heb op het ogenblik aardhommelnest onder een kast op de vloer achter in mij garage de beestjes gaan via een kier de garage binnen en moeten ongeveer 6 meter over de vloer lopen naar het nest in het donker er staan wat spullen voor die verander ik niet van plaats om hun oriëntatie niet te verstoren alleen als ik enige tijd de garage deur open laat word er druk door diverse hommels heen en weer gevlogen zowel binnen als buiten de garage ze missen de ingang na het sluiten van de deur duiken ze gelijk weer op de kier af of komen eruit vind een en ander machtig interessant heb hier totaal geen last van zelf als men enige tijd in de garage verblijft of s-avonds het even licht aan doe om iets te zoeken storen ze je niet.
Plaats reactie