Tak Tik (amitraz)
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Re: Tak Tik (amitraz)
Een imker vertelde mijn dat hij het al een jaar of 10 gebruikte.
Maar de laatste jaren wordt het aantal koningen dat niet bevrucht was groter.
-Het geeft residuen en zou wel eens de spermakwaliteit kunnen aantasten- LWpisa ik denkt dat je hier gelijkt mee krijgt, ook als is dit maar één geval. En niet erg weetenschappelijk, maar wel erg toevallig als het niet zo is.
martin
Maar de laatste jaren wordt het aantal koningen dat niet bevrucht was groter.
-Het geeft residuen en zou wel eens de spermakwaliteit kunnen aantasten- LWpisa ik denkt dat je hier gelijkt mee krijgt, ook als is dit maar één geval. En niet erg weetenschappelijk, maar wel erg toevallig als het niet zo is.
martin
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ja het tast de bevruchting aan,ook hier imker met onbevruchte moeren.
Ook word er navraag gedaan of ze het kunnen terug vinden in de honing en de was.
Volgens de beschrijving gaat het er niet uit.
Maar als je het leest wil je het niet meer gebruiken.
Voor de imkers die het willen lezen een mail en ik stuur het op,dat kost alleen maar moeiten.
Ook dan kan het wie dan ook in verkorte versie op het forum zetten.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ook word er navraag gedaan of ze het kunnen terug vinden in de honing en de was.
Volgens de beschrijving gaat het er niet uit.
Maar als je het leest wil je het niet meer gebruiken.
Voor de imkers die het willen lezen een mail en ik stuur het op,dat kost alleen maar moeiten.
Ook dan kan het wie dan ook in verkorte versie op het forum zetten.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
semar schreef:
hoezo is dat illegaal??
toepassen zonder honingbak, en na de behande+ling het volk niet meer voor producktie inzetten.niets aan de hand toch??
semar (dominique)
Simpel omdat het in Nederland niet toegestaan is , en ben je dus strafbaar volgens de NEDERLANDSE wetgeving.
Om de doem-denkers nog wat argumenten te geven;
http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking ... ddelen.htm
Of hoe je alles kan bewijzen door selectief met resultaten van wetenschappelijke onderzoeken om te gaan.
Een voorbeeld van een volledig onschuldig product, dat ik persoonlijk ken.nml. CAPTAN. Het wordt op de site als kankerverwekkend omschreven.
Wat is de realiteit;
Vroeger werd captan als microgranulaat op de markt gebracht. Dit fijn-stof wordt in de longen afgezet en kan dus kanker veroorzaken. Niet omdat het captan is maar omdat het fijn-stof is. ( In die fijn gemalen toestand kreeg het ( en met reden ) een doodhoofd op de verpakking ) Nu wordt het verhandeld in wateroplosbaar grof granulaat ( 3 x duurder ) en is dus ook volledig ongevaarlijk.
Als je me niet geloofd kijk dan maar eens op de bijsluiter van haar champo tegen schilfertjes, medicale behandeling van zweetvoeten enz...
Amitraz is "vermoedelijk" kankerverwekkend ( alleen op muizen getest met een enorme hoge dosis ) en daarom uit de handel genomen. ( Er zijn genoeg miticiden in de handel om het te vervangen. ) Of dit lui en onverantwoord is laat ik over aan de imkers die een 100-tal kasten hebben en niet aan die er maar 2 of 3 hebben. Verder vindt je nog steeds amitraz in ongedierte bestrijding van huisdieren. Daarom vind ik de opmerking van de dierenarts van Tinus hoogst eigenaardig.
kg
http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking ... ddelen.htm
Of hoe je alles kan bewijzen door selectief met resultaten van wetenschappelijke onderzoeken om te gaan.
Een voorbeeld van een volledig onschuldig product, dat ik persoonlijk ken.nml. CAPTAN. Het wordt op de site als kankerverwekkend omschreven.
Wat is de realiteit;
Vroeger werd captan als microgranulaat op de markt gebracht. Dit fijn-stof wordt in de longen afgezet en kan dus kanker veroorzaken. Niet omdat het captan is maar omdat het fijn-stof is. ( In die fijn gemalen toestand kreeg het ( en met reden ) een doodhoofd op de verpakking ) Nu wordt het verhandeld in wateroplosbaar grof granulaat ( 3 x duurder ) en is dus ook volledig ongevaarlijk.
Als je me niet geloofd kijk dan maar eens op de bijsluiter van haar champo tegen schilfertjes, medicale behandeling van zweetvoeten enz...
Amitraz is "vermoedelijk" kankerverwekkend ( alleen op muizen getest met een enorme hoge dosis ) en daarom uit de handel genomen. ( Er zijn genoeg miticiden in de handel om het te vervangen. ) Of dit lui en onverantwoord is laat ik over aan de imkers die een 100-tal kasten hebben en niet aan die er maar 2 of 3 hebben. Verder vindt je nog steeds amitraz in ongedierte bestrijding van huisdieren. Daarom vind ik de opmerking van de dierenarts van Tinus hoogst eigenaardig.
kg
-
- Contacteer:
kreydt schreef:
Apivar ; Strippen geinpregneerd met Amitraz . zijn in Nieuw Zeeland wel toegelaten tegen de varroa .
Dus waarschijnlijk niet zo kankerverwekkend als sommige beweren .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Iedereen moet vooral doen wat ie niet laten kan.
De kankerverwekkendheid van amitraz boeit me nauwelijks.
Ik heb er mogelijk op 4 manieren last bij het houden van bijen.
1) Eventueel effect op de vruchtbaarheid van de bij. "amitrazdarren" bevruchten mijn jonge moeren en als hun sperma een mankement heeft dan is dat nadelig.
