zeer chagrijnig

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door LWPisa »

Ik zou je bijen nog niet opruimen.

De omstandigheden waren verre van ideaal gister, dalende luchtdruk, hoge LV, veel wind, 's avonds alle vliegbijen thuis. Ik weet niet in wat voor gebied jij staat maar er is een kans dat er geen dracht is en dan hebben ze gewoon honger... 1.5 L suikerwater 2 weken geleden is VEEL te weinig voor een medium/groot volk als het niet een kilo of tig eigen honing heeft. Hoeveel honing heb je er in laten zitten?

Een goed draaiend bijenvolk krijgt echt een klap van een brandstoftekort. Die kilo's honing die het verzamelt dat is niet voor niks, dat heeft het echt nodig.

Ik zou me erheen SPOEDEN met 5 liter suikerwater of een 2.5 kilo plak suikerdeeg.

Na goed voeren zou ik wachten tot mooi weer om ze te controleren. Droog en zonnig. Als hun voedingstatus goed is en er een leggende moer/broed in zit en ze steken dan nog dan zou ik nadenken over opruimen...

L
wilde
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Het was half negen, onweerachtig, ik had zwarte kleren aan, wollen kleren, een fleece vest enz. Als ze zo steken is er maar een uitleg, het zijn steekduivels.
Al mijn volken reageren zo op dat tijdstip van de dag, weinig voer en onweerachtig weer. Ook bij goed weer zijn ze niet zonder handschoenen te behandelen. Ik heb daar weining last van want verder zijn ze erg rustig. Ik kijk er namelijk nauwelijks in en dat geeft ze rust. Er staan circa 15 volken permanent in mijn tuin.

Je mag dat steekduivels noemen, maar het zijn gewoon gezonde bijen, die laten weten een dergelijke behandeling niet op prijs te stellen. Het intelen van eigenschappen als zachtaardigheid en zwermtraagheid verpest veel andere kwaliteiten van de bijen. Veel goede eigenschappen worden er zo uitgeteeld en dat is voor de weerstand tegen mijten, eencelligen en virussen funest. Een goed bijenvolk hoort zich te beschermen tegen inbraken in het volk, dus het openen van de kast en ramen lichten. Mijn bijen halen goed honing, ik slinger maar 1 keer (eind juni en alleen uit honingkamers) en de rest mogen ze houden. Sommige hebben nu de wintervoorraad (honing) al. Ik heb de laatste jaren geen dode volken na de winter.

Toen ik een jaar of 4 geleden nog Buckfastbijen hield zag ik de vitaliteit sterk verminderen. Ze overwinterden minder goed dan eerder. Daarom ben ik overgestapt op bastaarden, ook met zwermen van elders en het bevalt me goed ondanks de stekerigheid van driekwart van de volken. Dat gedrag is dus normaal, zeker laat op de dag met onweersdreiging. Een koningin om die reden doodknijpen zegt meer over de imker dan over de bijen.

Het wil niet zeggen dat ik alles aanhoud. Volken verenig ik in het voorjaar en dan maak ik een enkele keer de keus voor het aanhouden dan wel opruimen van een moer. Het opruimen heeft niet te maken met stekerigheid maar met gedrag op de raat. Sommige volken zijn zeer nerveus, steken nauwelijks, maar het gedrag is vervelend en het maakt ze kwetsbaar. Ik heb een volkje (kleine voorzwerm van elders) dat bij het openen van de kast het broed verlaat, ze gaan als gekken lopen en het merendeel vliegt op. Dat deed helaas een dag of 14 geleden de moer ook en ik liet het volkje (6 ramen in een 10-raamskast met sluitblokken) nog even wat langer openstaan in de veronderstelling dat de moer er wel op zou terugkeren. Na 4 dagen even gekeken en ik zag redcellen. Ze waren dus moerloos door mijn ingreep. Ik wilde er wat kunstraat bijhangen en even het broed zien. Dat was dus al te veel. Zulke volken wil ik niet, hoewel deze niet stekerig is. Ik heb ze nu een onbevruchte moer van een ander volk in een kunstdop aangeboden. Ben benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen.

Groet, Albert
mechelen.hans
Contacteer:

Bericht door mechelen.hans »

Allereerst bedankt voor de reacties. Ik heb sinds een jaar bijen, en dit jaar voor de eerste keer honing er vanaf gehaald. Hoewel ik de beginnerscursus heb gedaan en best veel over het "bijengebeuren" lees, doe je de dingen in de praktijk steeds voor de eerste keer. Ervaring ontbreekt bij mij dus volop. Een ervaring zoals deze week dat ik op circa 60 meter van de kast sta en nog steeds door bijen met de "angel in de aanslag" wordt achtervolgt, is verre van prettig.
Ik wilde afgelopen donderdag de honingkamer die ik er onder had gezet er vanaf halen. Ik heb even in de bovenste broedkamer gekeken en toen begon het feest. Inmiddels is het zoet van de honing minder zoet geworden!

Ik ga ze vanmiddag bedienen met een flinke slok suikerwater!

