De heidevelden boven Arnhem (Herikhuizerveld ('Posbank'), Rozendaalse veld, Worth-Rheder heide) vertonen hetzelfde troosteloze beeld als vorig jaar: roestbruin, dus heidehaantje, dus geen bloei.
Ik had het vandaag tijdens een fietstocht al opgemerkt, maar toen ik vanavond een prima imker van mijn vereniging sprak, die hetzelfde was opgevallen, en die prima imker zei dat de jachtopziener van Middachten eveneens hetzelfde was opgevallen - roestbruine, troosteloze hei dus - toen dacht ik, ik moest maar eens thuisblijven dit jaar. Ik heb mijn volken vorig jaar echt geradbraakt op de hei. Misschien dat ik op de fiets twee Uddeler korfjes wegbreng voor alle zekerheid, maar dat was het dan.
Hoe de andere grote heidevelden hier in de buurt eruit zien, weet ik niet: Terletse hei, Zilvense hei, Loenermark en misschien vergeet ik er nog een paar. Maar omdat we allemaal dezelfde klacht hadden vorig jaar, ga ik er maar vanuit dat het dit jaar weer niks wordt.
Moet ik niet zo somber doen? Ga zelf maar eens kijken dan.
Groet,
[:(]
Bart
Blijf maar thuis. Hei wordt niks
Moderator: maartenkleijne
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Blijf maar thuis. Hei wordt niks
En is er wat aan dat haantje te doen ?
- Bart de Coo
- Moderator
- Contacteer:
Ik geloof dat !Piet Jager ooit vertelde dat de heidesalamander de natuurlijke vijand is van het heidehaantje. Kortom, de natuur lost het zelf wel op, zoals wel vaker het geval is. Salamanders zijn tenslotte ook schitterende beesten, niet waar?
Bart
Bart
Nog mensen die de mokerheide of de brunsummerheide in de buurt hebben?? Misschien dat het daar wel meevalt ivm het zuiderlijker klimaat... Hopelijk....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Bart de Coo schreef:
Ik geloof dat !Piet Jager ooit vertelde dat de heidesalamander de natuurlijke vijand is van het heidehaantje. Kortom, de natuur lost het zelf wel op, zoals wel vaker het geval is. Salamanders zijn tenslotte ook schitterende beesten, niet waar?
Bart
Heidesalamander[?] Het heidehaantje ken ik wel, maar de heidesalamander[?]
Bedoel je misschien de levendbarende hagedis? zandhagedis?
--------------------
http://www.RAVON.nl
http://www.telmee.nl
- Bart de Coo
- Moderator
- Contacteer:
Je hebt totaal gelijk, Michiel: er bestaat helemaal geen 'heidesalamander'. Ik heb weer eens poep zitten praten.
Ik rook de laatste dagen al onraad. Ik fietste afgelopen vrijdag met een collega - een bioloog - naar mijn werk en ik vroeg hem of er zoiets bestond als een 'heidesalamander'. Van het antwoord heb ik ongeveer onthouden dat op de heide hoogstens hagedissen rondscharrelen en dat je rondom de hei hoogstens rond waterpoelen een salamander zou kunnen aantreffen, maar zeker niet midden op de hei.
De volgende vraag is hoe het nou toch komt dat die onzin zich tussen mijn oren heeft genesteld. Maar ik heb het nest er zojuist uitgekieperd.
Groet,
Bart
Ik rook de laatste dagen al onraad. Ik fietste afgelopen vrijdag met een collega - een bioloog - naar mijn werk en ik vroeg hem of er zoiets bestond als een 'heidesalamander'. Van het antwoord heb ik ongeveer onthouden dat op de heide hoogstens hagedissen rondscharrelen en dat je rondom de hei hoogstens rond waterpoelen een salamander zou kunnen aantreffen, maar zeker niet midden op de hei.
De volgende vraag is hoe het nou toch komt dat die onzin zich tussen mijn oren heeft genesteld. Maar ik heb het nest er zojuist uitgekieperd.
Groet,
Bart
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Op de Veluwe -als kind- werden vroeger hagedissen op de heide salamanders genoemd, en wij kinderen lachen want we hadden op school geleerd dat het hagedissen waren....
gr,
m
gr,
m