bruidszwerm verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jacob.sprenger
Contacteer:

bruidszwerm verenigen

Bericht door jacob.sprenger »

Beste bijenvrienden,

Ik heb een aantal vragen m.b.t. het weer terug-plaatsen van een zwerm die uit een eigen kast (1 van de 2) kwam.
-Zwerm kwam af op 25 jul. j.l.
-Zelfde dag geschept.
-De zwerm in een 10-ramer geplaatst welke op ca. 2 meter afstand staat van de twee andere kasten.

Voorgeschiedenis:
Van kast 1, waarin een Carnica-Koningin, F0/-rood/2008, heb ik een broedaflegger gemaakt in kast 2, (eerst aflegger gemaakt van kast 2, F1-wit/2006, en deze verhuist over een afstand >5 km) doppen gebroken en twee ramen met broed/1-dags larven uit kast 1 in-gehangen.
Goed opgelet of de bruidsvlucht waargenomen kon worden maar niets gezien.
J.l. zaterdag 25 juli kwam er een zwerm af maar kon niet meer waarnemen uit welke kast.

Huidige situ:
Bij controle op 27 juli bleek dat de Koningin in kast 1 nog aanwezig was. In kast 2 kon ik geen (jonge) Koningin waarnemen. De zwerm in de 10-ramer is stabiel (ca 1,75 kg bijen)
alhoewel niet gezien is het duidelijk dat in deze zwerm een Koningin aanwezig is.

Na het doornemen van een aantal boeken, artikelen en dit forum lijkt het mij dat de zwerm een bruidszwerm is afkomstig uit kast 2.

Ik wil graag de bruidszwerm weer in kast 2 terugplaatsen (het volk in de 10-ramer is te klein en kast 2 is moerloos en ik denk dat het ook te laat is om weer ramen met broed uit kast 1 in te hangen in kast 2) zonder de kans te lopen dat er weer een bruidszwerm ontstaat i.p.v. een bruidsvlucht. Maar ik heb niet de mogelijkheid om, b.v. zoals vermeld op dit forum door lamheuv/06jun09, natte honingkamers boven het weer te verenigen volk te plaatsen.

Javascriptinsertsmilie('[?]')
-lijkt mijn conclusie juist?
-zo niet, wat kan er zijn gebeurt?
-moet ik, en zo ja op welke wijze kan ik het volk uit de 10-ramer weer verenigen met het volk in kast 2?
-is de huidige afstand (ca. 2 meter) tussen de twee kasten een hindernis?

Bij voorbaat bedankt voor uw advies/reactie,

M.Vr. Groet, Jaap Sprenger
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: bruidszwerm verenigen

Bericht door Hans van der Post. »

Jacob een "bruidszwerm" is geen zwerm die ontstaat uit een volk waar je al eerder doppen hebt gebroken, en dan opnieuw een koningin moet kweken op de aangeboden larfjes.

Die bijen hebben helemaal geen zin meer om te zwermen.

Een bruidswerm kan ontstaat bij het "te laat" vegers maken - als er een paar keer(met een tussenpose van een week), in een hoofdvolk met leggende moer, zwermcellen worden gebroken.
Als na een week een veger wordt gemaakt en dertien dagen later doppen worden gebroken.
- Het bijenvolk "gebruikt" dan die jonge moer om de uitgestelde zwermerij toch door te laten gaan.
Door een aantal keren zwermcellen te breken zonder dat het volk kan zwermen neemt de zwermdrift alleen maar toe.

Maar terug komend op jou vraag: "......het weer terug-plaatsen van een zwerm die uit een eigen kast (1 van de 2) kwam.
zou ik niet zomaar doen.

Je zult eerst heel zeker moeten weten of er geen moer in het te samen voegde volk zit en of het wel dit volk is waar die "bruidszwerm" uit kwam.
Hang in het volk waar jij denkt dat er geen moer inzit een raam met brias = broed in alle stadia.
Kijk dan na vier dagen of er doppen op dat raam zijn aangezet. is dit zo? dan verenigen
maar dan eerst weer de doppen zorvuldig verwijderen.

!Hans.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Dat je de jongen onbevruchte moer niet vind is geen wonder, onbevruchte moeren zijn klein (nog slank-klein achterlijf), razensnel, en zelfs bij soorten met rustige moeren zal een niet legende moer zich heel aktief proberen te verstoppen (onder bijen van raat na raat rennen, op de wanden lopen)
in een bevruchtingskasje is een onbevruchte moer vinden al lastig, in een (semi) volwassen volk bijna onmogelijk.

ik zou het nog even aanzien een goede jonge moer moet snel aan de leg gaan. en als de moer in het hoofdvolk inderdaad ontbreekt kun je altijd simpel verenigen met een krantje.
blijken beide een moer te leggende te hebben, kun je ze appart opzetten, vereingen of alleen ramen met bijen en broed overhangen om ze weer gelijk te krijgen.

vriendelijke groet

Semar (dominique)
jacob.sprenger
Contacteer:

Bericht door jacob.sprenger »

Bedankt voor de adviezen.
'k heb de twee volkjes verenigd.

M.Vr. Groet, Jaap Sprenger
Plaats reactie