2) Ik hoef geen genetica van bijen die het zonder amitraz niet uithouden. Er zit echt verschil tussen bijen in hun respons op ziekten. Ik heb het liefst darren van imkers die bijen hebben die het goed doen bij een slechte/minimale bestrijding.
3) Met amitraz selecteer je ook mijten. Je maakt de genetische variatie van de mijten kleiner, de paar die overblijven zijn resistenter tegen amitraz EN misschien ook erg goed in het groeien in "schone" bijenvolken. Ik hoef Varroa niet kwijt, ik wil gewoon een mijt waar bijen minder last van hebben. De erg virulente zie ik graag MET hun bijen dood gaan en niet door chemische bestrijding overleven.
4) Residuen van kunstmatige actieve pesticiden in honing en was zijn kl*te. Slecht voor het imago van het product en de sector. Geen leuk idee, net als imidacloprid in m'n drinkwater.
Met planten is een "darwinistische" manier van ziektebeheer slecht mogelijk door alle geld/belangen en massa die erin om gaat. Maar met bijen is het mijns inziens goed uitvoerbaar waarbij zowel hobbyisten als grootimkers voordeel hebben zonder dat het veel geld kost. Je zal alleen meer sterfte moeten accepteren en je bedrijfsmethode aanpassen aan sterfte en vermenigvuldiging.
De kankerverwekkendheid van amitraz boeit me nauwelijks.
Ik heb er mogelijk op 4 manieren last bij het houden van bijen.
1) Eventueel effect op de vruchtbaarheid van de bij. "amitrazdarren" bevruchten mijn jonge moeren en als hun sperma een mankement heeft dan is dat nadelig.
2) Ik hoef geen genetica van bijen die het zonder amitraz niet uithouden. Er zit echt verschil tussen bijen in hun respons op ziekten. Ik heb het liefst darren van imkers die bijen hebben die het goed doen bij een slechte/minimale bestrijding.
3) Met amitraz selecteer je ook mijten. Je maakt de genetische variatie van de mijten kleiner, de paar die overblijven zijn resistenter tegen amitraz EN misschien ook erg goed in het groeien in "schone" bijenvolken. Ik hoef Varroa niet kwijt, ik wil gewoon een mijt waar bijen minder last van hebben. De erg virulente zie ik graag MET hun bijen dood gaan en niet door chemische bestrijding overleven.
4) Residuen van kunstmatige actieve pesticiden in honing en was zijn kl*te. Slecht voor het imago van het product en de sector. Geen leuk idee, net als imidacloprid in m'n drinkwater.
Met planten is een "darwinistische" manier van ziektebeheer slecht mogelijk door alle geld/belangen en massa die erin om gaat. Maar met bijen is het mijns inziens goed uitvoerbaar waarbij zowel hobbyisten als grootimkers voordeel hebben zonder dat het veel geld kost. Je zal alleen meer sterfte moeten accepteren en je bedrijfsmethode aanpassen aan sterfte en vermenigvuldiging.
-
- Contacteer:
LWPisa schreef:
Iedereen moet vooral doen wat ie niet laten kan.
Ik heb het liefst darren van imkers die bijen hebben die het goed doen bij een slechte/minimale bestrijding.
Zo heeft iedereen iets anders.
Ik heb het liefst darren uit mijn eigen kasten ,en GEEN darren van het probeersel van allerlei koninginnen telers die K.I. toepassen en ik met allerlei soorten en rassen opgescheept zit .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Jaap v.Popering schreef:
[
Ik heb het liefst darren uit mijn eigen kasten ,en GEEN darren van het probeersel van allerlei koninginnen telers die K.I. toepassen en ik met allerlei soorten en rassen opgescheept zit .
Jaap v P
Jaap, jouw koninginnen paren zelden of nooit met jouw darren. En wees daar maar tevreden over. Bijen zijn namelijk heel gevoelig voor inteelt. Ik doe aan kunstmatige bevruchting en heb dat aan den lijve ondervonden. Dat is trouwens ook de reden waarom een koningin met wel tot 30 darren paart. Ze komt dan terug met 10 microliter aan sperma. In de volgende 24 uur wordt het sperma terug uitgescheiden en ongeveer 10 % gaat hierbij naar de spermateek. Hier wordt het sperma gevoed en het blijft in leven zolang als de koningin leeft. Ze heeft dus ongeveer 1 microliter in haar spermateek. Een goede dar kan dat produceren maar dit ingenieuze systeem is door de natuur ontwikkeld, juist om inteelt te vermijden. Als ze al met een dar zou paren die nauw verwant is, dan heeft dat op het geheel nog niet veel invloed.
-
- Contacteer:
joselito schreef:
Jaap, jouw koninginnen paren zelden of nooit met jouw darren. En wees daar maar tevreden over. Bijen zijn namelijk heel gevoelig voor inteelt.
Wees maar gerust over de inteelt bij ons .
Er zijn op ons dorp zo'n 200 volken ,en dan de volken van elders die ik regelmatig zie staan , keus genoeg voor de dames.
Bovendien hebben de Bijen zich duizenden jaren in stand weten te houden zonder kunstmatige inseminatie .
Jaap v P
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Jaap v.Popering schreef:semar schreef:
hoezo is dat illegaal??
toepassen zonder honingbak, en na de behande+ling het volk niet meer voor producktie inzetten.niets aan de hand toch??
semar (dominique)
Simpel omdat het in Nederland niet toegestaan is , en ben je dus strafbaar volgens de NEDERLANDSE wetgeving.
maar tymol is toch gewoon via de reguliere handel verkrijgbaar in Nederland, dan kan het toch nooit verboden zijn?
(als ik lieg lieg ik in comissie)
sorry als ik fout ben voorgelicht.
vriendelijke groet
Semar (dominique