Hans van Mechelen
wilde
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Een ervaring zoals deze week dat ik op circa 60 meter van de kast sta en nog steeds door bijen met de "angel in de aanslag" wordt achtervolgt, is verre van prettig.
Dit gedrag hangt samen met de aard van het volk, de openheid of juist meer ruigte van beplanting in de ruimte rondom de kasten en de beschutting. In een stal zijn ze meestal veel aangenamer. Beperk het aantal handelingen zo veel mogelijk door een plan te maken. De bijen 'onthouden' ingrepen enkele dagen en willen dan ook nog wel eens achtervolgen op enige afstand.

Ik heb vroeger Buckfastbijen gehad, die ik in de zomer op luzernevelden zette. Als ik ze bezocht zette ik de auto op een paar honderd meter afstand en dan werd ik al opgewacht door waakbijen. Ze stonden er open en bloot en ook mijn Buckfastbijen (F1's) waren dan niet te genieten en zeer stekerig. Eenmaal thuis in de stal waren ze weer lief en handelbaar als eerder.

Groet, Albert de Wilde
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Ik loop bij elke controle wel een steek op, er zal donderdagavond wel wat in de lucht gehangen hebben want ik liep op meer dan 20 steken aan, ook dwars door mijn spijkerbroek en kap. Tsja, het zijn bijen hè, die steken. Maar ze halen goed en met een plaatje Thymovar bij het inwinteren gaan ze zonder verdere gerommel de winter door. Dat is toch ook wat waard. En ik vind ook dat je op een week geen beslissing moet nemen. De rest van het jaar zijn ze allicht wat temperamentvoller dan de Buckfasts enzo, so bee it, en misschien moet je ingrijpen als ze altijd zo zijn, maar als dit een keer of wat per jaar is, gewoon nog wat beter naar buienradar kijken. En ik heb ook wel eens dat ik een kast open doe en dan denk van, tot kijk, ik kom van de week nog wel eens terug. Als je dat dan inderdaad doet, wat vroeger op de dag, met wat mooier weer zijn ze al heel wat meer te genieten.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Albert, ik houd mijn bijen ook achter in mijn tuin. En op drie meter van mijn bijenhal maaien aan weerszijden iedere week mijn buren hun gras en in de 24 jaar dat ik hier woon is nog nooit iemand van mijn buren gestoken en dat wil ik zo houden. Ik moet met niemand geen ruzie hebben. En ook voor mijzelf wil ik dat niet. Ik kijk mijn kasten na in korte broek en t-shirt. Begin maar eens een aantal kasten na te kijken in volledige uitrusting bij een temperatuur van 30°. Neen, dan hoeft het voor mij niet.
En wat betreft de honing, ik heb drie keer geslingerd dit jaar, de eerste maal lentehoning, daarna acaciahoning en dan nog eens zomerhoning. En het gemiddelde is ongeveer 40 kg per kast, daar ben ik tevreden mee.
Het fabeltje dat hoe agressiever de bijen zijn hoe beter voor alles gaat er bij mij niet meer in. Ik heb al verschillende rassen gehad en heb er mijn ervaringen mee opgedaan. En ik heb mensen gezien met heel agressieve bijen die ieder jaar honing moesten gaan kopen om te voorzien in eigen gebruik. Toen ze eenmaal overgeschakeld waren naar een ander ras hadden ze plots honing in overvloed.
Kijk als jij die bijen wil houden, voor mij niet gelaten zolang het hier maar niet in de buurt is, maar dat jij een beginnend imker dat ook gaat aanraden vind ik toch wel triest.
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Joselito, bijen houden kan ook iets anders zijn dan winstmaximalisatie. En jouw omstandigheden maken dat jij daar andere keuzes in moet maken. Maar het ge-emmer dat je iedere keer nieuwe moeren moet kopen omdat de F2, F3 etc onvoorspelbaar agressief zijn of andere onduidelijke eigenschappen hebben vind ik vervelender dan af en toe een steek. Heb ze dan ook niet in de achtertuin, maar ze staan wel langs een wandelpad, achter een haag, met een waarschuwingsbordje. Heb ook geen problemen met derden.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
mechelen.hans
Contacteer:

Ben net terug van het voeren. Heb ze 2,5 liter suikerwater gegeven. Ze waren (had niet anders verwacht) nog steeds zeer agressief, maar deze keer was ik er op voorbereid. Zo snel mogelijk gewerkt om zo min mogelijk te storen. Nu maar een paar weken wachten tot ze wat rustiger worden.

Hans van Mechelen
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Hans heb jij een idee van jouw dracht daar nu (even los van het weer)?

Zat jij bij een woonwijk of meer in de nieuwe natuur richting Kethel enzo?
mechelen.hans
Contacteer:

LWPisa schreef:
Hans heb jij een idee van jouw dracht daar nu (even los van het weer)?

Zat jij bij een woonwijk of meer in de nieuwe natuur richting Kethel enzo?

Ik sta op een opnieuw aangelegde boomgaard. Aan de ene kant heb je de bebouwing van de woonwijk en aan de andere kant het abtswoudse park. Ik zal de locatie via picassa aangeven (zie mijn foto).
Volgens mij is de Linde hier nu volledig over maar in de tuinen bloeit er natuurlijk nog van alles.

Hans van Mechelen
Plaats reactie